וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עישון בהריון מעלה את הסיכון למומי לב

מחקר גדול בדק את הקשר ביו עישון של האם במהלך ההריון לבין בעיות לב אצל תינוקות - בעיה שלרוב סיבתה לא ידועה, וגילה קשר ברור. האם זה יגרום לנשים להפסיק לעשן בזמן הריון?

אילוסטרציה. ShutterStock
10% מהנשים עדיין מעשנות בהריון/ShutterStock

השפעותיו השליליות של העישון הן עובדה ידועה כשמדובר על סיכון למחלות ריאה, מחלות לב ואף סוגים רבים של סרטן. גם הקשר שבין עישון בתקופת ההריון לבין פגיעה בעובר נחקר ומוכר. אבל מחקר חדש שהוצג בשבוע שעבר בכנס רופאי ילדים גדול בקנדה מציג קשר חדש ומדאיג: בין עישון בהריון לבין מומי לב מולדים.

מומי לב מולדים מהווים בעיה רפואית משמעותית שלעיתים קרובות סיבתה לא ידועה. במקרים מסויימים נדרשת התערבות פולשנית בצורת ניתוח לב פתוח או תיקון בעזרת צנתור.

מה הקשר בין עישון למוות בעריסה?

במחקר החדש סקרו החוקרים למעלה מ-14,000 תיקים רפואיים של תינוקות שנולדו עם מומי לב מולדים בין השנים 1989 ל-2011, ובדקו מאפיינים רבים שקשורים לתקופת ההריון, בין היתר - הרגלי העישון של האימהות. נתוני קבוצת הילדים הושוו לנתונים של קבוצה של למעלה מ-60,000 תינוקות בריאים.

ילדים למעשנות כבדות ולנשים מעל גיל 35 בסכנה גדולה יותר
הנתונים הראו כי תינוקות שנולדו עם מום בלב היו בשכיחות גבוהה יותר בקבוצת הילודים שנולדו לאימהות מעשנות, עם שיעור גבוה במיוחד בקרב אימהות שהן מעשנות כבדות. השילוב של עישון ושל גיל אם מעל 35 היה המשמעותי ביותר כגורם סיכון למומים לבביים.

המומים שהיו שכיחים משמעותית בקרב ילדי המעשנות היו פגמים במסתמי הלב ובכלי הדם שמספקים דם מהלב לריאות, והסיכון היה גבוה ב-50 עד 70 אחוזים בהשוואה לילדים של אימהות לא מעשנות. הממצאים הראו גם עלייה של 20 אחוזים בשכיחות פגמים במחיצות (חור בין חדרי הלב) בקרב ילדי המעשנות. פגמים אלה דורשים לעיתים קרובות פעולות פולשניות לצורך תיקונם.

10% מהנשים מעשנות במהלך ההריון
שיעור האימהות המעשנות במהלך ההריון לפי נתונים מארה"ב עומד על כ-10 אחוזים. למרות פעולות הסברה נרחבות, ועל אף שהקשר בין עישון לשכיחות של פגמים מולדים שונים (כמו שפה שסועה, חוסר באצבעות או עיוותים בגפיים) ידוע - עדיין מדובר בנתון גבוה באופן מדאיג.

גם עישון פסיבי מזיק לעובר
מחקר אחר שפורסם לאחרונה גילה כי גם עישון פסיבי בהריון מזיק מאוד. המחקר, שנערך במרכז רוזוול פארק לסרטן, גילה כי לנשים בהריון שנחשפו לרמות גבוהות של עישון פאסיבי יש סיכוי גבוה יותר לעבור הפלות או ללדת עוברים מתים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully