וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אנשים מבוגרים חדים יותר בשעות הבוקר

מחקר חדש גילה כי בשעות הבוקר המוח של קשישים לא מאוד שונה ממוחם של צעירים בגילאי 19 עד 30, וכך גם יכולת הריכוז שלהם. מה זה אומר ואיך אפשר לנצל את המידע המעודד הזה?

גבר מבוגר שותה קפה. ShutterStock
השעה הכי טובה ביום/ShutterStock

העולם שייך לצעירים, אבל רק משעות הצהריים: מחקר חדש שפורסם בירחון פסיכולוגיה והזדקנות גילה כי אנשים מבוגרים יכולים להתעלם מהפרעות ולבצע משימות קוגניטיביות באופן טוב יותר בשעות הבוקר. עוד גילה המחקר כי קשישים שנבדקו בשעות הבוקר הפעילו את אותם האזורים במוח המשמשים צעירים בני 19 עד 30 לצורך מיקוד ומילוי הוראות.

עוד בנושא:
פעילות גופנית יכולה להגן מפני אלצהיימר
בייביסיטר על הנכדים תורם לתפקודי המוח
חוקרים גילו את המתכון לאריכות ימים

הממצאים של המחקר החדש, שבוצע באוניברסיטת טורונטו, מראים כי המוח של אדם מבוגר שנבדק בבוקר נראה יותר כמו מוחם של מבוגרים צעירים. בנוסף, נראה כי חלק מההשפעות הקוגנטיביות הטיפוסיות של ההזדקנות מצטמצמות כאשר אותם מבוגרים נבדקים בזמן האידיאלי עבורם ביום, קרי בשעות הבוקר.

אותן הפרעות, שעות אחרות
החוקרים בחנו את הנושא באמצעות סדרה של בדיקות זיכרון שנערכו למבוגרים צעירים (בני 19 עד 30) ולמבוגרים (בני 60 עד 87), במטלות בוקר שבוצעו בין השעות 8:30 ל-10:30, ובמטלות אחר הצהריים שבוצעו בין השעות 13:00 ל-17:00. כל המטלות נקטעו על ידי הפרעות שונות, כמו הופעת תמונות ומילים לא רלוונטיות על מסך המחשב.

כדי לבחון את התפקוד המוחי, החוקרים ביצעו סריקות של מוחות המשתתפים באמצעות MRI פונקציונלי. MRI פונקציונלי היא בדיקה שמשתמשת בשדות מגנטיים על מנת לייצר תמונת הדמיה של המוח וכן מדגימה את האזורים הפעילים במוח בעת ביצוע מטלות שונות.

בבדיקה של שעות אחר הצהריים, החוקרים מצאו הבדלים משמעותיים בין סריקות המוח של המבוגרים ושל הצעירים, אבל לא נמצאו הבדלים כשהסריקות בוצעו בשעות הבוקר. בשעות אחר הצהריים, אנשים מבוגרים הפעילו את האזורים במוח המעורבים בהתעלמות ממידע לא רלוונטי רק 5.4% מהשיעור שבו הופעלו אזורים אלה בעת שמבוגרים צעירים חוו הסחות דעת. בבקרים, הקבוצה הבוגרת הפעילה אזורים אלה 41.4% משיעור שבו הפעילו הצעירים.

לתזמן את האתגרים לשעות הבוקר
החדשות הטובות שיוצאות מהמחקר הן שירידה קוגנטיבית שקשורה לגיל היא לא דרסטית כפי שנהוג לחשוב, אך מושפעת יותר משהיה ידוע בין שעות היום השונות. שני האזורים בקדמת המוח ששולטים בתשומת לב פעלו אצל מבוגרים טוב יותר משמעותית בשעות הבוקר לעומת שעות הערב.

לאור זאת, בדיקות קוגנטיביות שמבוצעות בשעות מאוחרות ביום עלולת להטות לרעה את התוצאות. כמו כן, מבוגרים יכולים לתזמן משימות מאתגרות מבחינה אינטלקטואלית לשעות הבוקר, כאשר הם צפויים להיות ערניים יותר. גם פיזיותרפיה וטיפולים אחרים הדורשים ריכוז עשויים להיות יעילים יותר לאנשים מבוגרים אם יבוצעו בזמן האופטימלי.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully