וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אז למה גברים חיים פחות?

את העובדה שגברים חיים פחות שנים מנשים אנחנו כבר יודעים, אבל למה בעצם זה קורה? מחקר חדש מצא את הקשר בין אובדן הכרומוזום הגברי Y, תוחלת החיים והסיכון לחלות בסרטן

אילוסטרציה. ShutterStock
הכל שאלה של כרומוזום/ShutterStock

תוחלת החיים הקצרה יותר של גברים לעומת נשים - שעומדת בממוצע על 5 שנים - היא עובדה ידועה. מחקר חדש שפורסם השבוע התחקה אחר הסיבה לכך, וגילה את הקשר בין אובדן הכרומוזום הגברי Y, תוחלת החיים והסיכון לסרטן.

המחקר, שפורסם השבוע בירחון Nature Genetics כחלק ממחקר משותף של ארבע אוניברסיטאות בשוודיה, ניסה לבחון באופן מדעי את הסיבות הגנטיות לכך שתוחלת החיים של גברים בכל העולם נמוכה יותר משל נשים. החוקרים ניסו גם להבין את העובדה שהסיכון של גברים לחלות בסרטן גבוה יותר ביחס לנשים, וכך גם התמותה מהמחלה.

סוד ההבדל בין גברים לנשים
המטען התורשתי שמצוי בתאי הגוף מורכב מסלילי DNA שמסודרים בתוך סלילים שנקראים כרומוזומים. לכל אדם יש 23 צמדים של כרומוזומים, מתוכם רק צמד אחד מבדיל בין המינים. הכרומוזומים שאחראיים להבדלים בין זכר לנקבה הם כרומוזומי המין - X לאישה ו-Y לגבר. כרומוזום הY הגברי קטן משמעותית מה-X, ומכיל מספר גנים נמוך יותר.

מאחר וכרומוזום Y מצוי רק אצל גברים, תפקידו יוחס עד לאחרונה רק למאפיינים מבניים ופיזיולוגיים של המין הזכרי ולייצור זרע.

שינויים בחומר התורשתי
עולם הרפואה מכיר היטב את העובדה ששינויים שמתרחשים במהלך החיים בחומר הגנטי שמצוי בתאי הגוף (DNA) קשורים למחלות רבות, ובהן סרטן, אך לא מובן כיצד ההבדלים בין המינים מושפעים או משפיעים על התהליך. לאור העובדה הזו, החוקרים בחרו לדגום DNA מדמם של 1,153 גברים מבוגרים, ועקבו אחר מצבם הבריאותי לאורך שנים.

החוקרים עקבו אחר חולים בני 70 עד 83 לאורך מספר שנים וגילו שהשינוי התורשתי המשמעותי ביותר היה אובדן של כרומוזום ה-Y בחומר הגנטי שמצוי בתאי דם לבנים. החוקרים גילו כי איבוד כרומוזום Y בתאים הללו קשור לעלייה בתמותה מכל סוג שהוא. בנוסף, נמצא קשר ספציפי בין איבוד כרומוזום Y לבין עלייה בתמותה מסרטן.

החוקרים למעשה גילו כי אובדן כרומוזום Y נמצא ביחס ישר לתחלואה ותמותה אצל גברים מבוגרים. מאחר וכרומוזום Y נמצא אצל גברים בלבד, ייתכן ואובדן הכרומוזום יכול להסביר את התחלואה והתמותה המוגברת יותר אצל גברים, ובכך את העובדה שגברים חיים בממוצע פחות מנשים.

החשיבות של הגילויים החדשים משמעותית משתי בחינות. הראשונה היא שמדובר בסמן חדש שיכול לנבא סיכון לתחלואה ותמותה כולל תחלואה מסרטן. השנייה - אם בעבר נחשב כרומוזום ה-Y למטען גנטי קטן וזניח הרי שכעת הוא מתגלה כבעל תפקיד קריטי וייתכן אף שותף במנגנונים של הגוף שמונעים התפתחות סרטן.

עוד בוואלה! בריאות:
רפואה לגברים, רפואה לנשים
האיש שלימד את העולם איך עובד זיכרון
למה ריחות מעוררים בנו זיכרונות?

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully