וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

למה יש כל כך הרבה השתלות כליה?

מערכת וואלה!

6.7.2014 / 8:28

יש מספר סיבות לכך שהשתלת כליה מתרחשת יחסית הרבה בארץ ובעולם, ויש גם דרך אחת טובה למזער את הסיכון להזדקק להשתלת כליה

אילוסטרציה. ShutterStock
האם אתה בקבוצת הסיכון? י/ShutterStock

כאשר אנחנו חושבים על השתלת איברים, הדבר הראשון שעולה לראש הוא השתלת כליה. כולנו מכירים לפחות מישהו שמכיר מישהו שעבר השתלה כזאת. אבל למה בעצם השתלת כליה מתרחשת יחסית הרבה בארץ ובעולם? יש לכך כמה סיבות, וגם דרך אחת טובה למזער את הסיכון להזדקק להשתלת כליה.

עלייה בשכיחות מחלת הסוכרת
העלייה במגמת ההשמנה בעולם המערבי וצריכת מזון מעובד או מזון רב מהחי העלו יחד איתם את שכיחות מחלת הסוכרת בצורה משמעותית. אחת התופעות השכיחות והמצערות של סוכרת היא אי ספיקת כליות, שבסופו של דבר עלולה להוביל לכשל כלייתי ולצורך בהשתלה. הבעיה היא שחולים רבים אינם מודעים למצב הכלייתי שלהם, כך שהוא אינו מטופל בזמן.

חוסר ידע
חוסר המודעות למצב הכלייתי המתדרדר בקרב חולי סוכרת וקבוצות סיכון אחרות קורה הרבה פעמים בשל תפיסות לא נכונות לגבי מהלך המחלה ומניעתה. רבים טועים לחשוב שאם הם שותים הרבה מים ונמנעים ממלח, הכליות שלהם בהכרח במצב תקין, וזה פשוט לא נכון. בנוסף, רבים טועים לחשוב שאם הם אינם חשים בכל כאב, הם אינם חולים וזוהי טעות. לרוב תסמיני המחלה מורגשים על ידי החולה בשלב מאוחר מאוד של התפתחות המחלה, ואז כבר נדרשת דיאליזה. מכאן ועד הצורך בהשתלה - המרחק קצר.

זמינות
סיבה נוספת לפופולריות של השתלה היא דווקא סיבה משמחת (אם אפשר לקרוא לזה כך) – כליות הן איבר יחסית זמין, וזאת מכיוון שלעומת רוב האיברים, ניתן לקבל תרומת כליה מהחי. כך, בעוד חולי לב, ריאה ואיברים נוספים נאלצים לחכות שנים ארוכות לתרומת איבר מהמת, חולי כליה יכולים לחפש תרומה זמינה יותר מאנשים חיים, בדרך כלל קרובי משפחתם שישמחו להעניק ליקיריהם את הסיכוי לחיים נורמליים. בכל זאת, חשוב להבין שגם תהליך תרומה מהחי הוא מסובך ומסוכן ובהחלט לא כדאי להגיע לשם.

לכו להיבדק
אז איך לא מגיעים לשם? הולכים להיבדק, כדי לגלות את המחלה בזמן. הבדיקה פשוטה ביותר וניתן לקבל אותה דרך רופא המשפחה. הבדיקה הראשונית כוללת בדיקת שתן, לחץ דם, ובדיקת דם. האיגוד הישראלי לנפרולוגיה ממליץ לקבוצת הסיכון להיבדק אחת לשנה. וזוהי קבוצת הסיכון: חולי סוכרת, חולי לב, בעלי משקל עודף, בעלי לחץ דם גבוה, חולי טרשת עורקים, מעשנים, מי שבמשפחתו יש חולה כליות וכל אדם מעל גיל 50.

עוד בנושא:
דילמות בתחום השתלת איברים
למה חשוב לבחור רופא מנתח?
איך בוחרים ביטוח בריאות משלים?

הכתבה הוכנה בשיתוף חברת AIG

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully