וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מה אתה יודע על מחלת המין הנפוצה ביותר?

ד"ר רונן הולנד

19.3.2014 / 5:38

לרוב הגברים והנשים שקיימו יחסי מין עם כמה פרטנרים במהלך חייהם יש את נגיף ה-HPV בגופם, וחלק מהם גם יסבלו מיבלות באברי המין. כל מה שצריך לדעת על קונדילומה ו-HPV

אילוסטרציה סקס. ShutterStock
קונדום לא מבטיח הגנה מושלמת מפני הדבקה בנגיף ה-HPV/ShutterStock

נתחיל בחדשות הטובות - קונדילומה היא לא מחלה מסוכנת. יבלות באיברי המין הן אכן עניין מביך ולא נעים, אבל אין שום צורך לשנות את החיים בגללן.

רוב האנשים שנדבקים בקונדילומה, כמו גם חלק גדול מהרופאים, בטוחים שהיבלות גורמות להופעת סרטן בצוואר הרחם או באיברי המין, אבל בדרך כלל מדובר על בעיה קוסמטית בלבד.

מה זה HPV?

HPV הוא נגיף שעובר מאדם לאדם בזמן קיום יחסי מין. קונדילומה היא יבלת שמופיעה על איברי המין כתוצאה מהנגיף הזה. במקרים נדירים יחסית הנגיף עלול לגרום לסרטן צוואר הרחם.

נגיף ה-HPV נחשב למחלת המין הנפוצה ביותר. לרוב הגברים והנשים מעל גיל 25 שקיימו יחסי מין עם כמה פרטנרים במהלך חייהם יש את נגיף ה-HPV בגופם, אולם רק חלק קטן מהם יפתחו יבלת של קונדילומה.

מספר יחסית קטן מאוד של נשים, כ-190 מדי שנה, מפתחות סרטן צוואר הרחם כתוצאה מהנגיף.

איך נדבקים?

הנגיף עובר מאדם לאדם במהלך קיום יחסי מין אוראליים, וגינאליים או אנאליים. הנגיף נמצא על העור, ובזמן המגע המיני הוא עובר לעור של בן או בת הזוג וכך חודר אל הגוף.

אחרי תקופה של שבועות או שנים לאחר ההדבקה בנגיף, עלולות להופיע היבלות. לכן, לרוב קשה לדעת מתי הייתה ההדבקה בנגיף.
.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

פיטרו חוגגת יום הולדת עגול ואתם נהנים ממבצע של פעם ב-60 שנה

בשיתוף פיטרו
אילוסטרציה. ShutterStock
אל תכעסו, אי אפשר לדעת מתי חלה ההדבקה/ShutterStock

כאשר מופיעות יבלות באיברי המין, על הפין, האשכים, הנרתיק או פי הטבעת, הסיכויים להדבקה גדולים יותר. שימוש בקונדום מפחית את הסיכוי להדבקה אבל למרבה הצער, לא מבטיח הגנה מושלמת מפני הדבקה בנגיף ה-HPV.

הידבקות דרך מגע של יד או אצבע, דרך מגבות משותפות או דרך מצעים היא נדירה מאוד.

למה לדאוג?

יש סוגים רבים של נגיף ה-HPV, ורובם כלל לא מסוכנים. הסוגים שגורמים ליבלות אינם גורמים לסרטן צוואר הרחם. גם היבלות עצמן לא מסוכנות, מאחר והן לא מתפתחות לסרטן. קונדילומה היא למעשה בעיה קוסמטית.

חלק קטן מסוגי הנגיף עלולים לגרום לשינויים בצוואר הרחם אצל נשים, או בפי הטבעת אצל גברים. לכן, כל אישה חייבת לעבור בדיקות תקופתיות של צוואר הרחם (משטח PAP) ולזהות בזמן את השינויים. בארצות הברית קיימת המלצה לגברים המקיימים יחסי מין עם גברים לעבור פעם בשנה בדיקת משטח PAP מפי הטבעת.

יבלות קטנות בצורת כרובית

היבלות על איברי המין נראות כגידולים קטנים ובולטים מעל העור. לרוב הן מחוספסות ומזכירות כרובית מוקטנת. לעתים תופיע רק יבלת אחת, אך לרוב יופיעו מספר יבלות והן יכולות להיות קטנות, החל מכמה מילימטרים, או גדולות מאוד ולכסות שטח גדול על גבי הפין. בדרך כלל היבלות הן בצבע הגוף או לבנות. הן אינן גורמות לכאבים או גירוד.

לפעמים היבלות זעירות מאוד ולא ניתן לראות אותן בעין. ביבלות כאלו אין שום צורך בטיפול.

הימנעו מבדיקות יקרות ומיותרות

האבחנה של HPV וקונדילומה היא באמצעות בדיקה גופנית על ידי רופא. בבדיקה הגופנית מסתכלים על איזור איברי המין וקובעים אם יש יבלות ואם הן באמת קונדילומה. חשוב לזכור כי לא כל בליטה או שינוי בעור על איברי המין היא קונדילומה.

לפעמים יש צורך לבחון את איברי המין עם משקפי הגדלה מיוחדים, אולם בכל מקרה אין צורך לבצע ביופסיות כואבות ויקרות. אין צורך לבצע בדיקות דם או שתן כדי לאבחן קונדילומה או HPV. הבדיקות הללו יקרות מאוד ולפי הנחיות רפואיות עולמיות אין בהן שום תועלת לאבחנה או לטיפול.

במשטח PAP משתמשים במקלון קטן עם מברשת בקצה כדי לקחת דגימה של תאים מצוואר הרחם אצל נשים או מפי הטבעת אצל גברים. במעבדה מסתכלים על התאים במיקרוסקופ כדי לראות אם יש בהם שינויים המרמזים על ממאירות.

כל דרכי הטיפול ביבלות

אין כיום טיפולים שיכולים לרפא לגמרי מ-HPV. אם נדבקת, זה עלול להיות בגופך לתמיד. מה שאפשר וצריך לעשות זה לטפל ביבלת עצמה. הטיפול ביבלות חשוב מבחינה קוסמטית ופסיכולוגית, מקטין את הסיכוי להתפשטות היבלות, וגם מקטין את הסיכוי להדביק בני או בנות זוג שעדיין לא נחשפו לאותו סוג של נגיף.

לאחר הטיפול ביבלת יש סיכוי נמוך שתגדל יבלת חדשה באזור. הסיכוי יורד כאשר מטפלים בשיטות "עמוקות" יותר כמו מחט חשמלית.

תמיסה נגד יבלות: תמיסה שנמכרת בבית מרקחת עם מרשם רופא. מורחים כמות קטנה על היבלת פעמיים ביום למספר ימים ובודקים אם התמיסה "שרפה" את היבלת. הטיפול פשוט ואינו יקר, אך מתאים ליבלות בודדות וקטנות ויש סיכוי גבוה יחסית לחזרה של היבלות.

הקפאה: הקפאת היבלת עם חנקן נוזלי. הטיפול מתבצע ללא הרדמה ויוצר כווית קור על היבלת. מתאים ליבלת בודדת, בגלל הכאב הנלווה לטיפול. סיכוי גדול לחזרת היבלת.

חיתוך: כריתה של היבלת עם סכין. מהיר ויעיל, ומתאים ליבלת בודדת.

טיפול בלייזר: הרס של היבלת בעזרת אנרגיית לייזר. הטיפול יעיל, אך יקר מאוד.

מחט חשמלית: צריבה יסודית של היבלת עם מחט חשמלית המעבירה זרם בתדירות עצומה ש"שורפת" את היבלת ואת בסיסה. הטיפול יעיל מאוד וזול יחסית. הטיפול מתבצע תחת הרדמה מקומית ולכן אין כאבים, וניתן לטפל במספר רב של יבלות בטיפול אחד.

אין צורך להסתגר בבית

הכי חשוב לא לשנות את שגרת החיים. אין סיבה להפסיק לקיים יחסי מין, אין סיבה להפסיק לפגוש בני או בנות זוג חדשים ואין שום טעם לחיות בפחד שתגרמו להדבקה של בני הזוג. צריך לזכור שלרוב האנשים יש את נגיף ה-HPV בגוף עוד לפני שפגשו אתכם.

עם זאת, כאשר יש יבלות שרואים בעין, מומלץ להשתמש בקונדום כדי להקטין את הסיכוי להדבקה.

דייט. ShutterStock
אין סיבה להפסיק לפגוש בני זוג חדשים/ShutterStock

גברים צריכים לטפל ביבלות כאשר הן מופיעות ולהיות במעקב אצל אורולוג או רופא עור. נשים צריכות לטפל ביבלות כאשר הן מופיעות ולהיות במעקב גניקולוגי ולהקפיד על משטחי PAP באופן מסודר לפי ההמלצות. יש להימנע מבדיקות מיותרות ויקרות שלא ישפיעו על מהלך המחלה והטיפול.

החיסון יעיל רק בגיל מאוד צעיר

יש חיסון נגד נגיף ה-HPV, אבל הוא יעיל רק אם מקבלים אותו בגילאים צעירים מאוד, לפני תחילת הפעילות המינית. משרד הבריאות אישר להתחיל לחסן נערות בנות 14 בבתי הספר. ניתן לקנות את החיסון באופן פרטי עם מרשם רופא. יש צורך בשלוש זריקות כדי לקבל רמת חיסוניות טובה.

ד"ר רונן הולנד הוא מומחה באורולוגיה ומחלות מין ואחראי על המרפאה למחלות מין במרכז הרפואי רבין בתל אביב

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully