וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ד"ר סבתא

מירב דוסטר

6.1.2014 / 8:28

דבש עם בצל קצוץ לגרון ופרוסות תפוח אדמה על החזה לייבוש הליחה. המדריך לתרופות סבתא לילדים שיעזור לכם לעבור את החורף בשלום

בעבר כשילדים חלו רקחו להם זקני השבט תמהיל מרפא בטקסיות שאמאנית מרתקת. היום, לפחות בעולם המערבי, אמנם ויתרנו על הטקסים, אך הידע של הרפואה העממית נשמר וממשיך לעבור מדור לדור. המרקחות והשיקויים של הריפוי הטבעי ידועים בתור "תרופות סבתא" ובלעז home remedy.

בין "התרופות" המסורתיות: מזונות בעלי סגולות רפואיות, שמנים למריחה על הגוף, צמחי מרפא ועוד. בחורף או בכל עת בה הילד חולה, תמיד אפשר לגשת לרופא, אבל אולי אפשר לפני כן או במקביל - לנסות ולהיעזר גם בעצה מסורתית.

נזלת

ראשית כל, כשהאפים הקטנים שלהם גדושים בנזלת או כשיש הצטברות ליחה, מומלץ תמיד להגביה את ראשו של התינוק או הילד בזמן השינה. להקלה על גודש באף ניתן לתת לילד להריח בצל או שמן אקליפטוס. אפשר גם לטפטף מספר טיפות מהשמן על הכר או בסביבת השינה. ניתן גם להשתמש במבער.

אפשר לטבול מקלון אוזניים במי מלח (היחס הוא כפית מלח בחצי כוס מים) ולהחדיר בזהירות רבה לקצה האף. אפשר גם לטפטף טיפות של מי מלח ישירות לאף.

לילדים בוגרים יותר אפשר להציע לשאוף אדים. מכינים קערה/סיר עם מים רותחים ובזמן שהילד רוכן מעליה מכסים את ראשו עם בד ונותנים לו לשאוף. ניתן להוסיף למים המהבילים מספר טיפות של שמן אקליפטוס. כמובן שטיפול זה צריך להיעשות תחת פיקוח צמוד של אדם מבוגר וביתר זהירות. גם אמבטיה חמה עם אדים, נעימה ומקלה על דרכי הנשימה.

שיעול

לפני השינה אפשר למהול שמן שקדים עם 2-3 טיפות שמן רוונסרה ולעסות את החזה, הגב והשכמות. אפשרות אחרת היא למרוח כמה טיפות על הידיים שלכם, לשפשף אותן ולהניח במקביל למספר דקות על החזה והגב של הילד. כדאי להשאיר את האזור עטוף וחם. העיסוי יעיל לטיפול וגם למניעה.

צנון שחור שניתן להשיג בחודשי החורף, גם יכול להועיל. מסירים את חלקו העליון (כמו כיפה, באופן כזה שניתן יהיה לכסות שוב) מוציאים את ליבת הצנון ושמים במקומה מעט דבש. מכסים את הצנון עם הכיסוי הטבעי שלו ומשאירים ללילה שלם או למספר שעות. בבוקר שותים את הנוזלים שניגרו מהצנון. אפשר להשתמש באותו צנון מספר פעמים.

גם בצל ודבש יעשו עבודה טובה כשמדובר בכאב גרון ושיעול. קוצצים בצל דק-דק או מרסקים, מוסיפים דבש וממתינים מספר שעות. מהנוזל הניגר מומלץ לבלוע כ- 2-3 כפיות במהלך היום.

כאבי אוזניים

אם מדובר בתינוק יונק - חלב אם ידוע בסגולותיו האנטי דלקתיות. ניתן לטפטף ממנו לתוך האוזן.
אם חלב אם הוא לא אופציה - ניתן להקל על הכאב בעזרת פרחי קמומיל. מרתיחים אותם בסיר, מסננים ומקררים. טובלים צמר גפן או מטלית במי הקמומיל ומצמידים לאוזן הכואבת.

"תרופה" מסורתית אחרת היא שמן זית (בכבישה קרה). מחממים, מצננים וכשהטמפרטורה פושרת מטפטפים לתוך האוזן 2 טיפות בעזרת טפטפת. ניתן גם להצמיד צמר גפן ספוג בשמן.

כאבי האוזניים תוקפים את הקטנטנים בעיקר בשעות הערב והלילה, כך שאם תרופת סבתא אינה מביאה להקלה והתלונות נמשכות, כדאי לתת משכך כאבים כדי שכולם יוכלו לעבור את הלילה בשקט.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

פיטרו חוגגת יום הולדת עגול ואתם נהנים ממבצע של פעם ב-60 שנה

בשיתוף פיטרו

ליחה

בתקופה שבה מפלס הליחה עולה והשיעול "רטוב" כדאי להימנע ממזונות עתירי לחות כמו בננות, מוצרי חלב ובעיקר חלב ניגר, תפוזים, בוטנים, במבה, מטוגנים, מזונות שמנים וקרים וכן מזון מעובד, סוכרים וממתקים למיניהם. מומלץ לאכול אגסים וכל מזון שיש בו מרירות מסוימת, כיוון שהיא מסייעת לייבוש הליחה. גם ירקות כמו לפת, סלרי, חסה וצנוניות - יכולים להיות לעזר. ניתן לחלוט קורנית (טימין), עלי אורגנו או עלי זעתר, לסנן ולשתות.

אפשרות אחרת היא לבשל פרוסות תפוח אדמה בעובי של 1 ס"מ ולצנן. את הפרוסות מניחים למספר דקות על אזור החזה. בתינוקות מתחת לגיל שנתיים עדיף להניח את פרוסות תפוח האדמה על גבי בד חיתול ולהניח אותו על החזה.
בנוסף, כפית אחת ליום של שמן טחינה (כשפותחים קופסה חדשה השמן שצף מעל הטחינה לפני הערבוב) יכולה לעשות פלאים.

הורדת חום

גם במקרה של חום תפוח האדמה יכול לסייע. במקרה הזה פורסים תפוח אדמה טרי ומניחים פרוסה על מצחו של הפעוט. ניתן גם להשתמש בעלי כרוב.

שיטה נוספת היא למהול כוס מים וכוס חומץ, להטביל פיסת בד ולהניח על המצח. וכמובן, מרק עוף אמיתי - האנטיביוטיקה של הטבע - מסייע במצבים של התקררות, כאבי גרון, חום והרגשה כללית רעה.

דלקות עיניים

אם מדובר בתינוק יונק, אפשר לטפטף מעט חלב אם ישירות לעין של התינוק מספר פעמים ביום.
ניתן לחלוט שקיק תה שחור או קמומיל עם מעט מים, לקרר, להספיג צמר גפן בתמצית התה, לטפטף מעט לתוך העין המודלקת, או לנקות סביבה. השתמשו בצמר גפן נפרד לכל עין.

שלשולים

אם התינוק יונק - הניקו אותו כמה שיותר כי גופו מאבד הרבה נוזלים.

לילדים בוגרים אפשר לתת אורז לבן מומלח מעט ונטול תבלינים, שבושל בהרבה מים והוא קצת עיסתי, צנימים ללא ממרח, בננות תפוחים, ומחית גזר מבושל, מחית תפוחים או יוגורט טבעי ללא תוספות.

מי אורז גם הם מסייעים לגוף להתגבר על שלשול: מרתיחים אורז בכמות נכבדת של מים למשך מספר דקות, ממתינים לקירור המים, מסננים ושותים.
חליטת פרחי קמומיל או מרווה מסייעת גם היא בהרגעת הקיבה.


** המידע אינו בא להחליף ייעוץ רפואי

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully