וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לא רק בלוז: מוזיקה עצובה מעודדת אותנו

11.11.2014 / 10:19

מי מאיתנו לא מצא את עצמו מאזין למוזיקה מלנכולית רגע אחרי פרידה מתסכלת או בתפאורה חורפית? סקר בינלאומי שבחן את הרגלי השמיעה של משתתפים מכל העולם, מצא תוצאות מפתיעות

אדל. GettyImages
המלכה האם של מוזיקת הפרידות. אדל/GettyImages

הגשם מטפטף, הרגע נפרדתם מחברה שלכם, או שסתם יש לכם יום מבאס. זה הזמן לשים את אדל באוזניות, להגביר את הווליום ולהתמסר למלנכוליה. סקר חדש ומעודד מצא שמוזיקה שנחשבת עצובה, בעצם מרגיעה אותנו ואפילו מעלה את מצב הרוח.

הסקר שנערך כחלק ממחקר באוניברסיטת Freie בברלין בחן 722 נחקרים מכל העולם, שנתבקשו לענות באיזו תדירות הם שומעים מוזיקה שנחשבת מלנכולית יותר, ואיך הם מרגישים באותו הזמן. הממצאים הראו כי מוזיקה מהסוג הזה מעלה בקרב השומעים אותה למעלה משלושה סוגים שונים של רגשות, ביניהם תחושת התעלות, עדינות, שלווה, תהייה ונוסטלגיה. "מוזיקה עצובה יכולה לתרום במובן הרגשי עבור חלק מהאנשים", אמרו עורכי הסקר שהתפרסם במגזין Plos One. "מוזיקה שמעוררת עצבות יכולה להיות מוערכת לא רק בפן האסתטי שלה, אלא גם בנחמה שהיא מספקת ובתרומה שלה לשליטה ברגשות שליליים".

מז זה בכלל מוזיקה עצובה?

אז מה זה מוזיקה עצובה? לפי הנשאלים בסקר, מדובר על מוזיקה עם קצב איטי ובהרבה מהמקרים במוזיקה קלאסית. אלו שנוטים לשמוע אותה הם בעלי אמפתיה גבוהה ויציבות רגשית נמוכה. על פי תוצאות הסקר: היתרונות של האזנה למוזיקה שכזו הם: תרומה לדמיון, ויסות של רגשות, אמפתיה, ותחושת נוסטלגיה ואפקט של ניתוק מהמציאות. באופן מפתיע, או שלא, כשמקשיבים למוזיקה עצובה, נוסטלגיה היא התחושה השכיחה ביותר ולא עצבות. כך לפחות על פי האמריקאים והאנגלים. אם שואלים את תושבי אסיה, התחושה הראשונה היא תחושת שלווה.

עצובה או שמחה, זו בוודאי לא הפעם הראשונה בה מתגלה כי למוזיקה יש כוח השפעה עלינו ובשנים האחרונות עוד ועוד רופאים מעדיפים להתמש בה במקום לרשום כדורי הרגעה. שיטות טיפול שמערבות מוזיקה ככלי טיפולי בבעיות בריאותיות שונות הצליחו מאוד בעולם והן עובדות על גלי האלפה במוח ואף משנות את הכימיקלים בו. המוזיקה גורמת למצב רוח טוב ורגוע יותר, מטפלת נגד חרדות, עוזרת בבעיות שינה ומחקרים אחרונים אף הראו כי היא אף מצליחה לעזור במקרים של הפרעות קשב וריכוז בילדים.

תינוק עם אוזניות. ShutterStock
האם נמצאה התרופה לוויסות רגשות?/ShutterStock

עורכי הסקר מאמינים שהאזנה למוזיקה עצובה משפרת את מצבו הכללי של המאזין בנוסף הם טוענים כי היא עוזרת למנוע רגשות שליליים כשהמאזינים מצויים במצוקה רגשית, אך מסייעת במקביל להבעת רגשות. לסקר אומנם אין ערך מדעי, אך תוצאותיו יכולות לסמן כי למוזיקה יש יכולות לווסת רגשות.


עוד בנושא:
מוצרט אאוט - מלמלולים אין
מה הציור של הילד שלכם אומר?
כך תשמרו על בריאות בגיל השלישי

  • עוד באותו נושא:
  • מוזיקה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully