וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מה עושים כשיש חשד להפרעת קשב?

עינב קשר

11.9.2014 / 9:17

תחילת השנת הלימודים היא הזמן הטוב ביותר לזהות, לאבחן ולטפל בהפרעות קשב וריכוז. 10 השאלות שאתם צריכים לשאול את עצמכם אם אתם חושדים בהפרעה, וכמה טיפים לטיפול נכון ויעיל

אילוסטרציה תלמידים. ShutterStock
החזרה לבית ספר היא זמן טוב לבחון את ילדכם/ShutterStock

תחילת שנת הלימודים היא הזמן המתאים ביותר לגלות ולטפל בכל בעיה שמגלה הילד שלכם בגן או בבית הספר, גם בהפרעת קשב וריכוז. זה נכון במיוחד אם הילד עולה לכיתה א' או שהוא עדיין באחת הכיתות הנמוכות, ועדיין לא נכנס למרוץ המסחרר של צפיות אקדמאיות גבוהות ומסגרת לימודים תובענית.

עוד בנושא:
איך מתמודדים עם הפרעת קשב, גם בחופש?
מה הציור של הילד שלכם אומר?
כך תהפכו את התינוק שלכם לחכם יותר

מחקרים מראים מעבר לכל ספק כי ככל שהאבחון, ההתערבות והטיפול בהפרעת קשב מוקדמים יותר, כך ההשלכות הרגשיות של ההפרעה דרמטיות פחות ומעיבות פחות על דימויו העצמי, הישגיו ופעולותיו של הילד בעתיד.

10 השאלות
תחילת שנת הלימודים היא הזמן המתאים ביותר לשאול את עצמכם, את בן זוגכם, אנשי מקצוע ואולי גם את ילדכם מספר שאלות שיבהירו לכם אם ישנו חשש כי הוא סובל מהפרעת קשב וריכוז, ומה אתם אמורים לעשות בעניין.

אלו השאלות הבסיסיות שאתם חייבים לשאול כדי לאסוף את המידע ההכרחי.

1. האם יש בן משפחה נוסף (אחד ההורים או ילד בוגר) שסובל מהפרעת קשב וריכוז, או נתקל בקשיים דומים? הנושא התורשתי הוא ברור ומשמעותי מאוד בהפרעת קשב וריכוז.

2. האם הילד מגלה נטיות תזזיתיות ומתקשה להמתין לתורו, להתמיד בציור או במשחק, יחסית לבני גילו?

3. האם הילד מתקשה ליצור קשרים חברתיים?

4. האם הוא מתקשה במעברים מהבית למסגרת
החינוכית ובחזרה, מביקור אצל חברים, משפחה או מעבר ממשחק למקלחת?

ילד שוכב במתקן בגן משחקים. ShutterStock
האם הילד נוטה להתבודד?/ShutterStock

5. האם לילד יש בעיות התפתחות שמלוות אותו מאז תקופת הינקות, כמו איחור או קושי בהתפתחות מוטורית?

6. האם נדמה שהילד ילדותי יותר מבני גילו?

7. האם הילד מרטיב מעט במהלך היום או בלילה?

8. האם הילד רגיש יותר ותנודתי יותר מבחינה רגשית מילדים אחרים?

9. האם נדמה כאילו הילד מנותק לעיתים מסביבתו ולא שומע כשפונים אליו?

10. האם הילד מתקשה להתמיד במשחק, משתעמם מהר או מתקשה להעסיק את עצמו?

sheen-shitof

עכשיו בישראל

הפטנט המתקדם בעולם שמבטיח שיפור עור הפנים מהטיפול הראשון

בשיתוף נומייר פלוס

תהליך האבחון

התשובות לשאלות האלה יספקו לכם את המידע הראשוני הנדרש כאשר תפנו לאבחון מקצועי. אין צורך להתחיל באבחון ממוחשב. פשוט תשתדלו לאגור תובנות ומידע אודות הילד ולהגיע עם הנתונים הללו לפסיכיאטר, רופא ילדים או נוירולוג בהקדם. בתחילת השנה ניתן יהיה לגעת בנקודה הבעייתית ולטפל בה בהתאם. אם ילדכם עלה לכיתה א' והגננת היא זו שמכירה אותו היטב, יהיה נכון לבקש ממנה למלא שאלון אבחוני התפתחותי. את השאלונים אפשר לקבל במחלקה להתפתחות הילד בכל קופת חולים.

בקבוק כדורי ריטלין. AP
חשוב להכיר את התרופה ואת תופעות הלוואי שלה. ריטלין/AP

ככל תקדימו לאבחן את הילד הוא יתקל בפחות קשיים רגשיים. אם הילד שלכם כבר סובל מקשיים רגשיים, מומלץ לבדוק את האפשרות של טיפול רגשי קצר מועד עבור הילד. ברוב המקרים, כאשר הקשיים הרגשיים עדיין קלים, כדאי מאוד להגיע להדרכת הורים קצרה (במקום הטיפול בילד).

חשיבות המעקב הרפואי
אם איש מקצוע קבע כי הילד שלכם זקוק לריטלין, חשוב שתכירו את התרופה, ותקפידו על מעקב רפואי. הקשיים בטיפול התרופתי - החל מכאבי בטן, כאבי ראש ובחילות, וכלה בעצבנות או אפאטיות - דורשים מעקב ומענה מידיים. ילדים והורים שנתקלים בתופעות הלוואי האלה נוטים בדרך כלל להפסיק ולא לחזור לטיפול תרופתי. מעקב תקין הוא כזה שבו מוסברות להורים כל תופעות הלוואי הרווחות, האופן שבו ניתן להקל עליהן והזמן הנדרש על מנת להתגבר עליהן או להפסיק את נטילת התרופה. מעקב תקין מספק גם מידע בנוגע לצפיות ריאליות מהתרופה ופגישות ביקורת לצורך שאלות או החלפת התרופה במידת הצורך.

מנהל טיפול
למרות חשיבותו, מעקב רפואי במקרה של הפרעת קשב הוא נדיר. לכן, חשוב מאוד לדאוג שיהיה מי שמנהל את הטיפול בהפרעת הקשב. כדאי למצוא מומחה בעל ידע מתאים ומקיף (רופא, פסיכולוג, עובד סוציאלי או מומחה אחר) שיתפקד כמנהל הטיפול. תפקידו של מנהל הטיפול הוא להדריך אתכם במבוך האפשרויות הבלתי מוגבלות והעצות הבלתי נגמרות, מהרגע שהגננת או המורה מודיעות ש"צריך לבדוק מה עם הילד" ועד שעליתם על דרך המלך למימוש הפוטנציאל של הילד ואיכות החיים של כולכם כמשפחה. מנהל טיפול אמור ללוות ולהדריך אתכם בנוגע לכל שאלה, להיות זמין גם לפניות טלפוניות ולמעשה לייצג אתכם בפני כל המערכות שבאות במגע עם הילד.


עינב קשר היא פסיכותרפיסטית המתמחה בטיפול CBT בהפרעת קשב

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully