וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בריא מדי: 5 מאכלים בריאים עם צד אפל

יותר משני אגוזי ברזיל מסוכנים לבריאות, אגוז מוסקט עלול לגרום להזיות במינונים גבוהים, ומיץ אשכוליות עלול להרעיל אתכם בשילוב תרופות. הנה כמה דברים שאתם חייבים לדעת על האוכל הכי בריא

אוכל לבן. ShutterStock
מרים או מתוקים?/ShutterStock

היום כולם כבר יודעים שאכילת קופסה שלמה של עוגיות בבת אחת לא מועילה לבריאות, אבל האם יש מנת יתר של בריאות? לא בטוח. מה שכן בטוח הוא שמינון ואיזון חשובים גם כשהתזונה מבוססת על מזון בריא. הנה כמה דוגמאות למזונות בריאים מאוד שעלולים בתנאים מסוימים להזיק לבריאות שלכם.

אל תאכלו יותר משני אגוזי ברזיל

אגוזי ברזיל. ShutterStock
אל תגזימו עם הסלניום/ShutterStock

כשמדובר באגוזים ושקדים, ההמלצה הניתנת בדרך כלל היא אכילה מתונה בשל תכולת השומן הגבוהה והערך הקלורי הגבוה שלהם. במקרה של אגוזי ברזיל – המצב שונה. אגוזי ברזיל עשירים באשלגן, בברזל באבץ ובויטמין E. אגוזי ברזיל הם גם המקור התזונתי העשיר ביותר לסלניום - מינרל נוגד חמצון שיכול להגן על התאים בגופנו מפני נזקים. אכילת אגוז אחד ביום תספק לגוף כמעט פי 2 n מההקצבה המומלצת למבוגרים. אולם חשוב לדעת כי עודף של סלניום (מעל 400 מיקרוגרם) עלול לגרום להרעלה ולמוות. בשל הסכנה, לא מומלץ לצרוך יותר משני אגוזי ברזיל ביום.

הישמרו משקדים מרים

שקדים. ShutterStock
הרבה מאוד יתרונות, חסרון אחד/ShutterStock

שקדים אמנם מכילים כמות גדולה של שמן, אך נמצא כי השמן בשקדים מועיל לאיזון השומנים בדם וחשוב לבריאות הלב. בנוסף, השקדים עשירים בויטמינים ומינרלים חיוניים כגון סידן, ויטמין E, ברזל, מגנזיום ואשלגן.

אבל לשקד יש גם צד פחות חיובי. עץ השקד תורבת לפני אלפי שנים, אך בטבע גדלים גם שקדי בר שטעמם מר והם מכילים חומר הנקרא אמיגדאלין, אותו חומר מתפרק בגוף ויוצר חומצה ציאנית. חומצה זו היא רעל מסוכן ולכן מומלץ להימנע מאכילת הרבה שקדים מרים בצורתם הגולמית, ללא עיבוד. השקדים המתורבתים מכילים כמות קטנה של אמיגדאלין ולכן יש להם טעם מתקתק ואין סכנה לצרוך מהם בכמות גדולה.

עוד באותו נושא

5 סיבות טובות להכניס שומן לתפריט

לכתבה המלאה

כמה כספית יש בדג שלכם?

דג אמנון. ShutterStock
מומלץ לא להגזים בהיריון/ShutterStock

צריכת דגים תורמת לבריאות של מבוגרים וילדים. דגים הם מקור טוב לחלבון, הם דלים יחסית בשומן רווי ומכילים אומגה 3 ברמות שונות. תזונה שכוללת דגים יכולה לתרום לבריאות הלב. אך יחד עם זאת, חלק מהדגים מכילים כספית בכמויות שונות. השוני בין כמות הכספית הנמצאת בדגים השונים תלויה בין היתר ממקומו של הדג בשרשרת המזון ובגודלו.

כספית הינה מתכת רעילה שעלולה לפגוע במערכת העצבים המרכזית. מסיבה זו, כדי למנוע פגיעה בעובר או בהתפתחות מערכת העצבים של ילדים קטנים, ארגון המזון והתרופות האמריקאי (FDA) והסוכנות להגנת הסביבה (EPA) מייעצות לנשים העומדות בפני היריון, לנשים בהיריון, לנשים מניקות ולילדים קטנים להגביל את צריכת הדגים המכילים כמות נמוכה של כספית (כגון טונה בהירה בשימורים, סלמון, טלפיה, קוד) לפעמיים עד שלוש פעמים בשבוע (225-340 גרם מדי שבוע) ולהימנע מצריכת דגים גדולים המכילים כמות גבוהה של כספית כגון כריש, חרב, מקרל גדול, ליבנה, וטונה לבנה (טונה אלבקור) אשר צריכתם לא נפוצה בישראל.

נוטלים תרופות? ותרו על מיץ אשכוליות

מיץ אשכוליות. ShutterStock
אשכוליות או לא להיות/ShutterStock

שתיית מיץ אשכוליות כמובן לא מסוכנת, אך השילוב של מיץ אשכוליות עם תרופות מסוימות (כמו סימוביל) עלול להיות מאוד רעיל. הסיבה לכך היא הימצאותם של מרכיבים מסוימים במיץ האשכוליות הגורמים לעיכוב בפעילותו של אחד האנזימים האחראים לפירוק התרופות בגוף. עיכוב האנזים מוביל לעלייה משמעותית ברמות התרופות בדם אשר עלולה לגרום להרעלה. חשוב לציין כי יותר מ?85 תרופות מושפעות ממיץ אשכוליות, ומספרן רק גדל לאורך השנים.

תבליני הזיות

אגוז מוסקט ומררת. ShutterStock
אל תגזימו במינונים/ShutterStock

בתבלין אגוז מוסקט משתמשים במרקים, רטבים, מוצרי מאפה ותערובות תבלינים כמו אבקת קארי. בנוסף מפיקים מהאגוז גם שמן, המשמש בתעשיית הבשמים. במינונים נמוכים, אגוז מוסקט איננו מייצר תגובה פיזיולוגית או נוירולוגית מורגשת. ואולם, במינונים גדולים אגוז מוסקט המכיל את החומר הפסיכו-אקטיבי הפעיל מיריסטיצין יכול לגרום להזיות, בחילה, התייבשות וכאבים. צריכה מוגזמת של התבלין מסוכנת ועלולה להוביל למוות, אך מקרה זה הוא נדיר ביותר.

טל ניר-אוחיון היא דיאטנית קלינית

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully