וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אל תפחדו לדבר עם הילדים על כסף

יעל נבט

4.7.2014 / 8:49

גם המשפחות שנחשבות "תקשורתיות" לא מרבות בשיח פיננסי עם הילדים, וחבל. דיבור פתוח על התנהלות כלכלית מציאותית מונע מתחים בתא המשפחתי ומקנה לילדים הרגלי צריכה הגיוניים וערכים

כלכלת המשפחה התנהלות פיננסית כסף. ShutterStock
ההבדל בין נדיבות לחסכנות ופזרנות. תנו לילדים חינוך פיננסי שיעזור להם בעתיד/ShutterStock

אצלנו בבית אף פעם אין ויכוחים על כסף. טוב, לא באמת. ההתנהלות הפיננסית המשפחתית היא אחת הסוגיות המרכזיות איתה כל משפחה צריכה להתמודד. ניהול פיננסי מיטבי מאפשר למשפחה להתנהל בהתאם ליכולותיה הכלכליות, ולכן הוא גם יכול לחסוך הרבה מתח וויכוחים בתוך המשפחה.

לכל משפחה מציאות כלכלית ייחודית וסט ערכים משלה, אך השותפות המשפחתית היא גם כלכלית. לכן, יצירת שיח על כסף מחד, והתנהלות פתוחה ומשתפת מאידך, תאפשר לבני המשפחה למידה של הנושא ותרגול מיומנויות של תכנון כלכלי ואחריות כלכלית.

עוד בוואלה הורות!:
ילדים ומסכים - איך מתמודדים עם זה בחופש?
ההבדל בין לעודד ילד ולהחמיא לו

מאחר והמציאות הכלכלית משליכה על כל שאר תחומי הזוגיות והמשפחתיות, נדרשת רמת דיאלוג ומודעות פיננסית גבוהה. הדיאלוג הזה חשוב במיוחד, כי רוב המשפחות, גם ה"מודעות" וה"תקשורתיות" ביותר, נמנעות מלדבר על הנושא.
הן פשוט "זורמות" ללא קבלת החלטות, מה שעלול להוביל לכך שהילדים אינם מקבלים חינוך לתכנון פיננסי מציאותי ואינם רוכשים מיומנויות בקבלת החלטות בתחום הכספי. זה בדיוק המתכון לטעויות שמחירן עלול להשליך על בני המשפחה לאורך שנים ולגרום למתח רב בתא המשפחתי.

דמי כיס קופת חיסכון. ShutterStock
אמא תקני לי. אם לא תדברו איתם על הרגלי צריכה ועל האפשרויות הכלכליות שלכם במשפחה איך הם יידעו מה הגיוני לבקש ומה לא/ShutterStock

פעם לא דיברו על זה וגם היום לא כל כך

הורים רבים לא חוו בילדותם התייחסות גלויה וקבועה לסוגיות פיננסיות. למעשה בדורות הקודמים ההתייחסות לנושא הייתה מינורית. עד היום הדיון אודות המצב הכלכלי המשפחתי מהווה לעיתים מקור לבושה, לרגשי אשם, לכישלון, ללחץ ולמצוקה. הכסף הפך למדד של אהבה וליכולת להשתלב בקבוצת ההשתייכות מסוימות. השאיפה כיום היא לתת לעצמנו, לבני זוגנו לילדים, לבני משפחה רחוקים וחברים "כמה שיותר", לעיתים הרבה יותר ממה שיש.

אז מה עושים?
יש לפעול לשינוי המוניטין הגרוע שיש לשיח על כסף ולהתנהלות כלכלית מציאותית. מדובר בנושא הקשור ושלוב בכל רובדי החיים, עם זיקה ברורה בין חופש הבחירה לבין עצמאות כלכלית. חשוב לקיים דרך קבע דיאלוג משפחתי בנושא ההתנהלות הפיננסית המשפחתית.

הדיאלוג צריך להתקיים בשלושה רבדים:
בין אדם לעצמו - תוך בירור הערכים שלי והאופן שהם באים לידי ביטוי בסדר העדיפויות הפיננסי שלי.

בין בני הזוג - מאחר וכל אחד מבני הזוג מגיע ממשפחת אחרת, עם ערכים שונים וסדר עדיפויות שונה, יש לקבוע את אופי ההתנהלות הפיננסית במשפחה הגרעינית. במסגרת זו יש לקבוע את האיזון שבין נדיבות, חיסכון ופזרנות תוך שמירה על מסגרת תקציבית מוגדרת ובת קיימא/מציאותית.

לשתף את הילדים בנושא - כמובן בהתאם לגילו של כל ילד ולערכי ההורים. אפשר להחליט לדוגמא כי כל ילד יכול לבחור חוג אחד בשבוע, לקבוע דמי כיס שבועיים\חודשיים ומה הם אמורים לכסות. בנוסף על ההורים להקפיד על הקניית הרגלי צריכה וערכים נאותים לילדיהם בתחום הפיננסי, ללמדם מיומנויות תכנון פיננסי ופתרון דילמות בתחום הכספי, כך שיעמוד לרשותם סל כלים, ותהיה להם מיומנות להתוויית דרך לקראת התנהלות כלכלית מושכלת בהמשך חייהם.

התנהלות כלכלית אחראית ועצמאית וחינוך לקראתה הם בעלי חשיבות עליונה. כמו שההורים דואגים להקנות לילדיהם הרגלי זהירות בדרכים, עליהם להעניק להם כלים להתנהלות פיננסית מיטבית. בזכות דיאלוג משפחתי פתוח ותכנון פיננסי משותף, גדלים הסיכויים להשגת המטרות המשפחתיות ומניעת רבות מהבעיות הכספיות הנובעות מאי הכרת המציאות.

כמו בנושאים משותפים אחרים בחיי המשפחה, תקשורת אפקטיבית ויעילה מתעצמת בזכות תרגול כלים של הקשבה והתחשבות תוך שמירה על העקרונות העצמיים של כל אחד מבני המשפחה.

יעל נבט היא מומחית להתנהלות פיננסית אישית ומשפחתית, מובילת הקורס למאמנים לניהול פיננסי אישי ומשפחתי בסמינר הקיבוצים

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully