וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ללדת בלי כאב?

מירב דוסטר

9.1.2014 / 8:39

"היפנובירת'ינג" ו"שיטת קיי" הן שיטות הכנה ללידה הרותמות דמיון מודרך ואימון מנטלי כדי להתבונן אחרת על הלידה וללמד את היולדת לנהל נכון את הכאב

כל מי שילדה או ביקרה יולדת בבית החולים תתקשה ודאי לשכוח את זעקות הכאב של היולדות המפלחות ומהדהדות במסדרונות רובנו שותפים לתפיסה שלידה מלווה בהתרגשות וציפייה גדולה, אך גם בלא מעט כאב. בשנים האחרונות עשו עלייה מארה"ב שתי שיטות הכנה ללידה הקוראות תיגר על ההקשר של לידה וכאב ומבקשות להחליפו באסוציאציות של רוגע ושלווה. על "היפנובירת'ינג" ו"שיטת קיי" כבר שמעתם?

הגוף יודע ללדת

מארי מונגאן, היפנו-תרפיסטית במקצועה, ייסדה את הההיפנובירתי'נג עוד בשנות ה-50 בארה"ב. הרעיון המרכזי שלידה היא תהליך טבעי והגוף יודע היטב כיצד ללדת אם לא מפריעים לו, ואם היולדת נמצאת במהלך הלידה בסביבה תומכת ורגועה.

פאולה אג'י, מדריכת היפנובירת'ינג ודולה, ארזה את השיטה ועלתה איתה מניו יורק ב-2007. "אנו מנסים להעביר את הרעיון של לידה כפגישה ראשונה של האמא והאבא עם התינוק שלהם במקום שיחשבו על זה כעל חוויה רפואית", אומרת אג'י ומסבירה שהגישה המרכזית של הקורס היא שמחשבות האם וההורים משפיעות על הפיזיולוגיה, כי יש הורמונים תומכי לידה ויש כאלו שעושים את הלידה קשה יותר. פחד מייצר אדרנלין בגוף, הגורם לפחות זרימת דם וחמצן לרחם, מחשבה רגועה לעומת זאת מעודדת ייצור אנדורפינים, שהם למעשה משככי כאב טבעיים.

לחשוב חיובי

בהיפנובירת'ינג שמים דגש על טכניקות נשימה, רוגע והרפיה, תרגילי דמיון מודרך ושימוש בדימויים שמחזקים מחשבה חיובית. "בהיפנובירת'ינג יחסית לגישות אחרות ללידה טבעית אפשר להשתמש בטכניקות גם בתנועה וגם במנוחה", מציינת אג'י ומדגישה שהמסר הוא שההורים ייקחו את ההחלטות לפי מה שהכי נכון עבורם ועבור תינוקם בקצב שלהם. "חשוב להיות הורה טוב ופחות חשוב להיות פציינטית טובה".

השיטה מועברת בקורס אינטימי למספר זוגות וכוללת את הפילוסופיה וההיסטוריה של הלידה, אנטומיה, השפעת ההורמונים על הפיזיולוגיה ולימוד טכניקות שונות של נשימות והרפיה. אג'י מציינת שחלק מהותי בקורס הוא העלאת הפחדים ועבודה על שחרור מהם, על מנת שלא יצופו ויעלו בזמן הלידה.
ההמלצה היא להגיע בין שבוע 22-34 ובאופן כללי עדיף מוקדם כדי שיהיה מספיק זמן ללמוד ולתרגל את השיטה, המתאימה לדברי אג'י לכל סוגי הלידה.
מחיר הקורס הוא 1190 ש"ח (כולל ספר ושני דיסקים).

הלידה מתרחשת בתוכך

מאיה (28), שילדה לידת מים בשיטת היפנובירת'ינג הייתה מלאת פחדים בתחילת ההירון וחשבה להיעזר באפידורל. לאחר שהתעמקה בנושא הבינה לדבריה ש"לידה היא תהליך פשוט וטבעי ולא מה שמלמדים אותנו בהוליווד". בפועל, כשחוותה ציר השתמשה בטכניקה בה צריך לנשום לאט ולספור מהר, מה שהעסיק את המיינד ואיפשר להסיט את המחשבה מנוכחות הציר. ברגעים אחרים הכניסה עצמה למצב של הודיה ואהבה לציר, על שהוא מקרב אליה את התינוק שלה.

היא מעידה שבמהלך הלידה חשה מנותקת מהסביבה ועם זאת מחוברת, בעיקר לעצמה. "חשתי שהלידה מתרחשת בתוכי, שאני יכולה ללדת בכל מקום בצורה טבעית ולא להיאחז רק במה שתכננתי". את הצירים היא מתארת כפעולה אינטנסיבית של הגוף, ולא ככאב. היו בלידה של מאיה גם רגעים בהם הציף אותה פחד מוות, אך היא נזכרה שבלידות טבעיות זהו סימן לכך שהראש עומד לצאת. זה מה שאמרה לעצמה, והפחד חלף כלעומת שבא.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

תרפיית מציאות מדומה: טיפול להתמודדות עם חרדה

בשיתוף zap doctors

להשתחרר מדפוס מגביל

ד"ר תמר עילם, מייסדת שיטת קיי בישראל, כינתה כך את השיטה על שם הפסיכותרפיסטית קיי וולקינשו, ממנה למדה טכניקות לניהול כאב, הקשורות לריפוי עצמי. שיטת קיי מלמדת טכניקות עבודה עם תת המודע, שפה ויצירת מציאות, עבודה רגשית עם טראומות, פחדים, דפוסים מגבילים – כל מה שעשוי לעצור את האישה מללדת.

ליהי הראל, מדריכה בכירה בשיטת קיי ודולה, מספרת שהייחודי בשיטה זו הוא שהבסיס הוא אישי, מה שמאפשר להיות מותאם לעולם האמונות של היולדת, לחוויה שהיא רוצה ליצור, לפחדים, לרצונות ולקצב שלה. "במפגשים האישיים היולדת והמדריכה מנסחות חיזוקים ללידה ויוצרות מציאות וחוויה שנכונה לה". נקודת ההנחה, בדומה להיפנובירת'ינג היא שגוף האישה יודע ללדת, ומה שעשוי להפריע הוא אמונות ודפוסים מגבילים.

לשנות את המציאות דרך השפה

הראל טוענת שמשום שציר נתפס בהבנתנו ככואב - היולדת צריכה לנסח אותו לעצמה אחרת, לדוגמה: "אני מתמודדות בקלות עם כל התכווצות". כך נוצרת הבנה שיש יכולת לשנות את המציאות דרך שפה ושינון המשפט מייצר השפעה פיזית.

טכניקה נוספת שמשתמשים בה בשיטת קיי היא מילת קסם - מילה כלשהי שעובדת על התניה למוח דרכה האישה היולדת נכנסת להרפיה ללא תלות. "לאחר שהאישה מתורגלת בהרפיות היא מקבלת את מילת הקסם שהיא בוחרת: רוגע, שקט, שלווה וכדומה. "המילה הזו מתקשרת אצלה לכניסה להרפיה", מציינת הראל.

תהליך רגשי של שחרור מפחדים, מחרדות וחששות, הוא נדבך נוסף בשיטה. "יש לתת מקום לכל מה שיכול להפריע ללדת: חוסר תקשורת עם בן הזוג או אפילו מצב כלכלי" אומרת הראל ומדגישה שכל מה שהיולדת עסוקה בו נתקע בגוף. כדי שהתהליך יזרום, הגוף צריך להיות נקי וזה קורה רק כשהמיינד נקי."הכניסו לנו שליליות להריון וללידה - בעצב תלדי בנים, והגיע הזמן שנכניס משהו אחר. לידה היא תהליך אינטואיטיבי, ברגע שמלמדים את המוח לשקוט אז הגוף בזרימה ומתפקד בהרמוניה", מסכמת הראל.
מומלץ להתחיל את הקורס בשבוע 30, כדי לאפשר זמן לתרגול. השיטה מתאימה לכל סוגי הלידות, גם קיסרית, שהשיטה יכולה להקל על תהליך הההתאוששות ממנה.
עלות קורס אישי הוא: 1200-1500 ¤.

שינון מנטרות

מיכל (33) הגיעה לשיטת קיי לאחר שהתברר לה כי לא תוכל ללדת עם אפידורל. לקראת הלידה היא נעזרה בדיסק של מנטרות חיוביות שהאזינה לו בכל ערב לפני השינה. "אלו מנטרות בלשון הווה", היא מסבירה, "כדי שכשאת מגיעה ללידה אז המוח מתורגל בלשון הווה ולא בעבר". מיכל מציינת שככל שהזמן חלף והקשיבה יותר למנטרות האמונה שלה בעצמה ובתהליך התחזקה. "הרגשתי שאני מסוגלת ויכולה, ובסופו של דבר הלידה הייתה טובה".

מיכל נעזרה גם בטכניקות של התגברות על כאב, למשל, החזקת קוביית קרח ביד כשהצריבה מסמלת ציר או כאב שמנסים להתגבר עליו. "זה מתרגל את המוח להתמודד עם כאב ונותן ביטחון שזה משהו שניתן להתגבר עליו".

  • עוד באותו נושא:
  • לידה
3
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully