וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

יש אנשים שכן יכולים לקנות אושר

7.5.2014 / 8:55

כבר שנים אומרים לנו שקניית מוצרים לא תעשה אותנו מאושרים, אבל בזבוז המשכורת על חוויות - כן. מחקר חדש מגלה שהקביעה הזו לא תמיד נכונה. אז מה צריך כדי להיות מאושרים?

אישה עם שקיות קניות. ShutterStock
מה לקנות כדי להיות מאושרים?/ShutterStock

בעשור האחרון נערכו המון מחקרים על אושר, וכולם הגיעו לאותה מסקנה: אושר לא תלוי במוצרי צריכה, אלא בחוויות. אם אתם רוצים להיות מאושרים יותר אל תקנו עוד זוג נעליים, אלא צאו לטיול עם חברים. לפי המחקרים האלה אכן ניתן לקנות אושר – כל עוד לא קונים מוצרים (שרק גורמים לנו לרצות עוד) אלא חוויות.

נשמע נהדר, לא? בהחלט. רק שכעת נראה שזה לא ממש מדויק. מחקר חדש שנערך באוניברסיטת סן פרנסיסקו מנפץ את התאוריה המאוד מקובלת הזו, וקובע שבעבור הרבה מאוד אנשים גם בזבוז כסף על חוויות לא גורם לאושר, אלא פשוט משאיר אותם רוצים יותר.

1 מתוך 3 אנשים לא יודע מה הוא אוהב
"לכולנו נאמר שאם נוציא את הכסף שלנו על חוויות זה יעשה אותנו מאושרים יותר, אבל אנחנו מצאנו שזה לא תמיד כך", אמר פרופסור ראיין האוול למגזין פורבס, "אנשים מאוד חומריים – שמייצגים כשליש מהאוכלוסייה – קצת תקועים. הם לא באמת מאושרים יותר עם כל רכישה". וזה, כאמור, נכון גם לגבי רכישה של חוויות.

האנשים "המאוד חומריים" אותם מתאר האוול סובלים מסוג של עיוורון לגבי אילו חוויות עליהם להשיג כדי להיות מאושרים. הם לא יודעים איזה רכישות משתלבות עם האישיות ועם הערכים שלהם. עבור אנשים אלה – שהם כאמור אחד מכל אדם שלישי – רכישת חוויות וניסיון חיים היא לא יותר יעילה מרכישת מוצרים, כיוון שהחוויות לא משקפות את מי שהם. במילים אחרות, לא משנה איך הם ייבחרו לבזבז את הכסף שלהם, הם פשוט מפספסים את הנקודה.

סיבוב במוזיאון או כרטיסים למשחק?
האוול נתן דוגמה מחייו האישים. "אני אוהד בייסבול. אם תגידו לי 'לך להוציא כסף על חווית חיים' אני אלך לקנות כרטיסים למשחק בייסבול. וזה יהיה ייצוג אמיתי של מי שאני, ולכן זה יעשה אותי מאושר", אמר האוול לפורבס, "מצד שני, אני לא טיפוס של מוזיאונים. אם הייתי קונה כרטיס למוזיאון אומנות, הייתי מבזבז כסף על חוויה שנראית נכונה ומהנה, אבל כיוון שהיא לא מתאימה לאישיות שלי היא לא הייתה עושה אותי מאושר יותר". האוול והצוות שלו ביצעו סקרי צרכנים נרחבים וגילו כי צרכנים "כבדים" היו הכי פחות מאושרים מרכישת חוויות.

אז מה הפתרון? לפי החוקרים – זה הכל ענין של מיקוד הרכישות שלנו בחוויות שתואמות לתפיסה שלנו את עצמנו. בזבוז כסף על חוויות שאחרים אוהבים - גם אם מדובר בחוויות שהן קונסנזוס – לא יעשה אתכם מאושרים יותר, אם זה לא מדבר אליכם אישית.

השורה התחתונה והמעודדת של המחקר הזה היא שאם אתם מצויידים במודעות עצמית, כסף אכן יכול לעשות אתכם מאושרים יותר. הבעיה היא שכל אדם שלישי לא באמת מכיר את עצמו, ולכן לא משנה כמה כסף הוא יבזבז על חוויות, הוא יישאר באותו מצב.

המחקר מאיר את תחום האושר מחדש, ומעלה עוד המון אפשרויות מחקריות. עם זאת, המחקר משאיר גם כמה שאלות פתוחות: מה לגבי אנשים שלא יודעים שהם אוהבים משהו כי הם מעולם לא ניסו אותו? ומה לגבי אנשים שהחוויה שהכי מדברת אליהם היא דווקא מסע קניות עם חברים? נראה שנצטרך להמתין למחקרים הבאים.

  • עוד באותו נושא:
  • אושר

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully