וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עור של תינוק

ד"ר אלכס אלטס, מומחה ברפואת העור

22.1.2014 / 10:54

כמו שתינוק לא תמיד 'ישן כמו תינוק' – כך גם עורו של תינוק יכול להיות מגורה, אדום ורגיש. מה עושים במקרה של אטופיק דרמטיטיס, תופעה שמחמירה בחורף?

תופעת העור המכונה "אטופיק דרמטיטיס" או בשפה העממית יותר, אסטמה של העור היא מנת חלקם של 20%-30% מהתינוקות שנולדים בישראל. מדובר במחלת עור הנובעת מנטייה גנטית לרגישויות ומתבטאת בשטחי עור אדומים ומאוד מגרדים בעיקר בקפלי העור ובמרפקים, מאחורי הברכיים וסביב העיניים. במקרים הקשים הגרד והדלקת יכולים להופיע גם על עור הפנים, כפות הידיים, הקרקפת והגב. בחלק מהמקרים הגרד טורדני עד כדי כך שהוא גורם ללילות ללא שינה. מאחר והמחלה מופיעה בדרך כלל במשפחות שיש בהם נטייה לאסטמה או נזלת אלרגית, "אטופיק דרמטיטיס" מכונה לעיתים גם "אסטמה של העור". המחלה מופיעה לראשונה אצל תינוקות וילדים, אך יכולה להמשיך גם בגיל העשרה ואפילו בגיל מבוגר.

הגורמים

הגורמים לאטופיק דרמטיטיס לא לגמרי ברורים, אך נראה שהופעת הגרד בעור קשורה לעובדה שעורם של החולים מגיב בתגובת יתר לכל גירוי. הגירוי יכול להיות חיצוני כמו מזג אוויר קר, מזג אוויר חם, אבקנים של צמחים, אבק בחדר או מוצרי מזון מסוימים ויכול גם להיות פנימי מסיבות של מתח נפשי, למשל.

נורה אדומה

הביטויים של עור יבש בתינוקות הם: קשקש מאוד עדין במיוחד באזור הלחיים, הקרקפת והגפיים. במקרים חמורים יותר מצטרפים גם סימני דלקת כגון אודם והפרשות. לפעמים ניתן לזהות סימני גרד בצורת שריטות למיניהן. כשיש סימני גרד הם מעידים על כך שהתינוק סובל מגירודים והמצב דורש פנייה לרופא עור.

טיפול ומניעה

בעונות המעבר של השנה ובחורף, מצב העור בדרך כלל מחמיר ודורש טיפול יותר אינטנסיבי. אך בשונה ממה שמקובל לחשוב הטיפול החשוב ביותר אינו הטיפול תרופתי, אלא דווקא טיפול בעור התינוק באמצעות תכשירי לחות. טיפול זה ימנע את החמרת מצב העור ויטפל בו. באופן כללי, על מנת למנוע את הופעת העור היבש בתינוקות ולטפל בו דרוש טיפול יומיומי גם כשנראה שמצב העור תקין .

הטיפול כולל :
אמבטיות עם שמני רחצה לפחות פעם ביום - ניתן להשתמש באל-סבון בעל תכונות ייחודיות של לחות הן כשמן אמבט והן כתכשיר רחצה. חפשו תחליבי סבון בעלי רמת pH 3.5 המתאימים במיוחד לתינוקות מאחר ששומרים על השכבה השומנית הדקה של העור, מספקים הגנה והזנה ומנטרלים את החומרים המופרשים בשתן ובצואה המגרים אותו.

להרגיל למקלחות קצרות - מומלץ להרגיל ילדים הסובלים מאטופיק דרמטיטיס כבר מגיל ילדות למקלחות קצרות, ולמנוע מהם שימוש במים חמים מדי. ההמלצה היא שטמפרטורת המים לא תעלה על טמפרטורת הגוף, דבר השומר על השכבה הטבעית ההגנתית של שומן העור.

שימוש מתאים בקרם לחות - השתמשו בקרם לחות שומני ולא מבושם. רצוי שהקרם יהיה בעל רמת חומציות (pH) נמוכה עד כדי 3.5, היפואלרגני ובעל הרכב ייחודי המונע החמרה ברגישות העור, דוגמת קרם הגוף "לקטופיל". גם "טופיק של "אהבה" הוא קרם גוף המומלץ לטיפול בעור יבש ואטופיק דרמיטיטיס , כמו גם קרם הלחות של "אדרמה", העשוי מרכיבים טבעיים.

מריחה בהתאם למצב - מריחת קרם הלחות צריכה להיקבע על פי מצב העור. אם העור נראה תקין ולח ניתן להסתפק במריחה אחת ביום לאחר המקלחת, אם העור נראה יבש - מספר המריחות צריך להיות מותאם למצבו עד להשגת המראה הלח והתקין של העור .

לבוש נכון למניעת גירוי – מומלץ להלביש את הילדים בבגדים מכותנה ולהימנע מבדים סינטטיים וצמר.

מקור לחות - במקומות ממוזגים מומלץ לדאוג למקור לחות כמו מכשיר אדים או אפילו סתם מגבת ספוגת מים המונחת במקום בטוח בחדר התינוק. אם ניתן לווסת את טמפרטורת החדר ללא שימוש במזגן מומלץ לנקוט בשיטה זו.

טיפול תרופתי - ברגע שהשימוש במשמנים לשיפור לחות העור לא פותר את הבעיה והתינוק ממשיך לסבול מגירודים, יש צורך בטיפל תרופתי בנוסף לטיפוח העור. זה הזמן לפנות שוב לרופא העור ולקבל המלצות.

sheen-shitof

מאריכים את האקט

כך תשפרו את הביצועים וההנאה במיטה - עם מבצע בלעדי

בשיתוף "גברא"

מתי המחלה חולפת?

זה תלוי. ברוב המקרים, אצל תינוקות שהמחלה החלה אצלם סמוך לגיל הלידה - היא תחלוף עד גיל שלוש. אבל, התופעה יכולה להתחיל גם אחרי גיל שלוש וגם לא לעבור עד גיל זה ואז המלצות הטיפול גולשות לגילאים יותר מתקדמים. הטיפול התרופתי משתנה בהתאם לגיל .

חשוב לזכור ששימון העור היא הדרך היעילה ביותר לטפל בצורות קלות של אטופיק דרמטיטיס, למנוע את התפתחות המחלה וגם להפחית במידה ניכרת את הצורך בטיפול תרופתי (ובמיוחד למנוע את השימוש בתכשירים תרופתיים המכילים סטרואידים).

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully