וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

משבר גיל 40 של העיניים שלכם

מערכת וואלה! בשיתוף אופטיקנה

23.10.2014 / 9:27

סביב גיל 40 אנו מאבדים באופן הדרגתי את היכולת לראות באופן ברור עצמים קרובים, ויכולת הקריאה שלנו נפגעת. האם יש פתרון לתופעה, והאם ניתן לעבוד על שריר הראייה?

משקפיים. ShutterStock
לא מצליחים לראות מקרוב/ShutterStock

אתם יושבים בבית קפה ורואים סביבכם לא מעט אנשים שמכווצים את העיניים, מרחיקים ומקרבים את התפריט מעיניהם. ככל הנראה הם סובלים מאחת מתופעות ההתבגרות של אנשים בגילאי 40 ומעלה שנקראת "פרסביופיה", או בעברית "זוקן הראייה".

בדומה לתהליכי התבגרות העוברים על גופינו כמו קמטי עור והלבנת שיער, גם העין עוברת תהליכי הזדקנות. ליאורה רז, אופטומטריסטית של אופטיקנה, מסבירה איך ניתן לאתר זאת, ומציעה פתרונות למי שכבר מרגיש שהתופעה החלה אצלו.

מתחיל ב-40 וממשיך להתדרדר
בשונה מליקויים אחרים, פרסביופיה הוא ליקוי ראייה הקשור באופן ישיר לגילנו, ומתרחש לאחר גיל 40. הליקוי מתבטא בחוסר יכולת לראות באופן ברור מקרוב. "יש בעין עדשה תוך עינית והיא בעלת שריר, המחזק ומחליש אותה, ופועל בדומה לפוקוס במצלמה. בגילאי 40, השריר נחלש ולכן מתקשים לקרוא מקרוב", אומרת רז. "ככל שהגיל יעלה, כך הראייה שלנו תיחלש ונצטרך משקפיים ומספר חזק יותר. הלקות מתחילה בסביבות גיל 45 ומדרדרת עד גיל 57-60. מבחינת המרשם, זה מתחיל בתוספת של 0.75 למספר, ויכול להגיע עד מספר 2.5-3 בגילאי שישים".

סממני התבגרות
יש הלצה בעולם האופטי שהולכת כך: "מתי מגיעים לאופטומטריסט? כשהיד לא מספיק ארוכה". כאשר אנחנו מרחיקים את חומר הקריאה כדי להיטיב לראות את הכתוב, טווח הקריאה נע בין 35-40 סנטימטרים. כשההרחקה הזו לא מספיקה, זה סימן שהגיעה העת לגשת לאופטומטריסט כדי להתאים משקפי קריאה. סימנים נוספים הם כאשר מתעייפים בקריאה ממושכת, או בעבודה מול מחשב.

בדומה לקמטים, גם את הפרסביופיה לא ניתן למנוע לחלוטין, אך ניתן לדחות את התופעה. "זה בסך הכול שריר, ופשוט צריך לאמץ אותו", אומרת רז ומציינת, שאין צורך למהר ולשים משקפיים, הראייה לא תדרדר עוד יותר וכיוון שברגע שמרכיבים משקפיים, לא מפעילים את השריר, התלות בהם גדלה. מאידך, לא כדאי לדחות את העניין ולהזניחו יתר על המידה, כי הדבר פשוט ישפיע על איכות החיים ועשוי לגרום לעייפות וכאבי ראש. בתחילה, כאשר מותאמים לכם משקפיים, כדאי שהמספר יהיה נמוך, ולא כדאי להשתמש בהם לכל דבר, אלא יותר לקריאה ממושכת.

איש זקן קורא עיתון. ShutterStock
כמו קמטים. אי אפשר למנוע את ההדרדרות בראייה/ShutterStock

יש לציין שכאשר אתם מגלים סימנים לכך שאתם סובלים מפרסביופיה, חשוב ללכת לאופטומטריסט ולערוך בדיקה, כיוון שלרוב הוא ימליץ על המספר המינימאלי. "לא מומלץ ללכת לדוכני משקפי קריאה מוכנים, כיוון ששם הנטייה היא לקחת מספר גבוה, המגדיל את הראייה בדומה לפעולה של זכוכית מגדלת. התוצאה היא שהדבר גורם לשריר העין להתעצל ולהיחלש, וכך התלות תגדל ובהתאמה גם המספר יגדל", אומרת רז.

מהם הפתרונות הקיימים היום לסובלים מפרסביופיה?

משקפי קריאה - החיסרון בהם הוא שרואים איתם טוב רק מקרוב, וברגע שרוצים לראות למרחק צריך להסיר את המשקפיים. וכך במהלך כל היום אתם מוצאים את עצמכם מרכיבים ומסירים את המשקפיים. לכן, הפתרון האיכותי לחיים הוא משקפי מולטיפוקל- מרכיבים אותם ואין צורך יותר להסירם. אם לא צריך מספר לראייה ממרחק, בחלק העליון שלהם לא יהיה מספר. בחלק התחתון יהיה המספר לקריאה, ובאמצע טווח ביניים, לעבודה מול מחשב.

משקפיים בעלות עדשות אופיס – החלק התחתון של העדשה מיועד לקריאה, טווח הביניים לעבודה מול מחשב. משקפיים אלו דומות מאוד למשקפי המולטיפוקל, אך ללא עדשות לטווח ראייה רחוק.

עדשות מגע מולטי פוקליות – עדשות המולטיפוקל יספקו מענה הן לצורך בראיה לטווח רחוק והן לצורך בראיה לטווח קרוב. בכך הן יסייעו למשתמשים בהן להימנע משימוש בשני זוגות משקפיים לשני הטווחים, וימלאו תחליף אסתטי ונוח לתפקיד המשקפיים המולטיפוקליות.

  • עוד באותו נושא:
  • עיניים

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully