וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הגיעה העונה: מי צריך להתחסן נגד שפעת?

עונת השפעת מתקרבת בצעדי ענק, וזה בדיוק הזמן להתחסן נגד המחלה. מי חייב להתחסן, למה זה חשוב ואילו חיסונים קיימים? מדריך סתווי

אילוסטרציה. ShutterStock
הנוגדנים יעילים במשך חצי שנה/ShutterStock

הגשם הראשון כבר הגיע, ואיתו הולכת וקרבה לה עונת השפעת. כבכל שנה מזמינות קופות החולים את הציבור להגיע מוקדם ככל האפשר להתחסן. סקרנו עבורכם את האפשרויות שקיימות, מדוע חשוב להתחסן ומתי כדאי להתחיל.

מדי שנה יוצא חיסון מעודכן לשפעת אשר מבוסס על הזנים האחרונים שבודדו בעונות החולפת. בנוסף, מעודכנות מדי פעם ההנחיות וההמלצות לגבי החיסון, כמו גם האופנים שבהם ניתן להתחסן.

מה לא השתנה השנה? גם השנה ההמלצה הגורפת היא לחסן כל אדם מגיל 6 חודשים ומעלה נגד וירוס השפעת. גם הזנים כנגדם פועל החיסון נותרו ללא שינוי משנה שעברה. באופן דומה גם ההמלצה לגשת לקופת החולים ולהתחסן מוקדם ככל האפשר לא השתנתה.

עוד בנושא:
נפתרה תעלומת השפעת הספרדית?
למה אנחנו עדיין מתים משפעת?
סיבה לבהלה? מגיפת האבולה של 2014

מה חשוב לדעת? לצד ההמלצה להתחסן בהקדם, חשוב להבין כי מדובר בחיסון שיוצר תגובה חיסונית (נוגדנים) שעמידה לפרק זמן מוגבל. מחקרים קודמים הראו כי אצל מבוגרים בני 65 ומעלה לאחר חצי שנה ממועד החיסון חלה ירידה משמעותית ברמות הנוגדנים, שמורידה את ההגנה שלהם מפני הנגיף בצורה ניכרת. לבעיה הזאת אין פיתרון חד משמעי, מכיוון שאין עונת שפעת קבועה בלוח השנה ואי אפשר לחזות מתי היא תגיע לשיאה. מצד אחד, ניתן לטעון כי אפשר להמתין עם החיסון כדי לקבל "כיסוי" מאוחר יותר. מצד שני, דחיית החיסון עלולה להוביל להחמצת ההזדמנות להתחסן ולגרום לסיכון מיותר ולסיבוכים. התשובה היא שאין תשובה טובה, וההחלטה תלויה בשיקול דעת מושכל לצד ההבנה של היתרונות והחסרונות של כל החלטה.

אילוסטרציה. ShutterStock
אל תפספסו את ההזדמנות להתחסן/ShutterStock

אילו סוגי חיסונים קיימים ולמי הם מיועדים? למרות המגוון, באופן עקרוני קיימות שלוש קבוצות של חיסון כנגד נגיף השפעת.

1. חיסון המורכב מנגיף מומת: מדובר בזריקה הסטנדרטית והמוכרת. החיסון קיים בכמה גרסאות בהתאם לקבוצות הגיל השונות, וקיימת גם גרסה חדשה שמתאימה למבוגרים בכל הגילים שמתאימה גם למי שסובל מאלרגיה קלה לביצים (שמתבטאת בפריחה).

2. חיסון רקומביננטי חדש: מופק ללא הווירוס עצמו וללא חלבון ביצים. למעשה מכיל רק את החלבון שיוצר את התגובה החיסונית כנגד הווירוס (שקרוי המגלוטינין). החיסון גורם ליצירת נוגדנים שמונעים את חדירת הווירוס לרקמות הגוף ובכך מונע שפעת. החיסון מאושר לשימוש בבני 18 עד 49 ועבור הסובלים מאלרגיה לביצים, כולל אלו שסובלים מאלרגיה משמעותית.

3. נגיף חי מוחלש: הכוונה לחיסון שמורכב מווירוס חי אך מוחלש. מתאים לאנשים בריאים בני שנתיים עד 49, אך אינו מתאים לנשים בהיריון ולאנשים מדוכאי חיסון (בין אם על רקע מחלה או בשל טיפול תרופתי). לפי המידע שנאסף בשנה החולפת נראה שהחיסון החי המוחלש הינו היעיל ביותר עבור ילדים צעירים, בייחוד בקבוצת הגיל שבין שנתיים לשמונה. עם זאת, החיסון אינו מתאים למי שסובל מכל סוג של אלרגיה לביצים.

מהן תופעות הלוואי? מדובר בחיסון בטוח לשימוש ועם מעט תופעות לוואי. במקרה של חיסון בזריקה, יש לעיתים תגובה מקומית של כאב באזור הזריקה ולעיתים מעט אודם או רגישות בזרוע. תגובות כמו עליית חום ותסמיני הצטננות הן נדירות ואופייניות יותר לאחר חיסון במינון המוגבר מאשר במינון הסטנדרטי. גם החיסון שניתן בתרסיס אף לרוב אינו גורם לתופעות לוואי קשות, כאשר תופעות הלוואי השכיחות ביותר שדווחו אחריו הן נזלת, כאבי ראש קלים וכאב גרון. לאחר 2.5 מיליון חיסונים בחיסון בתרסיס דווחו רק שבעה מקרי אלרגיה משמעותית ושמונה מקרים בלבד של התקפי אסתמה באנשים עם היסטוריה של אסתמה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully