וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מה הוביל למותה של היולדת אורטל הלל?

נרין כרמל

8.4.2014 / 12:16

אורטל הלל סבלה ממפרצת בעורק הטחול - תסמונת נדירה שמופיעה יותר בזמן הריון. מה השכיחות של קרע בטחול, איך זה קשור להריון, ומה הסיכויים להינצל אם זה קרה? כל התשובות

צילום: שי מכלוף; עריכה: גדי וינסטוק, טל רזניק; קריינות: אביב אברמוביץ'

אמש הלכה לעולמה אורטל הלל בת ה-27 שאושפזה לפני קרוב לשבועיים בבית החולים אסף הרופא במצב קשה ואיבדה את התאומים שהיו ברחמה.

אורטל הגיעה לבית חולים כשהיא סובלת מכאבים בבטן השמאלית ומתקשה לנשום. מבית החולים נמסר כי הבדיקות הראשוניות שלה היו תקינות, ולכן היא הועברה להשגחה ולטיפול בחדר לידה.

בחדר הלידה חלה הידרדרות מהירה במצבה של אורטל, והיה צורך להחיות אותה. היא הובהלה בדחיפות לניתוח קיסרי, אז התברר כי היא סובלת מקרע בעורק הטחול. היא הועברה לטיפול נמרץ כשהיא במצב של כשל רב מערכתי.

בהודעת בית החולים נמסר כי "במהלך הניתוח הסתבר שההידרדרות במצבה נובעת ממצב רפואי נדיר. במהלך שבועיים נלחמו מיטב המומחים עם מיטב הטכנולוגיות להציל את חייה".

המשפחה נגד בית החולים: "הרגו אותה"

מפרצת עורק הטחול: נדיר אך קטלני

מותה של אורטל נגרם בשל מקרה נדיר של קרע בעורק הטחול. קרע מסוג זה גורם לדימום אינטנסיבי, ולכן להידרדרות מהירה מאוד. בסקירות ספרות רפואית שבוצעו נמצא כי בשנים האחרונות מתוך למעלה מ-400 מקרים של קרעים בטחול. רק ב-12 מקרים הצליחו הרופאים להציל את האם ואת העובר.

קרע בעורק הטחול הוא מצב שבו כלי הדם המוביל דם אל הטחול נפגע, או בשל טראומה (כמו פגיעת סכין), או בשל פגם בו (כמו מפרצת). מפרצת היא מצב שבו שכבות הרקמה שמרכיבות את דפנות העורק פגועות ובלתי רציפות. כלי הדם החולה עובר התרחבות באזור המחלה. עם הזמן המפרצת גדלה בהדרגה עד שהיא נקרעת או "מתפוצצת", וגורמת לקרע בכלי הדם, המוביל לדימום תוך בטני ניכר ולאובדן דם מהיר מאוד.

שליש ממקרי המפרצת בטחול מתרחשים בהריון

בספרות הרפואית מתוארים מספר גורמי סיכון למפרצת בטחול, שאחד הנפוצים בהם הוא הריון. בסקירות ספרות שבוצעו, עד שליש מהמקרים המדווחים ארעו בעת הריון.

נשים בהריון חשופות לסיכון זה בעיקר בטרימסטר השלישי, בגלל שינויים במערכת הדם, כמו עלייה בנפח הדם ועלייה בתפוקת הלב, המאפיינים את הטרימסטר השלישי. כמו כן, עם הגידול בנפח הרחם, מופעל לחץ על כלי הדם הגורם לגודש יחסי בעורק הטחול. יש מחקרים המייחסים את היחלשות הדופן העורקית גם לפעילות ההורמון רלקסין, שבין היתר מרפה את דפנות העורק, כחלק מהכנת הגוף ללידה.

מה שקורה בהריון למעשה הוא שחלה עלייה בזרימת הדם בעורק הטחול, בעוד שדפנותיו נחלשות. לכן, הסיכון למפרצת גדול יותר. הסיכון עולה אף יותר במקרים של הריון מרובה עוברים. שכן הריון שכזה מאופיין בשינויים חריפים יותר. גורמי סיכון נוספים הנם מין נקבה (פי 4 בנשים מול גברים), דלקת בלבלב, יתר לחץ דם ועישון.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

איך הופכים אריזת פלסטיק לעציץ?

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר

לרוב המפרצת מתגלה רק על שולחן הניתוחים

הספרות הרפואית מעידה שבמקרה של מפרצת בעורק הטחול כ-50% מהיולדות לא שורדות, ובין 70-90% מהעוברים. תמותת העוברים גבוהה יותר כי הם רגישים יותר לירידה באספקת הדם שגורמת לפגיעה באספקת החמצן לעובר ולמוות תוך רחמי.

מהרגע שבו המפרצת נקרעה ומתחילים התסמינים (כאב בטן שמאלית עליונה) ועד להתמוטטות, המטופלת סובלת מאובדן דם. במרבית המקרים, הרופא המטפל מחיש את המטופלת לניתוח תחת אבחנה שגויה של קרע בעורק הרחם, מצב שכיח הרבה יותר, ומגלה רק על שולחן הניתוחים שמדובר בעצם בקרע בעורק הטחול.

בגלל נדירות המחלה, קשה מאד לזהות ולטפל בה בזמן, ולכן מרבית המקרים מסתיימים במוות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully