וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סודות העיטוף

23.6.2014 / 8:38

עטיפת התינוק בשמיכה או בבד חיתול גדול מאפשרת לו בימיו הראשונים להרגיש אסוף, בטוח ומוחזק. "האריזה" ההדוקה תורמת לשינה איכותית ויעילה במיוחד להרגעת אי שקט. כך עוטפים בלי להתבלבל

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
השלבים בעיטוף תינוק . צריך להתחיל עם שמיכה או חיתול ריבועי גדול/מערכת וואלה!, צילום מסך

נסו להיזכר בפעם הראשונה שראיתם את התינוק שלכם בבית החולים. סביר להניח שהוא היה עטוף כולו בשמיכה והוא הונח בידיכם כמו מתנה קטנה וארוזה היטב.

"לא סתם ממהרות האחיות בבית החולים לעטוף את התינוק עם הלידה. עיטוף תינוקות היא שיטה עתיקת יומין שמקורה בתרבויות רחוקות כמו סין, רוסיה ואפגניסטן, שם השתמשו בעיטוף כתחליף לחיבוק של אימא. במשך הזמן התגלתה השיטה כבעלת יתרונות רבים והפכה לפופולרית ביותר גם בקרב תרבויות מערביות. במאה ה-18 וה-19 העיטוף ירד מקרנו אך בעידן המודרני השיטה הולכת והופכת שוב לפופולרית, בעיקר בזכור התרומה המיוחסת לה בהרדמת תינוקות". כך מסבירה לינט דאמיר, אחות מוסמכת בכירה בסיאטל ארצות הברית, את מה שהוביל אותה לפתח את שמיכת העיטוף לבית SwaddleDesigns, המגיעה יחד עם הוראות עיטוף מאוירות התפורות לשמיכה.

שימוש בטכניקת העיטוף מעוררת לא פעם אנטגוניזם בקרב המבוגרים, האינסטינקט שלנו למראה תינוק עטוף היא לחשוב שהתינוק "חנוט" או "מוגבל" וחסר יכולת תזוזה. בפועל העיטוף הוא טבעי לתינוק הרבה יותר מאשר להיות בחלל הפתוח ללא גבולות. עיטוף נכון מעודד שינה טובה והוא אינו משפיע על יכולתו הפיזית או המנטאלית של התינוק. העיטוף מאפשר לתינוק ללמוד להירדם בכוחות עצמו. וכשהתינוק ישן טוב הוא שמח, פעיל וערני, מה שמאפשר גם להורים להיות שמחים יותר.

עוד בוואלה! הורות:
כך תעזרו לילד שלכם לישון כמו תינוק
איך מונעים מוות בעריסה?
התפתחות התינוק - השבוע הראשון

יתרונות העיטוף

מקנה שלווה ורוגע לתינוק – מחקרים מראים שחיבוק הדוק וממושך מרגיע ושומר על שלוותו של התינוק, ואפשר להשיג אפקט הדומה לחיבוק באמצעות עיטוף תינוק בחיתול או בשמיכה. העיטוף מדמה את "תחושת הרחם", עוזר להרגיע את התינוק ומקל על התסיסה ואי השקט הפיזי שתינוקות חווים כתוצאה מעייפות ועודף גירויים במהלך היום.

מסייע לתינוק ולהורים להתמודד עם ה"טרימסטר הרביעי" – לפי התיאוריה של ד"ר הארווי קארפ (רופא ילדים שפיתח את שיטת חמשת השלבים - Five S's - להרגעת תינוקות) שלושת החודשים הראשונים בחיי התינוק הם למעשה תקופת הסתגלות ראשונית לעולם שלנו. בתקופה זו התינוק זקוק להסתגלות אטית, הדרגתית ועוטפת. כדי שהתינוק יהיה רגוע יותר מומלץ מאוד לחקות עד כמה שניתן את התנאים המוכרים לו מהרחם: להוריד את עוצמות הרעשים והאורות, לספק מגע תמידי לתינוק, לאפשר תנועה מרגיעה - עם מנשא על הגוף, עגלה, נדנוד, קפיצה על כדור ולדאוג שבמיטה או בעריסה התינוק יהיה עטוף ומעורסל. באמצעות העיטוף אנחנו תוחמים את העולם הפיזי של התינוק ובכך מעניקים לו תחושה של שלווה ורוגע לה היה רגיל ברחם.

מסייע להתמודדות עם רפלקס מורו - כשהעובר ברחם הוא מחובק ועטוף במי השפיר, שמקנים ביטחון, חום ונוחות. עם הלידה, כשהעור בא במגע עם אוויר העולם, מאבד התינוק את התחושות האלה. הציפייה שמחוץ לרחם יהיה לתינוק נעים וטוב, כשהוא מפוזר במרחב, לא נכונה כלל. כל רחש קטן מפחיד וגורם לתינוקות לקפיצות ועוויתות של הגפיים (רפלקס מורו) ושהוא עלול להתעורר משינה בבהלה. התינוק רוצה להרגיש מחובר לאימא, מוחזק ואסוף אל חיקה. "עיטוף" התינוק היא הצורה הדומה ביותר למה שהרגיש ברחם. לכן, ברגע שהתינוק עטוף ואסוף, העוויתות של רפלקס מורו כמעט ואינן מעירות אותו וקל לו יותר להירדם.

מאפשר שינה איכותית יותר - אחד הגורמים המרכזיים לכך שהתינוק מתעורר כשהוא עדיין אינו רעב היא ההנחיה להשכיב תינוקות לישון על הגב ולא על הבטן מחשש למוות בעריסה. השכיבה על הגב בלבד מקשה על הרבה תינוקות להירדם ולשקוע בשינה עמוקה ורציפה. בנוסף, בעת השכיבה על הגב גוברת תופעת רפלקס מורו. העיטוף מרגיע את התינוק, מדמה שכיבה על הבטן גם בעת שכיבה על הגב ומאפשר שינה ארוכה ואיכותית יותר.

מסייע בעת הנקה - בשבועות הראשונים לחייו של התינוק מערכת העצבים שלו עדיין "מתארגנת". העיטוף מסייע לתינוק "להתארגן" ועוזר לו להיצמד לאם כראוי ולינוק בנינוחות. הבד העוטף את התינוק גורם לו לבצע פחות תנועות ובכך מאפשר התמקדות ביניקה בייחוד בחיבור הראשוני (והלא תמיד פשוט) לשד האם. כמו כן, כשתינוק יונק ונרדם במצב של עיטוף, ניתן להניח אותו בזהירות בעריסה ובכך לאפשר לו להמשיך לישון בשלווה כיוון והוא עדיין חש בחום ובריח של אמו על גבי הבד שעוטף אותו.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
שלבי העיטוף באיור פשוט. בשמיכות של Swaddledesigns האיור מופיע על טיקט התפור לבד/מערכת וואלה!, צילום מסך

אז איך עוטפים תינוק?

בתינוקייה האחיות עוטפות את התינוקות במיומנות ובזריזות. זה נראה פשוט ובסיסי, אך הורים רבים מגיעים הביתה, רוצים לעטוף את התינוק ואז מסתבכים עם פינות ושאריות בד.
ראשית כול מיצאו מקום שבו יהיה לכם נוח לעטוף את התינוק (שידת החתלה, מזרון פעילות, או אפילו על המיטה). ביחרו בשמיכה או חיתול ריבועי גדולים.

1. הניחו את שמיכת העיטוף וצרו משלוש בחלקה העליון.

2. הניחו את התינוק על השמיכה כאשר ראשו מעל השמיכה וכתפיו הם בקו אחד עם המשולש.

2. הביאו את פינת הבד השמאלית בצורה אלכסונית אל גוף התינוק. הכניסו את שארית הבד בעדינות מאחורי גבו.

4. אחזו בפינת הבד הימנית והניחו אותה מעל כתף שמאל של התינוק ומאחורי גבו.

5. את פינת הבד שנותרה הכניסו לתוך הפתח שנוצר בחזה של התינוק.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
כבר לא צריך לחפש הוראות וסרטונים ביוטיוב. השלבים תמיד שם, תפורים לשמיכה/מערכת וואלה!, צילום מסך

מה חשוב לדעת כשעוטפים תינוק

מידת ההידוק - צריכה להיות הדוקה מספיק בכדי שהתינוק יחוש בה, אך לא לוחצת מדי, כך שבכל זאת תאפשר את תנועת בית החזה והברכיים של התינוק.

שכבות - במזג אוויר חם לא צריך להלביש את התינוק ביותר משכבה אחת, זיכרו שהשמיכה מהווה שכבה בפני עצמה. במזג אוויר קר ניתן להוסיף שכבה קלה נוספת.

לא כל היום - תינוק לא צריך להיות עטוף כל היום, יש לאפשר לו את המפגש עם כפות הידיים והרגליים שלו, החיוני להתפתחותו.

העיתוי - העיטוף חשוב בעיקר בשעות חוסר שקט בלתי מוסבר, לפני שינה, בעת ההנקה וכשהוא סובל מכאבי בטן.

זמני האכלה - כשעוטפים תינוק יש להקפיד על זמני ההאכלה, לעיתים העיטוף כל כך מרגיע שישנם תינוקות ש"ישכחו" להתעורר לארוחה שלהם.

הכתבה הוכנה בשיתוף עם שרית שרית ראפ, יבואנית המותג SwaddleDesigns לישראל.

  • עוד באותו נושא:
  • תינוקות

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully