וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בעקבות הלידה שהסתבכה: הסכנה בלידות בית

23.10.2014 / 8:59

תינוקת במצב קשה אחרי לידת בית טבעית השהסתבכה בתל אביב. מה הסכנה בלידות בית ומי מפקח על פעילות הדולות?

תינוק על אמו מיד אחרי הלידה. ShutterStock
תינוק על אמו מיד אחרי הלידה/ShutterStock

שיפור קל חל במצבה של התינוקת בת היום, אשר מאושפזת במצב קשה בבית החולים ליס בתל אביב, ככל הנראה לאחר סיבוך במהלך לידה טבעית. מבדיקה ראשונית של האירוע עולה כי ככל הנראה בלידה לא נכח גורם רפואי כלשהו, אלא רק תומכת לידה – דולה. על פי הארגון שמטעמו פעלה הדולה, הגורם הרפואי שהיה אמור להיות נוכח בלידה לא הספיק להגיע. מאיכילוב נמסר כי מצבה של התינוקת יציב וכי לא נשקפת סכנה לחייה. עם זאת, רק בעוד מספר ימים יהיה ניתן לקבוע אם נגרם לא נזק בלתי הפיך.

התינוקת הגיעה לבית החולים שלשום בלילה (שלישי), לאחר שצוות מד"א שהוזעק לבית המשפחה ביצע בה החייאה. מאז מצבה השתפר. מדובר במקרה של לידת עכוז וככל הנראה זה היה הגורם לסיבוך.

מאות לידות ביתיות בישראל כל שנה

"בלידה ביתית יש את יתרון הפרטיות, אולם בלידה בבית החולים מקבלים בטיחות"

"מדי שנה מתקיימות מאות לידות ביתיות", מציין פרופסור יריב יוגב, מנהל מחלקת יולדות בבית החולים בילינסון ויו"ר החברה הישראלית לרפואת האם והעובר, "רובן המכריע של הלידות הללו מסתיימות באופן תקין. הבעיה מתחילה כשנוצר סיבוך. במקרה של לידת עכוז חשובה הנגישות לצוות רפואי מיומן".

לדברי פרופסור יוגב, "היתרון בלידה ביתית הוא שהיולדת יכולה לבחור את הסביבה שבה תלד ובוחרת במקום מרגיע ונעים עבורה. לעומת זאת, היתרון של לידה בבית חולים הוא כמובן באפשרות למתן תרופות מאלחשות ונוכחות צוות מיומן למקרי חירום. בלידה ביתית יש את יתרון הפרטיות, אולם בלידה בבית החולים מקבלים בטיחות".

כיום, אין בבתי החולים הציבוריים אפשרות ללדת באופן טבעי. לדברי פרופסור יוגב, הקמת מרכזים כאלה היא הפתרון. "צריך לבנות בתוך בתי החולים מרכזים ללידה טבעית. כך ניתן יהיה לבצע לידה טבעית, ובפיקוח בית החולים. חשוב להדגיש כי בכל לידה חייבת להיות נוכחת מיילדת. הדולה אינה רשאית לילד, תפקידה הוא לספק ליולדת תמיכה נפשית. על המדינה לפקח על תחום הדולות".

לידת בית באמבטיה בבית. ShutterStock
במשרד הבריאות מזהירים מפני לידות ביתיות/ShutterStock

בארגון "מניפה", אשר מטעמו פעלה הדולה בלידה שהסתבכה, ביקשו להבהיר כי הם פועלים בהתאם להנחיות משרד הבריאות בנושא לידות בית. "האולטרסאונד האחרון לפני הלידה הראה לידת ראש, ומנח העכוז הפתיע את כולם", סיפרה כנרת דרור, יו"ר הארגון. לדבריה, "במקרים בהם צפויה לידת עכוז, לא מבצעים לידת בית, כך על פי הנחיות משרד הבריאות. במקרה הנוכחי, הלידה התרחשה בטווח זמן של פחות משעתיים מתחילת הצירים והגורם הרפואי שאמור היה להיות נוכח לא הספיק להגיע".

במשרד הבריאות מזהירים מפני לידות ביתיות, וממליצים לנשים ללדת בבית חולים, שם נמצא צוות רפואי מיומן. במשרד לא מכירים במקצוע הדולה, ולכן אינם מפקחים על התחום.

  • עוד באותו נושא:
  • תינוקות

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully