וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אל תריבו ליד הילדים, הם מבינים

19.10.2014 / 8:31

בנוסף לוויכוחים הרגילים והיומיומיים שמתרחשים אצל הורים, גם הנושא אם מותר לריב ליד הילדים מעורר לא מעט מחלוקת. מחקר חדש מצא שכבר בגיל מוקדם, תינוקות מזהים כעס ומגיבים בהתאם

תינוק בוכה. ShutterStock
הם מבינים הכל, כבר כשהם תינוקות/ShutterStock

"מה שלא תעשו רק אל תריבו ליד הילדים". איזה הורה לא שמע את המשפט הזה מעולם? מחקר חדש מצא שכדאי לא לריב ליד הילדים כבר מגיל ינקות, מכיוון שכבר בגיל 15 חודשים הם מבינים ורואים שאנשים סביבם כועסים, ומתנהגים בהתאם לסיטואציה. וזה עוד לפני שמרביתם בכלל לומדים לדבר.

עוד בנושא:
האם הילד שלכם רגיש במיוחד?
הספה בסלון מסכנת את התינוק שלכם
אל תגזימו עם מחמאות לילדים

חוקרים מאוניברסיטת וושינגטון הופתעו לגלות שבגיל כה מוקדם תינוקות יכולים לזהות כעס ולעבד את המידע הרגשי הזה ולהתנהג לפיו. "זו הפעם הראשונה שהוכח שתינוקות מבינים את הסיטואציה החברתית סביבם, ועוד בגיל 15 חודשים", אמרה בטי ראפצ'ולי, עורכת המחקר שהתפרסם בגילון אוקטובר של הירחון Cognitive Development.

המחקר כלל ניסוי שבו השתתפו 150 תינוקות בגילאי 15 חודשים. התינוקות ישבו על ברכי הוריהם, ומולם ישבה מדגימה שהשתמשה בצעצועים שונים. כל צעצוע היה מורכב ממספר חלקים רעשניים שהוכנסו לתוך קופסא למול עיני הילדים, שחלקם השתתפו בניסוי בהתלהבות יתרה. לאחר מכן נכנסה אל החדר אישה נוספת, והתיישבה ליד המדגימה. כשההדגמה התרחשה בפעם השנייה, האישה שנכנסה אל החדר הרימה את קולה ופנתה אל המדגימה בהאשמה שהפעולה שלה היא מרגיזה ומרעישה.

אחרי כל הדגמה, לתינוקות ניתנה הזדמנות לשחק עם הצעצועים. במקרים שבהם האישה שהרימה את קולה נשארה בחדר, מרבית התינוקות היססו כארבע שניות בממוצע לפני שנגעו בצעצוע. גם כשהחזיקו את הצעצוע בידם הם לא חזרו על הפעילות של המדגימה. במקרים בהם האישה שצעקה יצאה מהחדר, תפסו התינוקות את הצעצועים ופעלו לפי ההדגמה שניתנה להם.

צפו בניסוי:

הילדים האימפולסיבים התעלמו מהסיטואציה
המחקר אומנם לא בדק את הרקע של התינוקות והאם הם חשופים לריבים ולאלימות מילולית בין הוריהם, אך עורכי המחקר טוענים כי לילדים כאלה יכולות להיות שתי רמות של תגובות רגשיות - נמוכה וגבוהה, כך שהדבר מתאזן. לאופי של הילד לעומת זאת התייחסו החוקרים, והוריהם של התינוקות נתבקשו למלא שאלונים, בהם שאלות כמו כמה הילד שלך אימפולסיבי? משילוב של השאלונים והניסוי מצאו החוקרים כי התינוקות שתוארו כאימפולסיבים, הם גם אלה שהתעלמו מהמבוגרת הכועסת ושיחקו עם הצעצוע.

לדברי החוקרים, תוצאות המחקר לא מעידות רק על יכולות קוגניטיביות גבוהות אצל תינוקות, אלא יכולות להוות עדות מוקדמת לילדים שיהיו פחות "משתפי פעולה" וצייתנים בעתיד. עורך המשנה של המחקר, אנדרו מלטזוף, הסביר כי "המחקר שלנו מראה כי רוב הפעוטות אכן מצליחים לווסת את ההתנהגות שלהם, אבל קיימת שונות מאוד גדולה, שאנחנו חושבים שתוכל לעזור לנבא בעתיד את ההתנהגות של הילד, כמו גם את המוכנות שלו להליכה לבית ספר למשל".

בעתיד יערכו החוקרים ניסוי שיקבע האם אופן ההתנהגות בגיל 15 חודשים באמת מעיד על היכולות של ילדים לשלוט על ההתנהגות שלהם בעתיד.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully