וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מחקר: גם עישון פאסיבי מסוכן לעובר

20.3.2014 / 10:43

מחקר חדש מגלה כי נשים שנחשפו לרמות גבוהות של עישון פאסיבי נמצאות בסיכון גבוה יותר להפלות ולסיבוכים בהריון, כמעט כמו נשים שמעשנות בעצמן

אילוסטרציה. ShutterStock
מעשנת ליד חברה בהריון? את מסכנת אותה/ShutterStock

לנשים בהריון שנחשפו לרמות גבוהות של עישון פאסיבי יש סיכוי גבוה יותר לעבור הפלות או ללדת עוברים מתים, כך מצביע מחקר חדש שנערך במרכז רוזוול פארק לסרטן בבפואלו, ניו יורק. עוד מצא המחקר כי הסיכון בהריון עם חשיפה לעישון פאסיבי זהה כמעט לסיכון מעישון אקטיבי, ופה בעצם מצוייה המסקנה המפתיעה והמטרידה.

החוקר הראשי, אנדרו היילנד סיפר לרויטרס כי "בעבר נהגו לחשוב שעישון פאסיבי גורם למחלות רק אצל אנשים מבוגרים, אבל המחקר הנוכחי הוכיח שהוא יכול לפגוע גם בתינוקות שטרם נולדו".

"המחקר הזה משמש תחמושת מצויינת", מעיד ד"ר מאוריס דרוזין מאוניברסיטת סטנפורד בקליפורניה. "ידענו שעישון פאסיבי מזיק, רק לא הייתה הוכחה ברורה כמה".

ממצאים מטרידים

הצוות של היילנד שערך את המחקר ראיין מעל 80 אלף נשים בין הגילאים 50 ועד 79. הנשים נשאלו על על הרגלי העישון שלהן, על כמות העישון הפאסיבי אליו נחשפו כילדות וכבוגרות ועל ההיסטוריה הרפואית שלהן במהלך ההריון.

לאחר שהוסיפו משתנים של משקל, השכלה ושתיית אלכוהול גילו החוקרים כי בקרב הנשים שלא עישנו מעולם, אך נחשפו לעישון פאסיבי הסיכוי ללידת עובר מת הייתה גבוהה ב-22% לעומת נשים לא מעשנות שלא נחשפו לעישון פאסיבי.

עוד גילו החוקרים כי אצל נשים שנחשפו לאורך תקופה ארוכה לעישון פאסיבי הסיכוי ללידת עובר מת עולה ל-55% בהשוואה לנשים שלא נחשפו לעישון פאסיבי.

ההגדרות שניתנו לחשיפה ארוכה על ידי החוקרים היו: לפחות 10 שנים של עישון פאסיבי במהלך הילדות, לפחות 20 שנה של חשיפה במהלך הבגרות ולפחות 10 שנים של חשיפה לעישון במקום העבודה.

לנשים הללו, מצא המחקר, הסיכוי להפלה הוא גבוה ב-17% מנשים שלא נחשפו לעישון פאסיבי. בנוסף, כשליש מהנשים במחקר דיווחו על לפחות הפלה אחת, 4.4% דיווחו על לידה של עובר מת ו-2.5% דיווחו על הריון חוץ רחמי, שהוא הגורם מספר 1 למוות של העובר בשליש הראשון.

עישון פסיבי מסוכן כמעט כמו עישון אקטיבי

מחקרי תצפית מעין אלה לא יכולים לצייר תמונה ודאית, אך הם מצביעים על החשיבות בהפחתת החשיפה לעישון פאסיבי.

"ישנה סבירות ביולוגית שלעישון פאסיבי יש השפעה לא רק בשנים של הפוריות, אלא לאורך כל חיי האשה", מסביר ראש המחקר. " המסקנה החשובה מהמחקר היא שנשים שנחשפו לעישון פאסיבי לאורך תקופה ארוכה מצויות בסיכון כמעט כמו נשים שמעשנות בעצמן".

עישון במהלך הריון מתקשר לחוסר פוריות, לידה מוקדמת, לידת פגים ומוות בעריסה. ארגון הסרטן האמריקאי מדווח כי 10%-15% מהנשים מעשנות בהריון. לדברי הארגון כ-5% מתמותת התינוקות יכולה להמנע אם נשים בהריון לא יעשנו.

"אם אנשים רוצים לעשן, הם צריכים לצאת החוצה, הרחק מיצורים חיים", סיכם אחד החוקרים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully