וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לעצור את השטף: מה עושים עם הזעת יתר?

ד"ר מיכל מידן

19.3.2014 / 15:52

הזעה מוגברת היא תופעה מביכה שפוגעת בדימוי העצמי ובחיים הזוגיים, החברתיים והמקצועיים. אחת מדרכי הטיפול היא הזרקת בוטוקס, שמדמה "חיתוך כימי" של העצבים. לכו להתייבש

אילוסטרציה. ostill, ShutterStock
הזעת יתר לא תלויה בשינויי טמפרטורה או בפעילות גופנית/ShutterStock, ostill

אף אחד לא אוהב להזיע, אבל הזעה הופעת לבעיה אמיתית רק כשהיא יוצאת משליטה. הזעת יתר היא הזעה מעבר לכמות לה זקוק הגוף שלנו, וכזו שלא תלויה בשינויי הטמפרטורה או במידת המאמץ והפעילות הגופנית.

הזעת יתר עלולה לגרום למבוכה ולדימוי עצמי נמוך, ולפגוע בחיים הזוגיים, החברתיים והמקצועיים. שכיחותה של התופעה בקרב מתבגרים ומבוגרים צעירים היא 6%-1%.

לא כל ההזעות דומות

קיימים שלושה סוגים של הזעת יתר:

• הזעת יתר כללית: מורגשת בכל הגוף. יכולה להיות משנית למחלות עור שונות, מחלות עצביות, הורמונליות, עודף משקל, תרופות ועוד. הטיפול מושג על ידי טיפול במקור הבעיה.

• הזעת יתר ממוקדת: מופיעה באיבר מסוים או בכמה איברים – כפות ידיים, בתי שחי, פנים. ההזעה יכולה להופיע כביטוי לבעיה התפתחותית, מחלה או גידול במערכת העצבים או בבלוטות הזיעה.

• הזעת יתר ראשונית: מאובחנת על דרך השלילה. סוג זה מופיע בגיל הילדות ומחמיר לרוב בגיל ההתבגרות. ההפרעה מערבת לרוב את בתי השחי, כפות הידיים והרגליים. התקפי הזיעה מתגברים במיוחד בזמן מתח וחרדה ולא מופיעים בזמן השינה.

בוטוקס, לא לקמטים בלבד

ישנן דרכים שונות לטיפול בהזעת היתר, ואחת מהן היא הזרקת בוטוקוס (בוטולינום טוקסין). השימוש בבוטוקס מדמה "חיתוך כימי" של העצבים: הוא חוסם את מעבר הגירוי העצבי מהעצב לבלוטת ההזעה, ובכך מונע את פעולת מנגנון ההזעה.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

לראשונה טיפלו בסיבה בגללה חליתי בפיברומיאלגיה ולא בסימפטום

בשיתוף מרכז איריס גייר לטיפול דרך אבחון בגלגל העין
אילוסטרציה. ShutterStock
כמות זעירה עשויה לפתור את הבעיה/ShutterStock

ההזרקה ניתנת בכמה מוקדים באזור המזיע ונעשית באמצעות מחט זעירה ולאחר אלחוש (הרדמה) מקומי. הטיפול קצר ופשוט ומאפשר למטופל לשוב לשגרת החיים היומיומית מיד אחרי ההליך. תוצאות הטיפול נמשכות כשישה חודשים.

כמו במרבית הטיפולים, גם בזה יש סיכונים: על אף שהבוטוקס נחשב בטוח, הוא לא מומלץ לילדים, לנשים הרות ומיניקות ולחולים במחלות נדירות מסוימות. בנוסף לכך, עלולות להופיע תופעות לוואי כגון אי-נוחות קלה, כאבים, אדמומיות ושטפי דם קלים באזור ההזרקה. אלה חולפים לאחר כמה ימים. לעתים נדירות עלולה להיווצר תופעה של "הזעה מפצה" באזורי גוף אחרים.

ד"ר מיכל מידן, רופאת עור בכירה המתמחה באסתטיקה ובטיפולי לייזר במרכז המשולב לאסתטיקה, בית החולים איכילוב, תל אביב

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully