וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

איך זה שנשים בישראל מגיעות לגיל 84 וגברים רק לגיל 80?

24.4.2023 / 8:00

ההבדלים בין המינים הולכים ומצטמצמים מעשור לעשור, אבל עובדה אחת עדיין קיימת - נשים חיות יותר מגברים. האם זו הביולוגיה, הגנטיקה, או בכלל עניין של אופי?

זוג מבוגר אוכל סלט. ShutterStock
הסטטיסטיקה לטובת המין היפה/ShutterStock

כמו בכל יום עצמאות גם השנה התפרסמו נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה שהראו כי לפי סוף 2021, תוחלת החיים הממוצעת לנשים היא 84.6 שנים ו-80.5 שנים לגברים.

האמת, לא משנה באיזו מדינה תדרוך כף רגלכם, הסטטיסטיקה תהיה זהה. נשים חיות יותר מגברים, ואף אחד לא באמת יודע למה. במערב אירופה תוחלת החיים של הגברים קצרה מזו של הנשים בין 3 ל-6 שנים, במזרח אירופה ההפרשים עולים ומכפילים את עצמם, וכאמור, אפילו בישראל, שנחשבת לאחת המדינות עם תוחלת החיים הארוכה ביותר, נשים חיות ארבע שנים יותר בממוצע. בגיל 100 אגב, היחס בין נשים לגברים בכל העולם עומד על 1:2.

נכון, ההבדלים בין נשים לגברים קיימים כמעט בכל תחום שניתן לחשוב עליו, לטוב ולרע, ולכן אין סיבה ששני המינים גם ימותו באותו גיל. מצד שני, איך זה הגיוני שהמין שנודע ברגישות הגבוהה שלו ובחולשה הפיזית שלו מול הגבר, שורד הרבה יותר? כדי לנסות לענות על התשובה, הנה כמה עובדות מעניינות ותיאוריות שאולי יעזרו לנו להבין את החידה.

אז למה זה קורה?

1. הבדלים פיזילוגים. מחלות הלב, שהן הרוצח מספר אחת בעולם כיום, נוטות לתקוף גברים כשהם בעשורים החמישי והשישי בחייהם. נשים, לעומת זאת, סובלות מבעיות לב רק אחרי גיל שישים ולקראת גיל 70. על כל 1,000 גברים שחולים במחלות לב בגילאי 55-65, יש 25 נשים חולות. חלק מהחוקרים טוענים כי רמות האסטרוגן אצל נשים הן אלה שמגינות עליהן מפני הכולסטרול הרע, שאחראי בין היתר למחלות לב רבות. ישנם מחקרים שאף מראים כי המערכת החיסונית הנשית חזקה יותר מזו של הגברים.

בנוסף לכך, במאי האחרון, במחקר שנערך על ידי ארבע אוניברסיטאות בשוודיה גילו החוקרים כי אובדן כרומוזום Y נמצא ביחס ישר לתחלואה ותמותה אצל גברים מבוגרים. מאחר וכרומוזום Y נמצא אצל גברים בלבד (ו-X אצל נשים), ייתכן שעם השנים, אובדן הכרומוזום בחומר הגנטי שמצוי בתאי דם לבנים, הוא שגורם לתחלואה והתמותה המוגברת יותר אצל גברים.

2. נשים דואגות לבריאותן טוב יותר מגברים. ניתן לשער שרוב הנשים שיקראו את הסעיף הזה יחייכו בהסכמה. גברים ממעטים ללכת לרופאים, שלא לדבר על בדיקות שגרתיות. לנשים, לעומתם יש שגרה של בדיקות שמביאה אותן למרפאה בתדירות גבוהה יותר. מה גם שהן אלה שלרוב לוקחות את התינוקות לרופא. סקר שנערך בארה"ב ב-2012 הראה כי ליותר מרבע מהגברים לא היה רופא משפחה קבוע. תכניסו למשוואה הזו את העובדה שנשים רבות יותר עושות דיאטות, אוכלות נכון ומקפידות על המראה חיצוני שלהן וכבר קיבלתם תשובה חלקית.

דיאטה. freepik,
שומרות יותר על דיאטה. אישה נשקלת/freepik

3. לא רק לבריאות נשים דואגות, אלא גם לקשרים החברתיים שלהן. בדידות הפכה לאחת המחלות השכיחות והכואבות של העולם המודרני, ומחקרים של השנים האחרונות הראו כי חברי הנפש שלנו הולכים ומצטמצמים, ואנחנו? ובכן נשארים לבד. וזה לא בריא. גברים נוטים לשמור את הדאגות והחרדה שלהם קרוב לחזה (ולא רק כמטאפורה) ואילו נשים חולקות ומשתפות את חברותיהן. אחת הסיבות שגברים נשואים בריאים יותר וחיים לאורך זמן היא שיש להם עם מי לדבר.

4. נשים הן פחות פזיזות מגברים. נכון, כל מקרה לגופו, אבל לפי הסטטיסטיקות פציעות לא מכוונות הן הגורם השלישי למוות אצל גברים, כאשר אצל נשים מדובר בגורם השישי. בנוסף לכך, גברים בשנות ה-20 לחייהם חווים מה שמכונה "סופת טסטוסטרון", שבה ההורמונים מרקיעים שחקים ועלולים לגרום להתנהגות לא אחראית. זו אחת הסיבות לכך שיותר גברים ינהגו בלי חגורה, שיכורים ויהיו מעורבים בקטטות.

5. ולבסוף, קצת ביולוגיה. כמו בטבע, ככה אצל בני האדם. נקבות חיות יותר. נקבות של קופי מקאו חיות שמונה שנים יותר בממוצע מהזכרים, ואף קיים מין של לוויתן, שהנקבה שלו חיה בממוצע 30 שנים יותר מהזכר. הטבע נותן עדיפות לנקבות מפני שהן אלה שנושאות את הצאצאים, וככל שהן יחיו יותר, כך קיים סיכוי גדול יותר שעוד ועוד צאצאים יוולדו. בנוסף, האישה היא זו שאחראית להישרדות הצאצא ולכן הגוף שלה עמיד יותר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully