וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האסון בנפאל: איך מטפלים בכוויות קור?

20.10.2014 / 9:16

שבעה פצועים ישראלים הגיעו לבתי החולים בארץ כשהם סובלים מכוויות קור בדרגות שונות ולפניהם עוד טיפול ארוך. מה עושים במצב של היפותרמיה ואיך מטפלים בנזקים שנגרמים מקור קיצוני?

פצועים ישראלים מנפאל נוחתים בישראל 19.10.2014. מד"א
הפצועים מגיעים לארץ חבושים בגפיהם/מד"א

שבעת הישראלים שנפצעו במפולת השלגים בשמורת האנאפורנה שבנפאל, הגיעו אתמול (יום ראשון) לבתי החולים שיבא בתל השומר והדסה עין כרם בירושלים, לאחר שאיבדו ארבעה מחבריהם שנפגעו מתנאי הקור הקשים ומתו. למרות ההקלה שבהגעה לארץ, לפני הפצועים שהגיעו עם פגיעות קור בדרגות שונות, מחכה תקופת שיקום ארוכה בבית החולים.

עוד בנושא:
מתוך המהדורה: מסלול המוות של המטיילים בנפאל
איך מונעים פגיעות קור אצל תינוקות?

כוויות הקור מהן סובלים כל הפצועים נגרמות על ידי חשיפה של אברי הגוף לקור משמעותי. הסיבה העיקרית לכך היא תהליך קיפאון של העור והרקמות שתחתיו. אצבעות הידיים, בהונות הרגליים, האף, הלחיים והאוזניים הם האזורים שנמצאים בסיכון הגבוה ביותר, ולראייה ניתן לראות כי כל הפצועים שהובאו לארץ חבושים בגפיהם. ישנן דרגות שונות של כוויות קור, החל מכוויות קור שטחיות שנרפאות מעצמן לאחר פרק זמן מסוים ועד כווית קור משמעותית ועמוקה שמובילה לאובדן של רקמות ואובדן של התחושה לצמיתות.

מה קורה לגוף?
תגובת הגוף לקור קיצוני (טמפרטורות נמוכות ורוח חזקה) היא כיווץ כלי הדם הפריפריים, זאת על מנת לנתב יותר דם למרכז הגוף ובכך לשמר את החום. כתוצאה מכך נפגעת אספקת הדם לאזורים מרוחקים ונגרם נזק לתאים. נוסף על כיווץ כלי הדם, קרישי דם עלולים להיווצר בכלי דם קטנים, מה שמפחית את אספקת הדם עוד יותר. כוויות הקור עלולות לגרום לתחושות של קור ולחץ באזור הפגוע, תחושת צריבה, אובדן תחושה שמלווה בנימול וכאב שעוצמתו תלויה בחומרת הפגיעה. בנוסף, האזור הנגוע יכול לשנות את צבעו, להפוך נוקשה ולעיתים מופיעות שלפוחיות על העור.

ספיר מור מיכאל שנפצע בנפאל עם הוריו ופרופ' אייל וינקלר  בבית החולים תל השומר. ראובן קסטרו
פרופסור איל וינקלר ליד מיטתו של הפצוע ספיר מור מיכאל בבית החולים תל השומר/ראובן קסטרו

הטיפול הראשוני בכווית קור כולל מיגון מפני הקור והחלפת ביגוד רטוב וקפוא. חשוב להסיר תכשיטים או כל ציוד שיכול להפעיל לחץ חיצוני על האזור הפגוע. אסור בשום מקרה לשפשף את האזור הפגוע, אך ניתן לחמם אותו באמצעות אוויר יבש וחם או באמצעות שמיכה או בגד. מומלץ שלא ללכת על רגליים שנפגעו מכוויות קור, אם כי כמו במקרה הנוכחי, הדבר לא תמיד מתאפשר. חשוב להגן על אזורי הגוף האחרים מפני הקור כדי למנוע פגיעה נוספת באזורים שכבר נפגעו. בנוסף לטיפול בכוויות הקור יש לטפל בהיפותרמיה שלעיתים קרובות מלווה את פגיעות הקור.

מה זה היפותרמיה?
היפותרמיה (תת חום) היא מצב שבו חום הגוף יורד משמעותית ולא יכול לעלות בעצמו, והיא נגרמת לרוב בשל חשיפה ארובה לאוויר קר או למים קרים. אם חום גוף רגיל הוא בסביבות 36-37 מעלות, בהיפותרמיה חום הגוף יורד מתחת ל-35 מעלות. במקרים של מזג אוויר קיצוני עלולה ההיפותרמיה לגרום לבעיות קשות ואף למוות אם אינה מטופלת בזמן.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

מיקום אסטרטגי, נוף מרהיב ודירות מפוארות: השכונה המסקרנת שנבנית במרכז

בשיתוף אאורה נדל"ן
חילוץ פצועים מרכס האנאפורנה, נפאל. AP
טמפרטורות נמוכות ורוחות חזקות. חילוץ הפצועים מרכס האנאפורנה/AP

התסמינים העיקריים של היפותרמיה כוללים רעד וצמרמורות, בלבול וקושי לדבר, תחושת עייפות, נשימה מהירה ועוד. מכיוון שהיפותרמיה יכולה לקרות בהדרגה, פעמים רבות הלוקים בבעיה עלולים שלא לשים לב אליה. צריכת אלכוהול מוגברת למשל יכולה להגביר את הסיכון להיפותרמיה, בעיקר משום שאלכוהול יכול להקשות את זיהוי הסימנים שלה.

אם אתה חושדים כי נשקפת לאדם סכנה של היפותרמיה חשוב קודם כל להעבירו למקום מחומם, להסיר מגופו בגדים רטובים (אם יש), ולכסותו בשמיכות. מומלץ להציע שתייה חמה (אם האדם מסוגל כמובן לשתות).

עיכוב טיפול רפואי מסכן חיים
בכל מקרה שיש סימנים של היפותרמיה, בעיקר אם האדם הנפגע נראה שקוע ואינו מתקשר, יש להזעיק עזרה רפואית בהקדם, שכן עיכוב טיפול רפואי יכול לסכן חיים. סימני האזהרה כוללים אובדן הכרה, קושי לדבר או לחשוב באופן צלול וקשיי נשימה. הטיפול הבסיסי בבית החולים כאשר מדובר בהיפותרמיה קלה דומה למה שניתן בשטח וכולל הורדת בגדים רטובים וחימום בשמיכות. במצבים קשים יותר בהם נדרש אשפוז, משתמשים הרופאים בעירויי נוזלים מחוממים ושליטה על מערכות הגוף החיוניות.

שלא כמו במקרה הנוכחי, במקרים רבים מדובר במצב שניתן למניעה באמצעי זהירות והימנעות משהייה ממושכת בקור ללא מיגון מתאים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully