וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מחקר גילה: עישון פאסיבי גורם להשמנה

9.11.2014 / 8:48

עד היום ידענו שעישון פאסיבי מסוכן לבריאות ויכול לגרום למחלות, אבל מחקר מארה"ב מצא כי הוא גם גורם להשמנה, במיוחד אם אתם מתגוררים עם מעשן

אדם מעשן מחוץ למספרה בשוק מחנה יהודה בירושלים. רויטרס
אם אתם גרים עם מעשן, אתם בסכנת השמנה/רויטרס

למרות שעישון סיגריות מתקשר אצלנו להרזיה, לאלו שמעשנים באופן פאסיבי, הסיפור מעט שונה, אם להסתמך על מחקר של אוניברסיטת Brigham Young ביוטה. לפי המחקר שפורסם במגזין American Journal of Physiology: Endocrinology and Metabolism, אלו שגרים באותו בית עם מעשן, במיוחד ילדים, עלולים לסבול מבעיות של כלי הדם והלב ומבעיות מטבוליות הגורמות להשמנה.

במהלך הניסוי, חשפו החוקרים עכברי מעבדה לעישון פאסיבי ועקבו אחרי הפעילות המטבולית שלהם ומצאו כי אלו שנחשפו לעשן עלו במשקל. החוקרים מצאו כי העשן גורם לא רק לפליטה של כימיקלים רעילים לאוויר, אלא גם יוצר שינויים במיטוכונדר- אחד מאברוני התא שאחראי על הפקת האנרגיה בתא, מה שגורם לעיכוב והאטה בתגובת התא לאינסולין. "הריאות נמצאות בממשק עצום אל מול הסביבה והמחקר הזה הוכיח שהעשן כולל שינוי מערכתי ברגישות לאינסולין", הסביר עורך המחקר פרופסור בנג'מין ביקמן, מומחה לפיזיולוגיה והתפתחות ביולוגית . "ברגע שאדם הופך חסין לאינסולין, שהוא הורמון המווסת את רמת הסוכר בדם, הגוף צריך יותר ממנו. חוסר האיזון הזה גורם לגוף לייצר תאי שומן".

מאפרה. ShutterStock
מפסיקים לעשן/ShutterStock

אבל התוצאות לא רק מייאשות, אלא גם מעודדות, שכן בניסוי שנערך בעכברים הצליחו החוקרים לנטרל את הגורמים המעכבים בתא שנוצרו בעקבות החשיפה לעשן. כעת הם מקווים למצוא את אותו חומר מגן שיהיה בטוח לשימוש אצל בני אדם, כך שההשפעות של עישון פאסיבי יקטנו. למעשנים לעומת זאת, אין פתרונות קלים.

עוד באותו נושא

אתם לא לבד: כל המוצרים שיעזרו לכם להפסיק לעשן

לכתבה המלאה

עישון פאסיבי הורג

לפי הנתונים שסיפק המחקר, כמחצית מאוכלוסיית ארה"ב חשופה לעישון פאסיבי לפחות פעם ביום, ו-20 אחוזים מהילדים חיים בבית שמעשנים בו. סטטיסטיקות נוספות מהמדינה, מראות כי כל יום 4,000 אנשים מעשנים את הסיגריה הראשונה שלהם, ו-1,000 מתוכם יתמכרו אליהן בהמשך. באנגליה הנתונים מדברים על למעלה מעשרת אלפים אנשים שמתים ממחלות כל שנה עקב חשיפה לעישון פאסיבי.

כעת מקווים החוקרים כי התוצאות שפורסמו יעודדו מעשנים להפסיק לעשן, מפני שהם פוגעים בבריאותם של האנשים קרובים אליהם ביותר.


עוד בנושא:
מחקר: גם עישון פאסיבי מסוכן לעובר
סרטן ריאות פוגע גם במי שמעשן סיגריה בשבוע
מפסיקים לעשן עם וואלה! בריאות

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully