וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מחלת הסרטן האנונימית שגובה קורבנות מדי שנה

ד"ר ויקטוריה ניימן

13.11.2014 / 8:26

סרטן שלפוחית השתן לא זוכה ליחסי ציבור כמו מחלות ממאירות אחרות, אך בשנים האחרונות זינק מספר המתים ממנו. איך מאבחנים את מחלה שפוגעת בעיקר בגברים, ומה הטפולים החדשים שמוצעים?

משתנה. ShutterStock
שומרת על אנוניומיות למרות מקרי התמותה/ShutterStock

על ההישג הזה היינו שמחים לוותר: ישראל היא בין המדינות המובילות במספר מקרי סרטן שלפוחית השתן. נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה לשנת 2014 מגלים כי סרטן שלפוחית השתן גבה את חייהם של 349 אנשים. אף שמדובר במחלת הסרטן הרביעית בתפוצתה אצל גברים בישראל, עם זינוק של 33 אחוזים בתמותה ממנה בשנים האחרונות, היא נחשבת למחלה אנונימית יחסית.

שיעורי סרטן שלפוחית השתן בישראל הם מהגבוהים בעולם והיא ממוקמת במקום ה-11 עם 12.6 מקרים ל-100 אלף איש. בקרב גברים המחלה נפוצה עוד יותר, וישראל נמצאת במקום ה-9, עם 800 מקרים חדשים כל שנה.

דימום בדרכי השתן, זיהומים וצריבה

סרטן שלפוחית השתן היא מחלה ממארת שמקורה בשכבת האפיתל שמכסה את חלל שלפוחית השתן. בניגוד למחלות כמו סרטן השד או סרטן המעי הגס, אין בדיקות סקר לגילוי מוקדם של מחלה זו וניתן לאפיין אותה רק כאשר יש תלונות על תופעות של דימום בדרכי השתן, אירועים חוזרים של זיהומים בדרכי השתן, צריבה או כאבים במתן השתן. כמובן שלא בכל פעם שאדם סובל מהתופעות הללו הוא חולה בסרטן, אך כאשר הן חוזרות ונשנות, הן מעוררות חשד.

על מנת לשלול את החשד למחלה, בעיקר כאשר יש דימום, מבצעים בדיקות אולטרסאונד בטן ובדיקת ציסקוסקופיה (בדיקה אנדוסקופית לכיס השתן). במקרה שבו מוצאים פוליפים, מוציאים אותם בניתוח כדי לאבחן את התאים. במקרה שבו מתברר שמדובר בתאים סרטניים, יש לערוך לחולה בדיקות הדמיה נרחבות, כמו סי.טי, על מנת לאבחן באיזה שלב המחלה ומה ההיקף שלה וגם כדי לשלול אפשרות של גרורות.

סיכויי החלמה טובים

סיכויי ההחלמה מסרטן בשלפוחית השתן נחשבים טובים, אם הוא מתגלה מוקדם. בשלבים מתקדמים (שלבים 3 ו-4) סיכויי ההחלמה נמוכים למדי ועומדים על 46 אחוזים בשלב 3 ו-15 אחוזים בשלב 4. אם הגידול מקומי והוא נמצא בשלב ראשוני וממוקם ברירית של שלפוחית השתן, הטיפול במחלה נעשה באמצעות כימותרפיה או על ידי שטיפה באמצעות חיסון BCG שהוא חיסון למחלת השחפת, באמצעות חיידק מוחלש.

מחקר חדש:

האם סקס יעיל נגד סרטן הערמונית?

לכתבה המלאה
רופא מרדים. ShutterStock
רופא מרדים/ShutterStock

במקרה שבו הגידול חודר לשכבת שריר הדופן של שלפוחית השתן, יבצע האורולוג ניתוח רדיקלי להוצאת שלפוחית השתן (ציסטקטומי). כיום, עם התקדמות הרפואה, ניתן לשחזר את שלפוחית השתן באמצעות רקמות מהמעי ולחזור לחיים רגילים לאחר מכן. כאשר המחלה נמצאת בשלבים מתקדמים יותר ומתגלות גרורות בבלוטות הלימפה סביב כיס השתן, ניתנת במקרים רבים כימותרפיה ולאחריה מבוצע ניתוח.

הבעיה מורכבת יותר כאשר מתגלות גרורות מרוחקות ולאחר טיפול הכימותרפיה הגוף אינו מגיב לטיפול ויש צורך בטיפולים אחרים. לאחרונה נכנסה תרופה חדשה שמפחיתה את הסיכון לתמותה מהמחלה ב-22 אחוזים והיא מהווה תקווה עבור חולים רבים, שכן עד לאחרונה לא היה טיפול יעיל למחלה בשלבים המתקדמים שלה.

עוד בנושא:
למה מומלץ לגברים לאכול עגבניות?
מחלת המין הנפוצה ביותר בגברים
אמצעי מניעה חדש לגברים

הכותבת היא רופאה בכירה ואחראית מחלקת אשפוז אונקולוגי במרכז הרפואי רבין – בילינסון

  • עוד באותו נושא:
  • סרטן

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully