וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

להיפטר מהג'וקים בלי לחטוף הרעלה

5.9.2014 / 8:57

למרות העובדה שחלקם נמכרים בסופרמרקט, חומרי הדברה הם לא מוצרי צריכה רגילים והם עלולים לסכן חיים. איך תבחרו את התכשיר הנכון ותשמרו על הבית שלכם נקי מחרקים ומרעלים?

אילוסטרציה. ShutterStock
המפגע של הקיץ. ג'וקים/ShutterStock

ממש כמו שהלחות המעיקה מסמלת את הקיץ הישראלי, כך גם מתקפת הג'וקים והחרקים, שנדמה שמתגברת משנה לשנה. כמעט לכל אחד מאיתנו יש חומרי הדברה בבית, אך רובנו לא מודעים לנזקים העצומים שהם עלולים להביא איתם. הסכנה רבה אפילו יותר כשמדובר בחומרי הדברה מקצועיים. רק בתחילת השנה אירע המקרה של משפחת גרוס מירושלים שזעזע את המדינה, כששתיים מבנות המשפחה מתו לאחר שנחשפו לחומר הדברה זרחני מסוג פוספין שרוסס בדירת המשפחה.

"תכשירי ההדברה המקצועיים כשמם כן הם - דורשים טיפול של איש מקצוע. שימוש בהם ללא ידע והכנה מתאימים עלול לגרום לאסון", מזהיר ארז אהרון, מנכ"ל חברת הדברה אורגנית. היות ובמקרים רבים התכשירים המקצועיים נמכרים לצד אלו הביתיים, יש משמעות להבדל ביניהם. "מאוד חשוב לבדוק את צורת האריזה ולקרוא את התווית", מסביר אהרון. "התכשירים הביתיים מגיעים בצורת שפריצר עם פיית ריסוס, ואילו התעשייתיים נמכרים במכלים או בבקבוקים. מבט על התווית יגיד לכם אם המוצר מיועד לשימוש ביתי".

באופן כללי, כל חומרי הריסוס שצריך למהול הם תעשייתיים ומיועדים למדבירים מקצועיים בלבד. בכל מקרה, תמיד מומלץ להתייעץ עם המוכר בחנות כדאי לדעת אם קניתם חומר הדברה מתאים.

איך תבחרו תכשיר הדברה מתאים?
כשאתם באים לבחור חומר הדברה חשוב כצעד ראשון לוודא שקניתם תכשיר שמטפל במזיק אותו אתם רוצים להדביר. "תכשיר שמיועד לחרקים לא יטפל בנמלים. גם אם תרססו בקבוק שלם הבעיה לא תיפתר ותישארו עם כמויות של חומר מסוכן ברחבי הבית, וחבל", אומר אהרון.

רבים אולי יופתעו לשמוע, אבל גם על המדף בסופר יש תכשירים שהם רעילים ומסוכנים, וקיימות כמה שיטות לזהות אותם. "השיטה הקלה והמהירה ביותר היא סימון הגולגולת על האריזה, שמזהיר מפני חומרים רעילים ומסוכנים שהשימוש בהם דורש כללי התנהגות קפדנים", מסביר אהרון.

הדברה. ShutterStock
גם בחומרים אורגנים וירוקים. חפשו את התווית על הבקבוק/ShutterStock

גם כאשר מדובר בתכשירים אורגנים וירוקים, מומלץ לערוך תחקיר קצר באינטרנט כדי לדעת שהמוצר הוא אכן כפי שהוא מוצג. בדף של ארגון OMRI (Organic Materials Review Institute) האמריקאי למשל, תוכלו לראות אם יש לתכשיר אישורים מארגונים בינלאומיים מוסמכים. דבר נוסף שחשוב לבדוק הוא האם על התווית של חומר ההדברה מצוי אישור של המשרד להגנת הסביבה. בתווית האחורית צריכים להיות מצוינים מספר ותוקף הרישום של התכשיר במשרד להגנת הסביבה. "תכשיר שלא קיבל אישור מהמשרד להגנת הסביבה הוא תכשיר שלא מומלץ לשימוש", אומר אהרון.

הדברה בטוחה
מגע ישיר עם החומר המרוסס הוא אחת הסיבות העיקריות להגעה לחדרי המיון בעקבות נזקי הדברה. בעת השימוש בתכשיר, אנו עלולים לעשות טעויות קשות שיובילו לחשיפה לחומר הרעיל. אהרון מספק כמה כללי ברזל לריסוס נכון:

1. ודאו כי פיית התרסיס אינה מכוונת אליכם –זה אולי נשמע טריוויאלי, אך יש אנשים שבלהט הרגע, בבואם לרדוף ולהדביר את המזיק שחדר לביתם, לא שמים לב ומרססים על עצמם.

2. רססו הרחק מהגוף – מיתחו את זרועכם ואיחזו בתרסיס רחוק מגופכם ככל הניתן כדי לצמצם את החשיפה לחומר המרוסס.

3. פנו את החדר – הימנעו מלרסס בחדר שבו נמצאים אנשים אחרים מלבדכם, במיוחד ילדים ופעוטות. כאשר יש עוד אנשים בחדר, הסיכוי לרסס ישירות על עורו של אחד הנוכחים או לתוך עיניו גדל פי כמה וכמה.

4. טפלו במקור הבעיה – רק ריסוס של הקן עצמו יבטיח שלא יהיו עוד נמלים בבית. במקרה של יתושים, יש לייבש מקווי מים עומדים. אם מדובר בג'וקים, יש לרסס גם בבורות הביוב של הבניין.

5. צאו מהבית/ מהחדר – לאחר ריסוס של מדביר מקצועי חייבים תמיד לצאת מהבית. בריסוס ביתי הכללים משתנים ממוצר למוצר. יש תכשירים שמחייבים אוורור של החדר לאחר הריסוס ורצוי גם לצאת פיזית מהחדר, ליתר ביטחון.

אחרי הריסוס
גם לאחר הריסוס, חומר הריסוס לא נעלם. הוא נשאר במקום שבו ריססתם, לפעמים אפילו חודשים ארוכים, וממשיך להוות פוטנציאל למפגע בריאותי עבור דיריי הבית עד שתסלקו אותו. ניתן לעשות כמה פעולות פשוטות ומהירות שיגנו עליכם:

שיטפו כל משטח שבא במגע עם חומר ההדברה: עשו זאת גם במשטחים פנימיים. למשל, גם אם ריססתם בקרבת הארון, וודאו שאתם מוציאים את תכולתו ושוטפים גם אותה. חומר ריסוס שנשאר על צלחות, כוסות ואפילו על תמרוקים יכול למצוא את דרכו לתוך גופכם ולגרום לנזק רב. הקפידו לשטוף גם מתחת לארונות ובפינות נסתרות. קרה כבר שילדים קטנים, אפילו בעת משחק, מצאו את דרכם גם לפינות הללו ושאפו, ליקקו או בלעו את החומר המסוכן.

אחסנו חומרי הדברה רק באריזות המקוריות: העברת חומרי הדברה לכלים אחרים שבהם נמצאים חומרים ראויים לשתייה או לאכילה אסורה בתכלית האיסור. חומר הדברה שהועבר, למשל, לבקבוק שתיה קלה הוא הדרך המהירה ביותר להרעלה, גם אם דאגתם לסמן או לרשום על הבקבוק מה הוא מכיל. כמו כל חומר רעיל, גם את חומרי ההדברה יש לאחסן במקום סגור, הרחק מהישג ידם של ילדים ופעוטות.

זירקו לפח כל אריזה ריקה בתום השימוש: אין למחזר את האריזות ולהשתמש בהן שנית, גם לא למילוי נוסף של אותו חומר הדברה, ובוודאי שלא לאחסון של חומר הדברה אחר.

הדברה ביתית היא פעולה שכולנו עושים, בשלב זה או אחר, אך יש בה פוטנציאל לא מבוטל לפגיעה פיזית. אם תעקבו אחרי הכללים ותדבירו מתוך מודעות, תוכלו לעשות זאת ביעילות ולהיות בטוחים כי הסיכון לבריאותכם הוא מינימלי.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully