וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

למה מתנפחת לנו הבטן?

23.7.2014 / 8:15

בטן שמתבלטת מבעד לבד השמלה או מבצבצת מהחגורה היא עניין לא נעים. בטח אם זה מלווה בבעיות מביכות במערכת העיכול. אז למה זה קורה ואיך מונעים מהבטן להתנפח?

אישה מחזיקה את הבטן. ShutterStock
לפעמים הבעיה היא פשוט כוס של קולה/ShutterStock

הרבה מאוד אנשים סובלים מבטן נפוחה, תופעה שפוגעת בדימוי העצמי, מגבילה מבחינת לבוש ומלווה לרוב בכאבי בטן ובבעיות עיכול כמו ריבוי גזים ועצירויות. יש הרבה גורמים שעלולים לגרום לבטן נפוחה, לכן חשוב לאתר את מקור הבעיה ולפתור אותה מהיסוד.

עוד בנושא:
8 המאכלים שישאירו אתכם שבעים
למה פסטה יותר בריאה מלחם?
איך סוכר משפיע על המוח?

קנדידה:
הרבה אנשים סובלים מהתנפחות באזור הבטן כיוון שיש להם במעיים פטריית שמר שנקראת קנדידה. הפטריה הזו גורמת לאותה תפיחה כמו השמרים בבצק. הקנדידה מייצרת במעיים את גז ה-CO2 מהסוכרים שאנחנו אוכלים, וגורמת לבטן להתנפח. הטיפול בקנדידה כולל שינוי תזונתי שעיקרו גמילה מסוכרים ומפחמימות, ומלווה בתוספי מזון וצמחי מרפא לאיזון פלורת המעיים, לחידוש ולריפוי ריריות המעיים, ולזירוז טיהור הגוף מהקנדידה.

בטן של חיטה:
החיטה מכילה גלוטן, אותו מרכיב ייחודי שגורם לבצק להיות "בצקי". התכונה הבצקית נותנת לקמח החיטה את הגמישות, הצמיגות והדביקות שלו. חלבוני הגלוטן מכילים שתי משפחות עיקריות של חלבונים: גליאדינים וגלוטנינים. הגליאדינים הם קבוצת החלבונים שגורמת לתגובה הקשה ביותר במחלת הצליאק, שמלווה בכאבי בטן, גזים ונפיחות בטנית. הטיפול הינו פשוט: הימנעות מוחלטת מכל מזון שמכיל גלוטן.

ארוחות גדולות וכבדות מדי:
אכילה מוגזמת מכבידה על מערכת העיכול וגורמת לעומס רב על המערכת. כאשר אוכלים ארוחות גדולות מדי, נדרשת כמות רבה של אנזימי עיכול וחומצת קיבה על מנת לפרק את המזון ולספוג אותו היטב. לעתים המערכת לא עומדת בעומס ולכן העיכול מלווה בהרגשת כבדות, גזים וכאבי בטן. לפיכך, עדיף לאכול ארוחות קטנות יותר לאורך כל היום. כמו כן, אכילה מהירה מדי ובליעת אוויר ולעיסה קצרה מדי, גם הם מהווים גורם לבטן נפוחה. חשוב ללעוס היטב את המזון ולפנות זמן לאכילה.

כך תלמדו לאכול במידה הנכונה

מוצרי חלב:
בקרב אנשים שסובלים מרגישות ללקטוז (סוכר החלב), אכילה של מוצרי חלב עלולה להיות מלווה בכאבי בטן ובנפיחות בטנית. ולכן הפתרון הוא להמעיט באכילת מוצרי חלב או להעדיף את מוצרי החלב דלי הלקטוז, כמו יוגורט וגבינות קשות, ולנסות תחליפים כמו חלב שקדים וחלב סויה.

האישה שהפסיק לאכול מוצרי חלב כדי לנצח את הסרטן

אוכל לבן. ShutterStock
רצוי לאכול מוצרי חלב דלי לקטוז, כמו יוגורט/ShutterStock

משקאות מוגזים:
שתייה של משקאות מוגזים שעשירים ב-CO2 גם גורמת להרגשת נפיחות ומלאות. עדיף לשתות מים ותה צמחים על פני משקאות מוגזים.

סיבים תזונתיים:
יש מאכלים שעלולים לגרום להיווצרות של בטן נפוחה, כמו קטניות (דוגמת חומוס ושעועית) או חלק מהירקות המצליבים (כרובית, ברוקולי, כרוב). יש אנשים המתקשים לעכל את הסיבים התזונתיים במאכלים אלו, וכתוצאה מכך הבטן שלהם מתנפחת והם מרגישים הרגשת מלאות וגזים. אני ממליצה לא לוותר על המאכלים הבריאים הללו ולבדוק היטב את הקשר בין האכילה שלהם להרגשת הנפיחות. אם אכן זו הבעיה, אפשר לעבור לאוכל נוזלי כמו שייקים ומרקים ולאוכל מבושל וחם יותר, שמקל על עיכול הסיבים התזונתיים.

מעי רגיז:
אנשים שסובלים ממעי רגיז סובלים מכאבי בטן ומיציאות לא סדירות. בנוסף, הם חווים לעתים קרובות תחושה של בטן נפוחה ואי נעימות במערכת העיכול. הגורמים לתסמונת הם ברובם רגשיים ועצביים - לחץ וחרדה. הטיפול בתסמונת חיייב להיות מלווה בשינוי תזונתי, בתמיכה רגשית ובפיתוח כלים ומיומנויות להרגעה ולחיזוק.

לפני מחזור:
הרבה נשים סובלות מתחושת מלאות ונפיחות בטנית לפני המחזור החודשי, כנראה עקב אגירת נוזלים שבאה לידי ביטוי בנפיחות. במקרה הזה, אין הרבה מה לעשות, פשוט לחכות יום יומיים והנפיחות תעבור מעצמה.

דרכים טבעיות להקל על כאבי מחזור

חוסר איזון בפלורה של המעיים:
הפלורה היא אוכלוסיית החיידקים המצויה במעיים, והאיזון בה מופר כאשר נוטלים אנטיביוטיקה או סטרואידים. כשהאיזון מופר והיחס בין החיידקים הטובים לרעים משתנה לרעה, מערכת העיכול נפגמת, וכתוצאה סובלים מבטן נפוחה ומגזים. ניתן לחזק את המערכת על ידי לקיחת תוספי פרוביוטיקה שמאזנים את הפלורה ומחזירים אותה לתפקוד תקין.

כל מה שטוב בפרוביוטיקה

מצב נפשי:
בהרבה מקרים לחץ נפשי משפיע ישירות על מערכת העיכול, שכן יש קשר חזק בין המוח למערכת העצבים. חרדה, דכאון ומתח יכולים לגרום מצד אחד לתופעות כמו שלשול ובחילה, ומצד שני לגרום לעצירות. במעיים יש את כמות התאים העצביים הרבה ביותר בגוף האדם, ולכן הם רגישים מאד לכל הפרעה עצבית. יש המכנים את המעיים "המוח השני". חשוב לטפל במצב הנפשי ולא להזניח אותו. טיפול נטורופתי יכול לתמוך ולעזור, ניתן להיעזר גם בטיפולי מגע מרגיעים כמו עיסוי, ורפלקסולוגיה. גם פרחי באך יכולים מאד לחזק רגשית. בנוסף, חשוב לפתח טכניקות להרגעה עצמית, כמו מדיטציה ופעילויות מרגיעות אחרות. גם לפעילות גופנית יש השפעה מאזנת רגשית.

sheen-shitof

פתרון עוצמתי לכאב

טכנולוגיה מהפכנית לטיפול בכאבים אושרה ע"י ה-FDA לשימוש ביתי

בשיתוף Solio

עדי גולדנברג היא נטורופתית N.D ובעלת קליניקה לנטורופתיה

  • עוד באותו נושא:
  • כאבי בטן

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully