וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לא בעריסה: הספה בסלון מסכנת את התינוק

14.10.2014 / 8:18

מחקר רחב מצא כי הורים רבים משכיבים את ילדיהם לצדם על הספה ובכך מעלים את הסיכון שלהם למוות בעריסה. אף שמחקרים הראו כי יש להשכיב את התינוק על הגב, רבים לא מיישמים זאת

כביסת תינוקות. ShutterStock
להקפיד להשכיב את התינוק על הגב/ShutterStock

אחד מתוך שמונה מקרים של מוות בעריסה מתרחש אצל תינוקות שהשכיבו אותם לישון על הספה, כך מגלה מחקר חדש. המחקר, שבוצע על ידי ד"ר ג'פרי קולבין ועמיתיו מבית החולים לילדים בקנזס סיטי, ניתח נתונים של כ-8,000 מקרים של מוות בעריסה שאירעו ב-24 מדינות בארה"ב, וכללו שינה על ספה, בעריסה או במיטת תינוק.

עוד בנושא:
מוות בעריסה: כך מורידים את הסיכון
כללים להאכלת תינוק מבקבוק
כך תהפכו את התינוק שלכם לחכם יותר

המחקר שפורסם ב-journal Pediatrics מצא כי קרוב לשלושה רבעים מהמקרים של מוות בעריסה מתרחשים בגיל שלושה חודשים ומטה. עוד נמצא כי למרות עובדה שרופאי ילדים ממליצים כבר שנים רבות להשכיב את התינוקות על גבם על משטח ישר ומוצק, הורים רבים משכיבים את ילדיהם על הספה כשפניהם מוטות מטה. "קיימת נטייה מוטעית של ההורים לחשוב שאם התינוק ישן לידם על הספה, והם שמים אליו לב, מקרי מוות לא יכולים להתרחש", הסביר ד"ר קולבין לניו יורק טיימס.

רוב ההורים שהשתתפו במחקר אכן הודו כי השכיבו את התינוק על הספה, כשהוא שכוב לצידם. "רוב התינוקות שנמצאו מתים כשהם שכובים על ספה, נמצאו כשהם שכובים על צידם", מסבירה פרופ' איבר קולסון, מרצה בבית הספר לרפואה של אוניברסיטת ייל. "כשהילד זז תוך כדי שינה, הוא יכול להגיע למצב שהראש שלו נתקע בין הכריות, והוא יתקשה לנשום". לדבריו, "תינוקות צריכים לישון לבד, על גבם ובעריסה, וזה לא משנה אם זו שינה קצרה או שנת לילה". הוא הוסיף כי "זה גם לא משנה אם ההורים ערים ולצידם, או לא".

הסיכון למוות בעריסה גדל בחודשי החורף
מסקרי עמותת עתיד ומשרד הבריאות בישראל עולה כי רק 33 עד 40 אחוזים מההורים משכיבים את התינוק לישון על הגב. זאת למרות שעם יישום ההמלצה להשכיב תינוקות על הגב חלה בעולם המערבי ירידה דרסטית של 50 עד 70 אחוזים בשיעור תמותת התינוקות ממוות בעריסה. בנוסף, משרד הבריאות מצא כי 50 אחוזים מהמקרים בישראל מתרחשים בחודשי החורף וכי הסיכון למוות בעריסה כתוצאה מהשכבת תינוקות לישון על בטנם גבוה בחורף פי שניים מאשר בקיץ. הסיבה היא שתינוקות ששוכבים על הבטן נוטים לחימום יתר ומתקשים לווסת את חום גופם.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully