וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

איזו קרציה: הטפיל שהופך אנשים לצמחונים

11.8.2014 / 15:30

למרות דיווחים על ירידה של עשרות אחוזים בצריכת בשר בארה"ב, האמריקאים עדין אוהבים את הברביקיו שלהם. קרציה אחת מאיימת לשנות סדרי עולם ולהפוך אותם לצמחונים

קרצית הכוכב הבודד. sciencedaily.com, אתר רשמי
תהפוך אותכם לצמחונים. קרצית הכוכב הבודד/אתר רשמי, sciencedaily.com

חלומם הרטוב של הצמחונים והטבעונים להוציא את הבשר מהצלחת של כולנו, כנראה עומד להתגשם. קרציה שגורמת לאלרגיה לבשר אדום, מתפשטת ברחבי ארה"ב ומטילה אימה על התושבים, לאחר שאלפיי אנשים הגיעו לבתי החולים עם תסמינים חמורים ומסכני חיים.

קרצית "הכוכב הבודד", קיבלה את שמה ממדינת טקסס, הידועה בחיבתה לברביקיו, והיא מתפשטת בעיקר במדינות דרום מזרח ארה"ב, עם נדידת להקות הצבאים באיזורים אלה. גם במדינות כמו אוסטרליה, קוריאה צרפת, גרמניה , יפן ושוודיה נצפו מספר מקרים, אך לא באותה שכיחות.

בתוך בטנה של הקרציה קיים סוכר הנקרא Alpha-galactosidase שמצוי ברוב סוגי הבשר ובחלק ממוצרי החלב, אך אינו מצוי אצל בני אדם. נשיכת הקרציה בעצם יוצרת תגובת נגד של מערכת החיסון וגורמת ליצירת נוגדנים לסוכר. בפעם הבאה שיכנס אל הגוף בשר והמערכת תפגוש בו, תיווצר תגובה אלרגית. האלרגיה מופיעה אחרי מספר שעות וכוללת גלי חום, צמרמורות, נפיחות וקשיי נשימה.

"לעולם לא אוכל המבורגר שוב"
לואיז דנציג, בת ה-63 חוותה את כל התסמינים הללו בקיץ של השנה שעברה. כמה שעות לאחר שאכלה המבורגר היא התעוררה עם ידיים נפוחות ומגרדות, ובמקביל, כשטילפנה לעזרה, היא כמעט ובלעה את לשונה ולא הצליחה לנשום. לאחר המקרה, עברה דנציג בדיקות דם מקיפות שאישרו כי היא אלרגית לבשר אדום. "לעולם לא אוכל המבורגר שוב. אני לא אסתכן שיקרה לי משהו דומה שוב", אמרה לרשת NBC.

ג'ורג'ט סימונס מנאשוויל, העידה על תופעות דומות, לאחר שאכלה סטייק בארוחת יום הולדת חגיגית לחברה. "בערך ב-4:30 בבוקר התעוררתי עם גירודים וצמרמורות נוראיות", היא מספרת. כמה שבועות לאחר מכן, במסיבת יום הולדת אחרת היא שוב אכלה סטייק, והתגובות הפיזיולוגיות לא איחרו לבוא ואף היו חמורות יותר.

ד"ר סקוט קומינס ועמיתו ד"ר תומס פלאטס-מילס, מאוניברסיטת וירג'ינה, היו הראשונים לפרסם מאמר מדעי על הקרציה בשנת 2011. "אנחנו פוגשים כל שבוע בין 2 ל-3 מקרים אצלנו במרפאה של אלרגיה לבשר", מספר ד"ר קומינס. "רוב המקרים שהגיעו אלינו לראשונה היו של אנשים שמרבים לבלות בחוץ, בקמפינג או בצייד ולקח לנו זמן לבודד את המקרים ולהבין שמדובר באלרגיה לבשר שמקורה בקרציה".

"האלרגיה הזו היא אחד הדברים המוזרים שנתקלתי בהם", מודה ד"ר ארין מק'גינט, מומחית לאלרגיות מלונג איילנד שטיפלה כבר במאות מקרים כאלו בשנים האחרונות. "עדיין לא ברור לנו אם האלרגיה היא קבועה, או שהיא נעלמת. אף שניתן להקל בתסמינים של האלרגיה עם זריקות אפינפרין ואנטיהיסטמינים, רוב החולים שפגשתי העידו כי הם לא יעיזו לאכול בשר שוב".

  • עוד באותו נושא:
  • צמחונות

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully