וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שוב כואבת לכם הבטן?

הבטן מתהפכת? לפני שאתם קופצים על CT או גסטרוסקופיה, כדאי שתשאלו את עצמכם מה בדיוק אכלתם כשזה קרה, איזה סוג של כאב אתם מרגישים ומתי בדיוק זה קורה

גבר מחזיק את הבטן. ShutterStock
אחת הסיבות הנפוצות ביותר לפנייה לרופא משפחה/ShutterStock

נדמה שכמעט כולם סובלים מכאבי בטן - אחת הסיבות הנפוצות ביותר לפנייה לרופא משפחה או לחדר המיון. אבל הכאב הוא רק סימפטום למגוון אדיר של בעיות.

כאב בטן יכול להעיד על בעיה באחד מאיברי הבטן - הקיבה, המעיים, כיס המרה, הכבד, הלבלב, התוספתן או הטחול - או על בעיה באיברים הסמוכים לה - החלק התחתון של הריאות, הכליות, הרחם, השחלות ואפילו שלפוחית השתן. האפשרויות הרבות הופכות את משימת איתור הבעיה למורכבת ומאתגרת.

כדי להבין טוב יותר מה גורם לכאב הבטן וכדי לסייע לרופא שלכם באבחנה, נסו להבין מה מקום הכאב, מהו סוג הכאב, מהי עוצמת הכאב, לאן הוא מקרין ומתי הוא מתרחש.

נעים להכיר: בטן

הבטן נחלקת לשלושה אזורים – בטן עליונה, בטן אמצעית ובטן תחתונה - וכל אחד מהאזורים נחלק אף הוא לאזור מרכזי ולאזורים צדדיים.

כאב באזור העליון המרכזי של הבטן, למשל, יכול לרמוז שמדובר בצרבת או חלילה בביטוי של התקף לב. כאב באזור התחתון והימני של הבטן יכול לבשר על דלקת חריפה בתוספתן, על דלקת במעי או על בעיה בשחלה הימנית. נשמע מסובך? זו רק ההתחלה.

כאב חד, עמום קורע או דוקר?

לא תמיד פשוט לתאר את הכאב, אבל תיאור מדויק שלו יכול לסייע מאוד באבחנה. כאב יכול להיות חד, עמום, דוקר, קורע, מסובב, לוחץ, פועם, ועוד.

עוצמת הכאב נעה על סולם של 1 (כאב מינימלי) עד 10 (כאב מקסימלי שלא מאפשר לתפקד או לזוז). חשוב להבין אם עוצמת הכאב קבועה או משתנה ובאילו הקשרים. למשל: כאב בבטן המרכזית העליונה המתחיל בעוצמה 1?2 ומחמיר לאחר נטילת אספירין לעוצמה של 8 יכול לרמוז על כיב קיבה.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

פריצות הדרך, הטיפולים ומה צופן העתיד? כל מה שצריך לדעת על סוכרת

בשיתוף סאנופי

כאב שמקורו, למשל, בכיס המרה יכול להתחיל בחלקה הימני של הבטן העליונה ולהקרין לשכמה או לכתף הימנית. כאב במרכז הבטן, סביב הטבור, שמקרין לגב, יכול להעיד על דלקת בלבלב. אבנים בדרכי השתן גורמות לכאבים חזקים במותן, ואלו עלולים להקרין לכיוון המפשעה באותו הצד.

כאב עובר ושב

מתי מופיע הכאב ומתי הוא נפסק? מה מקל עליו ומה מחמיר אותו? התשובות לשאלות אלו קריטיות לאבחנה. האם מדובר בכאב קבוע או חד פעמי? האם הוא בא והולך בזמנים קבועים או שמא הוא שרירותי? האם הוא התחיל בפתאומיות או התפתח בהדרגה? כאב שמופיע אחרי אכילת מוצרי מזון מסוימים יכול להעיד על אי סבילות לרכיביו. כאב שמופיע בעת לחץ נפשי יכול להעיד על תסמונת מעי רגיז.

אף שפעמים רבות מתברר שהכאב מעיד על בעיה פשוטה ולא מסוכנת, יש לשלול תמיד מצבים מסוכנים שדורשים התערבות רפואית מיידית.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully