וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לראשונה: אישה ילדה תינוק לאחר שעברה השתלת רחם

4.10.2014 / 19:00

בת ה-36 משבדיה שנולדה בלי רחם היא המושתלת הראשונה בעולם שצלחה את התהליך מתחילתו ועד סופו. אולם הרופאים עדיין לא בטוחים שתוכל ללדת בשנית. "רוב הזוגות יעשו הכל כדי להביא תינוק"

אילוסטרציה. ShutterStock
היו משוכנעים כי ההליך יעבוד/ShutterStock

אישה שבדית בת 36 שעברה השתלת רחם ילדה לפני חודש תינוק ובכך הפכה למשותלת הרחם הראשונה בעולם שצלחה את התהליך. "הוא לא שונה משום ילד אחר, אבל יהיה לו סיפור טוב לספר", אמר אביו. "בעתיד הוא יוכל להסתכל על הכתבות שמספרות כיצד הוא נולד ולגלות שהוא הראשון בעולם" שנולד בדרך הזו.

אף על פי שנולד לפני הזמן, התינוק נחשב בריא. האם ובנה כבר הספיקו להגיע הביתה ושלומם טוב. זהויותיהם של האישה ובעלה לא נחשפו והם התראיינו בעילום שם.

עוד ידיעות מהעולם בוואלה! חדשות:
ראש ממשלת שבדיה החדש: נכיר במדינה פלסטינית
תופעה: 35 אלף ניבתנים באלסקה בסכנת רמיסה המונית
בשל המהומות: משרד החוץ פרסם אזהרת מסע להונג קונג

השתלת הרחם הראשונה בהיסטוריה, 2012, אוניברסיטת גוטברג בשוודיה. AP
"התינוק מדהים". ניתוח השתלת הרחם/AP

"התינוק מדהים", אמר ד"ר מאטס בראנסטורם, פרופסור ליולדות ולגניקולוגיה באוניברסיטת גטנסבורג ובמרכז להפריה חוץ גופית בשטוקהולם, שהוביל את המחקר ויילד את התינוק בעזרתה של אשתו, מיילדת במקצועה. "אבל זה אפילו יותר טוב לראות את השמחה של ההורים וכמה אושר הוא הביא להם". "אני עדיין לא מאמין שהצלחנו", הוא אמר.

קצב הגדילה של התינוק וזרימת הדם לרחם, כמו גם חבל הטבור, היו תקינים עד השבוע ה-31 להריון, כשהמושתלת פיתחה רעלת הריון המתבטאת בין השאר בלחץ דם גבוה.
לאחר שזו אובחנה, נאלצו הרופאים ליילד את התינוק בניתוח קיסרי. התינוק שקל 1.77 ק"ג בלבד – משקל תקין לשלב זה של ההריון. אורכו של הריון מלא הוא בדרך כלל 40 שבועות. הילד שוחרר מבית החולים עשרה ימים לאחר הלידה.

להורים הגאים, שנות המחקר והניסוי היו שוות את ההמתנה.
"המסע היה קשה לאורך השנים, אבל עכשיו יש לנו את התינוק הכי מדהים בעולם", אמר האב בראיון טלפוני. "הוא מאד מאד חמוד והוא אפילו לא צורח, הוא רק נוהם". הוא סיפר שהוא ואשתו, שניהם ספורטאים תחרותיים, היו משוכנים כי ההליך יעבוד, למרות טבעו הניסיוני.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

איך הופכים אריזת פלסטיק לעציץ?

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר

המושתלת לקחה שלוש תרופות ביום

ההשתלה התרחשה בשנה שעברה, לאחר שחברה טובה של המושתלת ניאותה לתרום את רחמה. החברה, בשנות ה-60 לחייה, היא אמר לשניים שנמצאת בגיל הבלות. בראנסטורם אמר שהוא מופתע שכזה רחם מבוגר יהיה כל כך מוצלח, אך הוסיף כי הגורם החשוב ביותר הוא שהרחם בריא.

על המושתלת היה לקחת שלוש תרופות ביום כדי למנוע מהגוף שלה לדחות את האיבר החדש. וכשישה שבועות לאחר ההשתלה היא כבר קיבלה את הסימן הראשון לכך שהרחם שהושתל בה בריא, עם הופעת המחזור החודשי.

ישנה ביקורת רבה בקהילה הרפואית על לקיחת רחם מאישה חיה. רבים סבורים כי זה לא מוסרי ומהווה סיכון גדול מדי עבור התורמת שמוציאה איבר מגופה בשביל אדם שאינו נמצא בסכנת חיים. אולם לדבריו של בראנסטורם, היו מעט מדי תורמות מנוחות כדי לשקול את האופציה הזאת בשוודיה.

לאחר שנה, כאשר הרופאים היו בטוחים שהרחם עובד כשורה, הם העבירו לתוכו עובר שנוצר בצלחת מעבדה מביצית של האישה ומזרע של בעלה. לאישה, שלה רק כליה אחת, היו שלוש אפיזודות של דחיית האיבר, אחת מהן בתקופת ההריון, אך כולן נפתרו בעזרת תרופות.

אלטרנטיבה חדשה אך ניסיונית עבור אלפי נשים

למושתלת השוודית היו שחלות בריאות, אך היא נולדה ללא רחם – תסמונת איתה נולדת אישה אחת מכל 4,500 נשים. המעשה מציב אלטרנטיבה חדשה אך ניסיונית עבור אלפי נשים כמותה שלא יכולות ללדת כי הן איבדו את רחמן לסרטן או שנולדו בלעדיו. לפני הצלחתו של המקרה הנוכחי, המומחים הטילו ספק ביכולותיו של רחם מושתל להכיל עובר. אחרים פקפקו בכך שצעד כל כך קיצוני, יקר ורצוף בסיכונים רפואיים, יהווה אופציה ממשית עבור נשים רבות.

ד"ר גלן שטמן, הנשיא לשעבר של הארגון לטכנולוגיות רבייה מסייעות ומומחה לפוריות מאוניברסיטת קורנל, אמר כי ככל הנראה גם לאחר פרסום המקרה הנוכחי השתלות רחם לא יהפכו לרווחות. "זה ייעשה רק אם ייגמרו האופציות האחרות", אמר והוסיף כי "זה דורש ניתוח ארוך למדי שאינו נטול סיכונים וסיבוכים".

כחלק מהמחקר, שמומן על ידי קרן צדקה שוודית, בראנסטורם והקולגות שלו ביצעו השתלת רחם בתשע נשים בשנתיים האחרונות, אולם עקב סיבוכים הם נאלצו להסירו בשניים מהמקרים. מוקדם יותר השנה החל בראנסטורם להעביר עוברים לרחמן של שבע הנשים האחרות. לדבריו, בימים אלה מתהווים שני הריונות נוספים בני 25 שבועות לפחות.

לפני המחקר של בראנסטורם נעשו שני ניסיונות להשתיל רחם, בערב הסעודית ובטורקיה, אך לא נולדו תינוקות חיים בעקבותיהם. רופאים בבריטניה, צרפת, יפן, טורקיה ובמקומות נוספים מתכננים לנסות הליך דומה, אך בכוונתם לעשות שימוש ברחם שנלקח מנשים שזה עתה מתו ולא מתורמות שעודן בחיים.

"לא ברור לי כמה נשים יבחרו לעשות את זה"

"רוב הזוגות יעשו הכל כדי להביא תינוק. אנחנו צריכים לראות את זה קורה קצת יותר ולראות כמה זה בטוח", אמרה ד"ר נאנט סאנטורו, ראש מחלקת היולדות באוניברסיטת קולורדו בדנבר. "לא ברור לי כמה נשים יבחרו לעשות את זה, כי זה נראה מפרך".

בראנסטורם הוסיף כי הוא חשש לפגוע ברחם במהלך הניתוח הקיסרי ואמר כי על בני הזוג להמתין כמה חודשים עד שיגלו אם באפשרותם לשמור את הרחם להריון נוסף. עבור ההורים הטריים, המחשבה על תינוק שני בשלב זה היא מעט מוקדמת.
"אנחנו נשקול זאת בוודאות", אמר האב. "אבל עכשיו אנחנו מאד שמחים עם תינוק אחד".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully