וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

התפתחות התינוק – החודש העשירי

10.3.2014 / 10:02

דוהרים מהר אל עבר גיל שנה. חלקם כבר עומדים, הולכים מסביב לשולחן ורובם כבר שובבים ויודעים לסמן לכם מה הם רוצים

אילוסטרציה. ShutterStock
אילוסטרציה/ShutterStock

התינוק שלכם כבר בהחלט מגלה סימני עצמאות. הוא כבר נייד יותר, יודע מה הוא רוצה ובדרכו גם יודע לסמן לכם את זה. יכול להיות שגם בשעת האוכל הוא יתחיל לרצות יותר לאכול לבד לא רק עם הידיים, אלא גם עם הכפית. זהו רצון שחשוב לטפח למרות הלכלוך והבלגן שהוא גורם. אל תשכחו שגם יש בפה יותר שיניים, על אף שגם תינוקות שעדיין לא צימחו שיניים יכולים ללעוס עם החניכיים מזונות מוצקים.

עוד דבר שיכול להתרחש בזמן האוכל הוא זריקה של מזון לרצפה, הפיכת כוס המים ועוד. תינוקות עושים את זה כדי לבדוק גבולות, כדי לבחון את התגובה שלנו וכדי להבין טוב יותר איך "העולם עובד" ובאיזה מסגרת הם חיים. הם כבר מבינים הוראות פשוטות ומחוות, לכן המשיכו להציב להם גבולות: לומר "לא" או "אסור" על דברים מסוכנים כמו נגיעה בשקעי חשמל וכדומה. הם כבר מבינים ומפנימים, מקטלגים את התגובות שלנו במוחם הקטן שסופג וסופג.

גם סוגי המזון שהתינוק אוכל מתרחבים בייחוד מבחינת מרקם, סוג המזון המוצק והקלילות בה המזון נאכל ונבלע. חרדת הנטישה שהתינוק חווה יכולה להימשך או לצוץ מחדש, להטריד יותר מפעם ולהיות חלק מהפרידה בבוקר במשפחתון או במעון. בכל מקרה, אל תחמקו ממנו בלי שהוא רואה. גם אם זה כרוך בבכי ובכאב לב – היפרדו תמיד כשהוא רואה אתכם. בסופו של דבר למרות הקושי הכרוך בהשארת תינוק בוכה, הוא עלול לפחד יותר אם תיעלמו לו מבלי שהוא שם לב.

המוטוריקה העדינה עושה קפיצת מדרגה בגיל זה ואחיזת צבת היא שם המשחק. תינוקות מרימים כך אובייקטים קטנים, מזון ודברים נוספים. היד עדיין הולכת לפה אחרי זה – אז שימו לב שזה לא יקרה עם צעצועים קטנים (של האחים הגדולים או חפצים שלכם) כדי למנוע סכנת חנק. בתחום המזון חיתכו ענבים, נקניקיות, גזרים, מלפפונים לאורך ולא לעיגולים. טיפ טוב לדעת איזה אוכל יכול להיות מסוכן הוא לשאול את עצמכם אם הוא נמס במים. מה שנמס יירטב בפה ויחליק מטה בקלות. זית למשל או ענב יישארו בצורתם המקורית.

בגיל הזה יש תינוקות שכבר מיומנים בזחילה, נעמדים (ואפילו הולכים!) ויש כאלה שסדר הזחילה, ישיבה, התרוממות שלהם אחר. היו קשובים להתקדמות של התינוק שלכם ואם אתם חשים שיש איזושהי בעיה כדי להתייעץ עם הרופא או פיזיותרפיסט המתמחה בהתפתחות תינוקות.

אם יש לכם מדרגות בבית שימו לב כי הם יכולים לטפס גם עליהן. גם בחוץ הם עשויים להימשך במיוחד אל המדרגות המסוכנות. במילים אחרות זה כבר לא הזמן בו הם בעגלה ואתם קוראים או מפטפטים. עכשיו זה הזמן שרצים אחריהם.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully