וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אכילת פירות וירקות תציל ממוות

1.4.2014 / 15:50

מחקר חדש מגלה שאכילת למעלה מ-7 מנות של פירות וירקות ביום מורידה את הסיכון למוות מוקדם ב-42%, וכי ירקות בריאים לנו הרבה יותר מפירות. מהפכה במטבח?

סלט מנגו. ShutterStock
אוכלים הרבה ירקות? תאכלו יותר/ShutterStock

תמיד סיפרו לכם שתזונה בריאה צריכה לכלול חמש מנות של פירות וירקות ביום? ובכן, זה כבר לא רלוונטי. מחקר חדש גילה שכדי שהתזונה שלכם תהיה בריאה באמת – אתם צריכים להכפיל את הכמות הזו.

החוקרים גילו שאכילה של למעלה משבע מנות של פרי וירק ביום מורידה את הסיכון למות ממחלות שונות ב-42%, ביחס לאכילה של פחות ממנה אחת ליום. 7 מנות ביום מורידות את הסיכון למות מסרטן ב-25%, וממחלות לב ב-31%.

המחקר גם מצא שירקות בריאים פי ארבעה יותר מפירות, וכי לפירות וירקות טריים יש את ההשפעה המגינה ביותר על הבריאות. עוד נמצא במחקר כי אוכל משומר וקפוא מעלה את הסיכון למות ב-17%. למיץ פירות אין תרומה משמעותית לבריאות.

המחקר בוצע באוניברסיטת קולג' בלונדון והתבסס על נתוני הבריאות של אנגליה בין השנים 2001 ל-2013. המחקר בחן את הרגלי האכילה של 65,226 בני אדם.

ומה לגבי מי שלא יכול לאכול כל כך הרבה ירקות?

אם אתם אוכלים פחות ממנה אחת של פרי וירק ביום – אתם לא מרוויחים כלום. אם אתם אוכלים בין מנה אחת לשלוש, אתם מורידים את הסיכון למוות באופן כללי ב-14%, את הסיכון למוות מסרטן ב-11% ואת הסיכון למוות ממחלת לב ב-9%.

אם הצלחתם להשתפר קצת, ואתם אוכלים בין שלוש לחמש מנות של פרי וירק ביום, אתם מורידים את הסיכון למוות באופן כללי ב-29%, את הסיכון למוות מסרטן ב-19% ואת הסיכון למוות ממחלת לב ב-18%.

אם אתם אוכלים בין חמש לשבע מנות, אתם מורידים את הסיכון למות ממחלות שונות ב-36%, את הסיכון למות מסרטן ב-25% ואת הסיכון למות ממחלת לב ב-20%.

החוקרים אומרים שגם 7 מנות של פירות וירקות זה לא מספיק, וכי 10 הוא המספר האופטימלי. למעשה ההמלצה היא פשוט לאכול יותר ממה שאתם אוכלים היום.

המחקר גילה שההמלצה ל"חמש ביום" שאומצה כבר לפני שנים על ידי ארגון הבריאות העולמי, פשוט לא מספיקה. וזו בעיה – כי כבר היום 30% אנשים לא עומדים בזה, אז קשה לראות כיצד הם יכפילו את הכמות של הפירות והירקות שהם צורכים.

זה המחקר הראשון שקושר אכילה של פירות וירקות עם מוות ממחלות שונות. החוקרים שיכללו במחקר גם משתנים שונים כמו מין, גיל, עישון, מעמד סוציואקונומי, מסת גוף, חינוך, פעילות גופנית וצריכת אלכוהול.

מה זה בכלל מנה?

מנת פרי היא בין 150 ל-200 גרם, שזה גודלו של פרי או ירק ממוצע. מה זה אומר? שני פירות קטנים (תות לדוגמה), פרי בינוני אחד (תפוח) או חצי פרי גדול במיוחד (פומלה). גם כוס של קוביות אבטיח, מלון או דובדבנים – זה מנה. שימו לב שהפירות היום גדולים במיוחד, ולכן יש לחשב מנה בהתאם.

בירקות, מנה היא כל ירק בגודל סביר (עגבנייה, מלפפון, פלפל). לגבי ירקות שאנחנו קוצצים ומבשלים – מנה היא כוס אחרי בישול. גם עשבי תיבול וחסות למיניהן כדאי למדוד בכוס (כי קשה מאוד לאכול 200 גרם חסה).

sheen-shitof

עוד בוואלה!

התהליך המסקרן של מיחזור אריזות מתכת

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר

מהפכה במטבח?

"תוצאות מחקר זה אינן מפתיעות ובהחלט תומכות במה שכבר ידוע לנו - שילוב של פירות וירקות כחלק מתפריט בריא מיטיב עם בריאותינו", אמרה לוואלה! בריאות מריאנה אורבך, דיאטנית בכירה בשירותי בריאות כללית. "בין הבולטים בתחום זה היא הדיאטה הים תיכונית שנחקרה רבות ונחשבת כבריאה במיוחד, הודות לתכולה רבה ומגוונת של פירות וירקות".

למרות התוצאות המעודדות, אורבך מדגישה כי בסוג כזה של מחקר קשה להבדיל בין התרומה של פירות וירקות לבין העובדה שמי שאוכל יותר פירות וירקות גם לרוב שומר באופן כללי על אורח חיים בריא יותר. קושי נוסף במחקר מסוג זה הוא העובדה שהוא מסתמך על דיווחים, ואנשים נוטים לייפות את המציאות כשהם נשאלים על עצמם.

ירקות עדיפים על פירות

במחקר התגלה כי ירקות בריאים פי ארבעה יותר מפירות. "פירות מכילים כמות גדולה של סוכרים, שלא טובים לכולם, בוודאי לא בכמות גדולה", מסבירה אורבך, "פרי אחד עד שלושה ליום לאדם בהחלט יכול להיות מנה טובה, מעבר לכך זה כבר מיותר. לירקות יש את אותם המרכיבים ללא הסוכר, והם עדיפים".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully