וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בזיעת אפיך

ד"ר עופר לנדאו

4.6.2014 / 8:50

הם מפחדים שיראו את הזיעה הרבה המצטברת בבתי השחי או בכפות הידיים ולעתים חוששים לצאת מהבית מרוב בושה. זיעת היתר משבשת את חייהם. מה עושים?

אילוסטרציה. ShutterStock
15 אחוזים סובלים מהזעת יתר ממוקדת בפנים/ShutterStock

הזעה, ובכללה הזעה מוגברת, היא מנגנון טבעי שמטרתו לצנן את הגוף בביצוע פעילות גופנית או בעת שהייה במקום שבו מזג האוויר חם. לפעמים המנגנון משתבש וההזעה מתגברת גם כאשר אדם נמצא במנוחה או במקום קריר. במקרה כזה מנגנון ההגנה הטבעי הופך למטרד וההזעה מוגדרת כהזעת יתר: מצב שבו אדם מזיע יותר מהרגיל, ולא בהתאמה לתנאים הפיזיים. מדובר בעצם בזיעה שאין בה צורך.

הזעת היתר מביאה לפגיעה באיכות החיים ולשיבוש בתפקוד. פעמים רבות הסובלים מהבעיה עסוקים כל כך בניסיון להסתיר אותה, ותחושות קשות של תסכול ובושה מלווים אותם. לעתים חששות מדחייה על ידי הסביבה מובילים את הסובלים מהבעיה לניסיון להימנע מאינטראקציה עם הסביבה עד כדי התבודדות.

איך אדע אם אני סובל מהזעת יתר?

הזעת יתר מופיעה אצל שלושה אחוזים מהאוכלוסייה, ומשפיעה על גברים ועל נשים באופן דומה. היא מופיעה לרוב (אצל 50 אחוזים מהסובלים מהבעיה) בבתי השחי. כ?35 אחוזים סובלים מהזעת יתר בכפות הידיים והרגליים, וכ?15 אחוזים סובלים מהזעת יתר ממוקדת בפנים. מחקרים מהשנים האחרונות מצביעים על מרכיב גנטי: לעשרות אחוזים מהסובלים מהזעת יתר בן משפחה הסובל גם הוא מהבעיה. תשאול פשוט על ההיסטוריה הרפואית שמבצע רופא עור יבהיר לכם אם אתם נכללים בשלושת האחוזים. נוסף על כך, ניתן לבצע בדיקות כמו יוד עמילן ובדיקת נייר כדי לאמוד את כמות הזיעה שמיוצרת בגופכם.

איך נפטרים מהזיעה?

שני הפתרונות המרכזיים בתחום הם הזרקת בוטוליניום טוקסין וניתוח. הטיפול הבולט בתחום ההזרקות הוא הזרקת דיספורט. מדובר בהזרקה מקומית פשוטה למקום ההזעה (בתי השחי, כפות הידיים, הפנים). ההזרקה מתבצעת על ידי כירורג או רופא עור המוסמך לכך. הטיפול בטוח ויעיל במניעת הזעה, ויעילותו מורגשת במשך עשרה חודשים. ניתן לחזור על הטיפול בתום התקופה. מטופלים רבים מדווחים כי איכות חייהם השתפרה פלאים לאחר הטיפול.

הניתוח הוותיק בתחום נקרא סימפטקיטומיה והוא מיועד במיוחד להזעת יתר בכפות הידיים. הניתוח מבוצע בהרדמה כללית. במהלך הניתוח מכניסים מכשיר וידיאו לחזה ומנתקים את העצב המשפיע על ההזעה בכפות הידיים. יותר מ?95 אחוזים מהניתוחים מסתיימים בהצלחה והבעיה נפתרת לתמיד. חשוב לדעת שבשליש מהמקרים מתפתחת הזעה מפצה באזורים אחרים בגוף שלפני כן לא הייתה בהם הזעה, וזו יכולה להיות בעיה. היות שהניתוח מתבצע באמצעות קליפסים (ולא חותכים את העצב), בחלק מהמקרים ההליך הפיך. ניתוח נוסף הוא ניתוח שבו שואבים את בלוטות הזעה. הניתוח מיועד להזעה בבתי השחי ויעיל בכ?85 אחוזים מהמקרים.

ד"ר עופר לנדאו הוא מומחה בכירורגיה ומנהל מרפאות לכירורגיה והזעת יתר

  • עוד באותו נושא:
  • זיעה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully