וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מזונו של השטן: הכל על הרעלת מזון

גם הארוחה במסעדה היוקרתית ביותר עלולה להסתיים ברכינה מעל האסלה. מדוע זה קורה, מה צריך לעשות ואיך נמנעים מהרעלת מזון? הנה התשובות

אילוסטרציה. ShutterStock
איפה השירותים?/ShutterStock

הזמנתם מקום לארוחה רומנטית במסעדת יוקרה כבר לפני שבועיים. אתם מתיישבים, שמחים ונרגשים, בשולחן פינתי. ברקע מתנגנת מוסיקת ג'אז, האורות עמומים, ובצלחתכם נוחת פילה דג מוסר על ארטישוק מקורמל. כמה שעות מאוחר יותר התמונה מתהפכת – אתם בבית, מעל האסלה, מקיאים את נשמתכם. ברקע אין מוסיקה. הפילה המקורמל בגד בכם.

הרעלת מזון היא תוצאה של מפגש של מערכת העיכול עם אוכל מקולקל. מדובר בסוג של דלקת בדרכי העיכול (הקיבה והמעי) שמקורה עשוי להיות זיהום של חיידקים, וירוסים או פרזיטים שמצאו את דרכם לאוכל שלנו: רעלים שנוצרו באוכל במסגרת תהליך חילוף החומרים של חיידקים (בגלל תנאי אחסון או בישול לקויים) המתינו בסבלנות אצלכם בצלחת.

הרעלת המזון מלווה בדרך כלל בבחילות, בהקאות, בשלשולים או בשילוב של התופעות. אחדים ירגישו רע מיד אחרי האוכל ואחדים ירגישו את ההרעלה עוד לפני שסיימו את הארוחה. גם אם התחושה הרעה מגיעה כעבור שעות ספורות יש סיכוי גבוה שלקיתם בהרעלת מזון.

מאיפה לעזאזל הם מגיעים?

למזהמים השונים דרכים רבות להגיע לצלחת שלכם. החיידקים יכולים לעבור מאנשים לאוכל, מאוכל לאנשים וגם מאוכל אחד לאחר. איך זה קורה? אנשים חולים שאינם מקפידים על שטיפת הידיים לפני מגע עם המזון עלולים להעביר זיהומים הלאה. האוכל עצמו (בשר, דגים וגם פירות וירקות) יכול לשמש מקום מגורים נוח למיני מזהמים, אם האוכל לא נשטף או בושל בקפידה. המזהמים יכולים גם לעבור ממוצר מזון אחד לשני באמצעות שימוש במשטחי עבודה או כלים לעיבוד מוצרי מזון שונים.

נדמה לי שנדבקתי

איך תדע שלקית בהרעלת מזון? התופעות השכיחות ביותר הן, כאמור, בחילות והקאות, כאבי בטן, שלשולים, ולעתים חום גבוה.

מה כדאי לעשות כדי להרגיש טוב יותר? ראשית, חשוב לשתות הרבה נוזלים כדי למנוע מהגוף להתייבש. שנית, מומלץ לאכול ארוחות קטנות ומזונות שלא מכילים הרבה שומן. שלישית, מומלץ לנוח.

מתי כדאי לפנות לרופא? הופעת תסמינים נוירולוגים כמו טשטוש ראייה או חולשה של הגפיים מחייבת פנייה מיידית לרופא. גם במקרה של כאבי בטן מתמשכים או קשים, היעדר יכולת לשתות ולאכול, חום גבוה מאוד (מעל 38 מעלות), הופעת דם בהקאה או בשלשול יש לפנות לרופא. כשמדובר בפעוטות, ילדים, או קשישים מומלץ להקדים ולהיבדק על ידי רופא בשל חשש להתייבשות.

מה יעשה הרופא? רוב האנשים שלוקים בהרעלת מזון לא זקוקים לטיפול תרופתי מאחר שהתסמינים חולפים בדרך כלל מעצמם. עם זאת, במקרים מסוימים נדרש טיפול אנטיביוטי או טיפול בנוזלים הניתנים דרך הווריד, בעיקר אצל חולים בסיכון גבוה או אצל חולים המצויים על סף התייבשות. תרופות נגד שלשול לא מומלצות במקרים של הרעלת מזון. ייתכן שהרופא ישלח אתכם לבדיקת דם, שתן או תרבית צואה. אצל אנשים שמטופלים בתרופות שונות לפעמים יש צורך לבצע שינויים בנטילת התרופות כדי להימנע מסיבוכים נוספים.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

פיטרו חוגגת יום הולדת עגול ואתם נהנים ממבצע של פעם ב-60 שנה

בשיתוף פיטרו
קרש חיתוך. ShutterStock
הכנתם עוף? שטפו את הקרש לפני שתעברו להכין את הסלט/ShutterStock

שומרים על ההיגיינה: שמירה על ניקיון הידיים, משטחי העבודה וכלי האוכל, ושטיפתם במים חמים ובסבון לפני ואחרי הכנת אוכל היא הכלל החשוב ביותר. חשוב במיוחד להקפיד על כך בהכנת בשר, עוף, דגים וביצים.

מפרידים: חשוב להפריד מוצרים לא מבושלים (והנוזלים שלהם) מאוכל מוכן לאכילה. הימנעו מחיתוך ירקות טריים על משטח שעליו חתכתם עוף. שטפו את המשטח לפני שתתחילו לחתוך את הירקות.

מבשלים היטב: יש להקפיד על בישול יסודי של האוכל.

אכסון: הקפידו על אכסון מוצרי מזון טריים או מבושלים במקרר או במקפיא בתום שעתיים לכל היותר מעת ההכנה.

כשמטיילים: כשאוכלים במסעדות, בדוכני מזון או בטיולים בחו"ל (בעיקר במדינות מתפתחות), כדאי לבחון את תנאי הניקיון, את טריות המוצרים, את שיטות הבישול ואת כמות הסועדים המקומיים לפני שמתחילים לאכול. כך תמנעו מעצמכם הפיכה של טיול חלומי להרעלת מזון מסויטת.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully