וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בדיקת מי שפיר: כל מה שצריך לדעת

ד"ר ארנון אגמון

26.3.2014 / 8:07

לבדיקת מי שפיר יש שם של בדיקה מאיימת, אבל אם תדעו את כל מה שצריך - אולי תוכלו להגיע אליה קצת יותר רגועות. ד"ר ארנון אגמון עונה לכל השאלות שלכן על דיקור מי שפיר

אילוסטרציה. ShutterStock
מומלץ לבצע את הבדיקה בין שבוע 16 לשבוע 20,/ShutterStock

בהריון יש המון פחדים וחששות, ובדיקות ההריון הרבות לא מסייעות לכך. אחת הבדיקות שהכי מפחידות נשים בהריון (וגם את בני זוגן) היא דיקור מי שפיר. הדרך הטובה ביותר להתמודד עם החשש מהבדיקה היא לדעת בדיוק למה לצפות.

מהי בדיקת מי שפיר?

בבדיקה נשאבת כמות קטנה של מי שפיר מן השק שבתוכו מתפתח העובר. מי השפיר מכילים שתן עוברי ותאים עובריים המופרשים מהריאות של העובר ומהעור שלו. על הנוזל והתאים האלה ניתן לערוך מספר רב של בדיקות.

מי צריך לעשות את הבדיקה?

בדרך כלל מבצעים דיקור מי שפיר אם עולה חשד גבוה לבעיה בחומר התורשתי העוברי (הנפוצה בהן היא תסמונת דאון). יש סיבות נוספות לדיקור מי שפיר, כמו חשד לזיהום בעובר (דוגמת CMV).

ניתן לדעת את מין העובר דרך בדיקת מי השפיר – אבל זו לא סיבה לבצע את הבדיקה.

בהריון?
כל מה שאת צריכה לדעת על שקיפות עורפית
וגם - המדריך לסקירת מערכות

sheen-shitof

עוד בוואלה!

תרפיית מציאות מדומה: טיפול להתמודדות עם חרדה

בשיתוף zap doctors

מתי מומלץ לבצע את הדיקור?

על פי הוראות משרד הבריאות, אפשר לבצע את הדיקור עד סוף שבוע 23 (22 + 6 ימים). עם זאת, מומלץ לבצע את הבדיקה בין שבוע 16 לשבוע 20, כדי לקבל את התוצאות עד שבוע 23.

אחרי שבוע 23 אפשר לבצע את הבדיקה רק אם יש חשד גבוה לבעיה רפואית או גנטית. ההגבלה הזו נובעת מכך שאחרי הדיקור יש סיכון מוגבר ללידה מוקדמת. התחלואה והתמותה במקרים של לידה בשבועות 24-26 גבוהה, ולכן נמנעים ככל האפשר מביצוע דיקור מעבר לשבוע 23.

אם מתעורר צורך, אפשר לבצע את הדיקור סביב שבוע 32 לאחר מתן זריקה לזירוז הבשלת הריאות של העובר. יש סיכון קטן (כאחוז) ללידה מוקדמת.

שוקלת לעבור את בדיקה?

לפני הבדיקה כדאי לעבור ייעוץ גנטי או להתייעץ עם רופא מומחה בתחום על מנת להבין אילו בדיקות ניתן לבצע על מי השפיר הנשאבים.

בנוסף, לפני הבדיקה יש לבדוק את סוג דם ולבצע סקר נוגדנים, מאחר ונשים עם סוג דם וסקר נוגדנים שלילי מקבלות זריקת אנטי D סביב הדיקור.

האם בקרוב ניפרד מבדיקת מי השפיר?

איך מבוצעת הבדיקה?

לפני הדיקור עצמו מבוצע אולטרסאונד לבדיקת דופק והערכת גודל העובר, מיקום השלייה וכמות מי השפיר. אחרי חיטויי הבטן מחדיר הרופא, תחת הנחיית אולטרסאונד, מחט דקה לרחם, לאזור שבו יש כיס מי שפיר.

אילוסטרציה. ShutterStock
הבדיקה נמשכת רק כמה דקות/ShutterStock

הרופא שואב כ-20 עד 30 סמ"ק של מי שפיר, ולאחר מכן המחט נשלפת. הבדיקה נמשכת רק כמה דקות.

בשבוע 16 כמות מי השפיר הכוללת היא כ-200 סמ"ק, והיא גדלה ב-50 סמ"ק לשבוע עד שבוע 28. הכמות הנשאבת (10%) לא מפריעה להתפתחות העובר, והחוסר מתמלא בתוך ימים מספר.

זה כואב?

בבטן אין רגישות רבה לכאב, ולכן הדיקור בדרך כלל מרגיש כמו בדיקת דם ואין צורך באלחוש מקומי. במהלך הדיקור מרגישים בדרך כלל לחץ קל בבטן, וזו תחושה נורמאלית לחלוטין.

ומה קורה אם צריך לדקור פעמיים?

ברוב המקרים אין צורך בכך, אבל לפעמים יש בעיה טכנית ואז אין ברירה. הסיכונים לא מוגברים כתוצאה משתי דיקורים במקום אחד.

איך מתבצע דיקור בהריון תאומים?

בהריון תאומים מבוצעות שתי דקירות, אחת לכל שק. לאחר שאיבת המים מהשק הראשון מוזרק לשק שנדקר צבע. אם בדיקור השני ישאב נוזל צבוע – הרופא יידע שהוא בשק הראשון, וייבצע את הדיקור שוב.

הבדיקה עלולה להיכשל?

נדיר מאוד שלא ניתן להוציא בכלל מי שפיר. במקרים נדירים לא ניתן לקבל תוצאה מהנוזל שנשלח לבדיקה, ואז יש צורך בבדיקה חוזרת.

איזה סיבוכים יש לדיקור מי השפיר?

הפלה, בשיעור של 1:300 עד 1:500 דיקורים.

זיהום והפלה בשיעור של 1:1000 דיקורים.

זיהום אצל האם, ניקוב מעי, אובדן רחם ואף מוות – נדיר ביותר 1:100,000 דיקורים.

נשים שדיממו בהריון, נשים עם חלבון עוברי גבוה, נשים לאחר הפלות חוזרות ונשים לאחר ניתוחי בטן - נמצאות בסיכון גבוה יותר לסיבוכים.

מחקרים לא מצאו קשר בין דיקור מי שפיר להדבקת העובר במחלות אימהיות מדבקות (כמו שחמת או איידס).

מה קורה אחרי הדיקור?

אחרי הבדיקה תרגישי כאב קל באזור הדיקור, שחולף תוך מספר ימים. חלק מהנשים ירגישו התכווצויות או דימום קל, וחלק קטן יחוו טפטוף של מי השפיר. אם הכאבים, טפטוף מי השפיר או הדימום לא נעלם בתוך מספר שעות או אם מופיע חום, יש להתייעץ עם רופא.

מיד אחרי הדיקור יש לנוח 20 דקות. לאחר מכן, אם ההרגשה הכללית טובה, אפשר לחזור הביתה. מומלץ להימנע ממאמץ גופני 24 שעות אחרי הדיקור. יש הממליצים להימנע מפעילות ספורטיבית במשך שבוע. חשוב לציין שאין מחקרים שמעידים על כך שאי מנוחה מגדיל את שיעור הסיבוכים.

מומלץ להימנע מיחסי מין 72 שעות לאחר הדיקור.

תוך כמה זמן מתקבלת תוצאה?

בין שבועיים לשלושה ולפעמים גם ארבעה. בדיקת FISH מאפשרת מתן תשובה בתוך 24 עד 48 שעות לגבי תסמונת דאון ובעיות נוספות. מומלץ לדון על כך עם הרופא לפני הבדיקה.

שמירת תאים

רוב המעבדות זורקות את מי השפיר והתרביות שבוצעו ממנו בתוך שבועות מספר אחרי הדיקור. אם בחרתם באפשרות של שמירת תאים, תוכלו לבצע בדיקות נוספות בהמשך ההיריון בלי צורך בדיקור נוסף.

הצ'יפ הגנטי

הצ'יפ הגנטי היא בדיקה של חוסרים ועודפים תת-מיקרוסקופים שאי אפשר לראות בבדיקה אחרת. החוסרים האלה אחראים למגוון תסמונות גנטיות, שחלקן מופיע ללא סימנים באולטרסאונד (למשל 10-20% ממקרי האוטיזם). מומלץ להתייעץ לגבי הבדיקה עם גנטיקאי או עם הרופא המבצע.

ד”ר ארנון אגמון הוא מומחה בגינקולוגיה ומיילדות במרפאת המומחים אלה, תל אביב

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully