וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מי יותר לוקח ללב - גברים או נשים?

עידן גורן

15.10.2014 / 9:30

גברים ונשים לא דומים כמעט בשום דבר, גם לא בהתמודדות שלהם עם לחץ. מחקר חדש מראה כי ההבדל בתגובה ללחץ וחרדה בין המינים, לא נגמר ברמה הרגשית, אלא משפיע גם על הבריאות

אילוסטרציה. ShutterStock
כמה לחץ/ShutterStock

אף שבעולם המודרני הוא כבר נחשב למחלה, לחץ נפשי הוא אחד מגורמי הסיכון שזוכים לפחות תשומת לב בעת ביקור אצל הרופא. בניגוד לסוכרת, שומנים בדם ולחץ דם גבוה – היכולת של הרופא למדוד סטרס באופן מדוייק ולעקוב אחריו לאורך זמן מוגבלת ביותר.

מחקר שפורסם לאחרונה בכתב העת האירופי לבריאות הלב הראה כי קיים סיכון מוגבר להתקפי לב, שבץ או אירועי לב וכלי דם אחרים בשעתיים שאחרי אירוע של התפרצות כעס. מחקר אמריקני חדש מהקולג' האמריקאי לקרדיולוגיה לוקח את הסוגייה הזו צעד אחד קדימה ומראה כי הסיכון הלבבי אינו אחיד, מאחר ולגברים ולנשים יש תגובות שונות ללחץ נפשי.

עוד בנושא:
מחקר: נשים מתמסטלות יותר מגברים
התקפי לב אצל נשים זה לא מה שראית בסרטים
האם פעילות גופנית מסוכנת ללב?

המחקר בדק 56 נשים ו-254 גברים שאובחנו עם מחלת לב ואשר משתתפים במחקר גדול אחר שבמסגרתו נבדקת ההשפעה של תרופות נוגדות דיכאון (כמו ציפרלקס) על מחלת לב שנגרמת בשל מתח נפשי. התגובות נבדקו בשני מישורים – גם במישור הרפואי, מבחינה תגובת מערכת הלב וכלי הדם, וגם במישור הפסיכולוגי.

לאחר שהשלימו בדיקות רפואיות בסיסיות, ביצעו המשתתפים שלוש משימות שגורמות למתח נפשי, ואחריהן מבחן פעילות גופנית על הליכון. במהלך משימות הלחץ הנפשי ובמהלך פרק הזמן של המנוחה בין הבדיקות, ערכו החוקרים בדיקת אקו לב כדי לבחון שינויים בתפקוד הלב, בנוסף ללקיחת דגימות דם, ומדידת לחץ דם וקצב פעימות הלב.

צעקה. Olly, ShutterStock
נשים לחוצות יותר?/ShutterStock, Olly

החוקרים גילו כי אצל גברים מתח נפשי מתבטא יותר בשינויים בלחץ הדם ובקצב הלב. אצל נשים, התגובות הפיזיות חמורות הרבה יותר. הנשים במחקר חוו יותר מחסור של שריר הלב בחמצן (איסכמיה לבבית, כמו בהתקף לב) בשל ירידה בזרימת הדם ללב. בנוסף, בהשוואה לגברים, יותר נשים חוו הצטברות טסיות דם מוגברת, המהווה את ההתחלה של תהליך היווצרות קרישי דם. הנשים גם הדגימו עלייה גדולה יותר ברגשות שליליים וירידה גדולה יותר ברגשות חיוביים במהלך הבדיקות הפסיכולוגיות.

הקשר הידוע, המנגנון לא ברור
ההשפעה שיש למתח נפשי על מחלות לב וכלי דם ידועה מזה שנים רבות. החידוש של מחקר זה הוא ההבנה של התגובה השונה של מערכת הלב וכלי הדם אצל גברים ונשים. ההכרה בהבדלים הללו היא קריטית בעת הערכה וטיפול. כמובן שיש צורך במחקרים נוספים וגדולים יותר בהיקפם על מנת לבחון את ההבדלים בין המינים, גם בתגובות למתח הנפשי וגם על ההשפעות ארוכות הטווח שלהן.

  • עוד באותו נושא:
  • לחץ

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully