וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ניתוח קטרקט: הדור החדש

תוכן ממומן

18.5.2014 / 7:27

חציתם את גיל 60 והחיים מתחילים להיראות לא כל כך טוב? יכול מאוד להיות שאתם סובלים מקטרקט. מומחי המרכז הרפואי "עיניים" עם כל המידע על הניתוח שיעיף לכם את העננים מהעיניים

קטרקט. מכון עיניים,
"אדם בן 70 יכול לקרוא, לנהוג, לצאת לרחוב וכל זאת ללא משקפיים"/מכון עיניים

חציתם את גיל 60 והחיים מתחילים להיראות לא כל כך טוב? יכול מאוד להיות שאתם סובלים מקטרקט. כמחצית מהאנשים בגיל 60 פלוס סובלים מתופעה זו הפוגעת להם בראייה. לפני שאתם מתחילים להתייאש, יש לנו חדשות טובות בשבילכם: ניתוח בטכנולוגיית לייזר חדשנית, בטוחה ומדויקת, המתבצע במרכז 'עתידים מדיקל סנטר' יחזיר לכם את הראייה הטובה תוך זמן קצר, ללא סיכונים או תופעות לוואי.

מה זה קטרקט?
קטרקט זו עכירות של עדשת העין הטבעית, כך שמעבר קרני האור אל תוך העין משתבש, והיא נוצרת לרוב באופן הדרגתי. מה שמתקבל בפועל הוא טשטוש ראייה ומיסוך של "עננים", כמו ראייה דרך ערפל. קטרקט לא מטופל, ממשיך להתפתח עד לכמעט עיוורון מוחלט, כאשר רואים רק אור או צללים.

דרגת הטשטוש שונה מאדם לאדם, וזאת בהתאם לסוג הקטרקט, אזור העכירות בעדשת העין וחומרת העכירות. לעיתים בנהיגה לילית עשויים להופיע גם סנוורים מפנסי כלי רכב. גם ראייה כפולה יכולה להצביע על קטרקט או שינוי פתאומי במספר המשקפיים. בדרגת קטרקט חמורה עלולה להתקבל תמונה מטושטשת עד למצב בו לא ניתן לזהות פרטים.

"לרוב, קטרקט מתפתח בגילאי 60 ומעלה, אך עלול להופיע בגיל מוקדם יותר בקרב חולי סוכרת נעורים שאינה מאוזנת, לאחר שימוש ממושך בסטרואידים או לאחר השתלת איברים, מחלות מטאבוליות או מחלות אוטו אימוניות. חבלות בעין או מחלות עיניים חוזרות עלולות גם הן לייצר קטרקט. עישון וחשיפה ממושכת לשמש ללא הגנה מהווים גורמים מאיצים להתפתחות קטרקט. ויש גם את גורם התורשה: תינוקות הנולדים עם קטרקט מולד. אם עיניו של התינוק פוזלות, אחת האפשרויות היא שיש לו קטרקט", אומר ד"ר שמואל לוינגר, מומחה קרנית, קטרקט ורפרקציה, המנהל הרפואי של רשת המרכזים הרפואיים "עיניים".

ניתוח קטרקט בלייזר במרכז הרפואי "עיניים"

סוגי הטיפולים בקטרקט
את הקטרקט ניתן לאבחן על ידי בדיקת עיניים יסודית הכוללת הרחבת אישון. אין שום אפשרות לעצור או למנוע התפתחות של קטרקט למעט במקרה אחד: ילדים בגיל צעיר הסובלים מחסר של אנזים לפירוק מוצרי חלב. אם הם יפסיקו לאכול מוצרי חלב בזמן, תימנע הופעת הקטרקט.

"הטיפול בקטרקט נעשה על ידי ניתוח להחלפת עדשת העין העכורה בעדשה מלאכותית. מטופלים לאחר ניתוח קטרקט חשים ש"וילון" הוסר מעיניהם, הם רואים שוב את כל קשת הצבעים ולא מוגבלים בפעילויות היומיום", אומר ד"ר עמי הירש, מומחה קטרקט ורפרקציה, והמנהל הרפואי של "עתידים מדיקל סנטר" ו"עיניים".

יותר מ-50,000 ניתוחי קטרקט מבוצעים מדי שנה בישראל. כיום קיימות שתי שיטות ניתוחיות לביצוע הניתוח. הראשונה והוותיקה כוללת יצירת פתחים בקרנית באמצעות סכין זעירה, ושימוש במכשיר אולטרה סאונד זעיר ומתוחכם, המפרק את העדשה העכורה באמצעות גלים על קוליים. לאחר מכן מוחדרת העדשה התוך-עינית כאשר היא מקופלת והיא נפרשת בתוך העין למלוא גודלה וממלאה את החלל שנוצר. השיטה השנייה שתופסת תאוצה לאחרונה כוללת שימוש בטכנולוגיית לייזר מסוג LenSx.

בן 70 עם ראייה של צעיר
"בשתי השיטות, מושג שיפור ניכר בראייה והתוצאות מצוינות" אומר ד"ר לוינגר. יחד עם זאת, על פי מחקרים שנעשו בחו"ל, וכן על פי ניסיונם של 30 רופאי עיניים בכירים בארץ, שמנתחים קטרקט באמצעות לייזר, יש יתרונות רבים לשיטת הלייזר.
טכנולוגיית הלייזר מאפשרת דיוק רב במיקום הפתחים בקרנית ובמיקום העדשה המלאכותית.

יש לכך חשיבות מכרעת בהשתלת עדשות מתקדמות לצורך הקטנת התלות במשקפיים או עדשות טוריות לתיקון צילינדר. מזה שש שנים ניתן גם להשתיל עדשות מולטיפוקאליות לצרכי ראייה לכל הטווחים וכיום כ-84% הם מושתלי עדשת מולטיפוקאל. "אדם בן 70 יכול לקרוא, לנהוג, לצאת לרחוב וכל זאת ללא משקפיים", אומר ד"ר לוינגר. בנוסף, בשימוש בטכנולוגיית הלייזר יש סיכון מופחת לפגיעה בקרנית או לתופעות לוואי כמו בצקת.

רבע שעה, ואתם חוזרים לראות היטב
ניתוח קטרקט בלייזר נמשך כרבע שעה לעין ולאחר מנוחה של כשעה משוחרר המנותח למנוחה בביתו. את העין השנייה ניתן לנתח במידת הצורך, כעבור שבועיים עד חודש ימים.

הניתוח מבוצע בהרדמה מקומית באמצעות הזלפת טיפות אלחוש לעיניים והמטופל אינו חש בכאב. מכיוון שרוב מנותחי הקטרקט הם בני 65 ומעלה, למרות שהניתוח מבוצע בהרדמה מקומית, במהלך הניתוח נמצא רופא מרדים והמטופל מחובר למכשור לניטור קצב הלב.

"כיום אין סיבה לדחות את הניתוח. כמות וחומרת הסיבוכים היא כה מזערית. טכנולוגיית הלייזר בטוחה ואמינה מאוד, מתקדמת ועוזרת לדייק בתוצאה. ומעבר לזה, מאפשרת לממש ציפיות כמו לראות כמו שהיינו צעירים. אנשים רוצים היום איכות חיים", מוסיף ד"ר לוינגר.

ניתוח קטרקט בלייזר במרכז הרפואי "עיניים"

הכתבה הוכנה בשיתוף המרכז הרפואי "עיניים"

  • עוד באותו נושא:
  • עיניים

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully