וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כך תטפלו בווירוס של הקיץ

מערכת וואלה! בשיתוף אלטמן

26.8.2014 / 14:00

הקיץ עוד לא נגמר ובמשפחות רבות השלשולים האופייניים לתקופה החמה עדיין עוברים מאחד לשני ומשביתים את הגוף. למה זה קורה ואיך מתגברים על זה הכי מהר?

אישה מחזיקה את הבטן. ShutterStock
כאבי בטן, הקאות וחולשה/ShutterStock

שלשול הוא תמיד תופעה לא נעימה ותקופת הקיץ נחשבת לשיא עונת השלשולים, כנראה בגלל רחצה בבריכות מאולתרות ובמקורות מים ומזון שנוטה להתקלקל מהר יותר כשהטמפרטורה בחוץ נוסקת. התופעה מדבקת מאוד ובדרך כלל בבתים עם תינוקות וילדים (בעיקר עד גיל שנתיים-שלוש) השלשולים עוברים מאחד לשני, וכל המשפחה (כולל ההורים) נכנסים לסבב של השבתה מתמשכת.

עוד בנושא:
איך תבחרו את המוצר הפרוביוטי המתאים ביותר?
למה מתנפחת לנו הבטן?
החיידקים הטובים משפיעים גם על המשקל שלנו

הסיבה העיקרית לשלשול היא זיהום במעיים הנגרם בגלל חיידקים (כמו שיגלה, אי קולי, סלמונלה), וירוסים (כמו רוטה) וטפילים (כמו אמבות). במקרה של וירוס או חיידק ההדבקה היא בדרך כלל באמצעות מזון ומים מזוהמים ובגלל היגיינה לקויה (מגע עם הפרשות). לעיתים גם נטילת אנטיביוטיקה – בגלל פגיעתה בתשתית החיידקים במעיים עלולה לעורר שלשולים. אלה יכולים גם להיגרם בגלל מתח או מצב נפשי רעוע או כשנוסעים לארץ זרה בה המזון ומקור המים שונים ממה שהגוף רגיל אליו.

השלשול עצמו מחליש את הגוף, מלווה בכאבים ולעיתים גם הקאות ומשבש את התפקוד, אבל למעשה הוא מגן על הגוף שלנו, משום שהוא מסלק ממערכת העיכול חומרים מזיקים.

מחקרים בהם השתתפו תינוקות וילדים הראו שבעת נטילת אנטיביוטיקה - תוספת פרוביוטיקה, בעיקר זו המכילה את החיידקים הידידותיים ממשפחת הלקטובצילים - מנעה כ- 2/3 ממקרי השלשול שנבעו מאנטיביוטיקה. יחד עם זאת, השלשול גורם לנזק משני בדרכי העיכול, משום שהוא גורם לירידה ברמת החיידקים הידידותיים ומוציא אותה מהאיזון הביולוגי הבריא שלה. כשהמאזן מופר, הגוף ומערכת החיסון נחלשים ואנחנו חשופים יותר לזיהומים ומחלות נוספות.

בנוסף, כשמשלשלים מאבדים נוזלים והסכנה הגדולה היא התייבשות. חשוב להיות מודעים לכך בייחוד כשמדובר בתינוקות או פעוטות משלשלים, להם סיכוי גבוה יותר להגיע להתייבשות המחייבת עירוי. הסיבה לכך היא שאחוז הנוזלים אצל תינוקות הוא 70% ממשקל גופם (אצל בן אדום בוגר – 50%). אופי השלשול קשור גם בחלק של המעי שנפגע. פגיעה במעי הדק גורמת להתכווצויות בבטן ושלשולים בכמות גדולה. פגיעה במעי הגס מתבטאת בפחות שלשולים והכאבים ניכרים בעיקר בזמן היציאה.

אילוסטרציה. ShutterStock
הקפידו על הגיינה/ShutterStock

איך לעזור לגוף להתגבר?

1. הרבו בשתיית מים ככל הניתן.

2. הקשיבו לגוף ונוחו. זה לא הזמן להתרוצץ.

3. למניעה וטיפול בהתייבשות כדאי לשתות תמיסת מלחים ומינרלים שניתן לקנות בבתי המרקחת ובכך לעזור לגוף, שמאבד מלחים, להשתקם.

4. כדי להחזיר לגוף את המאזן החיידקי הרצוי – מומלץ ליטול פרוביוטיקה ייעודית למערכת העיכול, המחזירה לגוף את כושר העמידות שלו מפני זיהומים. כשיש מעט מדי חיידקים טובים משתלטים החיידקים אחרים שעלולים להחריף את המצב ולחולל בעיות נוספות. הפרוביוטיקה תסייע גם לקצר את משך השלשול ולהפחית את הסיכוי לסיבוכים. שימו לב שאתם רוכשים מוצר פרוביוטי ייעודי למטרה ולחולה (מבוגר או ילד).

5. הקפידו הקפדה יתרה על היגיינה והרבו לשטוף ידיים במים ובסבון אחרי כל מגע עם החולה ולפני האוכל.

6. במקרים קשים ניתן ליטול תרופות נגד שלשול המאטות את תנועת המעיים, אך זה לא רצוי בייחוד כשמדובר בילדים. עדיף לתת לגוף את הזמן שלו לנקות את עצמו ולהתגבר באופן טבעי על המחלה.

7. אם יש תיאבון לא צריך להפסיק לאכול, אבל עדיף להימנע ממזונות מטוגנים ושמנים ומזון קשה לעיכול.

8. אם השלשול ממשיך מעבר לשבוע יש לפנות לרופא. במקרה והוא מלווה בחום גבוה יש לפנות לרופא אחרי 48 שעות וגם במקרה של חשד להתייבשות (סימנים: אי מתן שתן מעל 6 שעות, סימני אפאתיות).

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully