וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המדריך לניהול בית המרקחת הביתי

ד"ר דורון כרמי

19.11.2013 / 8:36

צריך מדחום נפרד לכל ילד? אדים חמים או קרים? ומה באמת הסיפור עם תרופות שפג תוקפן? המדריך לניהול בית המרקחת הביתי

תרופות מסוגים שונים נמצאות כמעט בכל בית, החל מתרופות המשמשות לטיפול במחלות כרוניות כגון אסטמה, אלרגיה, סוכרת דרך תרופות לטיפול מונע כגון משאפים לאסטמה או ויטמין D וברזל לתינוקות וכלה בתרופות להורדת חום ושיכוך כאב ותרופות לטיפול במחלות אקוטיות כמו דלקת גרון, אוזניים וריאות.

למרות הפעילות המבורכת של התרופות, לכל תרופה יש תופעות לוואי ובנוסף, כל תרופה עלולה לגרום לנזק אם נוטלים אותה במינון גבוה או ממושך מהמומלץ או אם היא אחסונה שלא על פי הוראות היצרן. סיכון גדול יותר קיים אם התרופה נלקחת בטעות.

השימוש הביתי באביזרים ובמכשירים רפואיים

בכל בית רצוי שיהיה מדחום. קיימים היום סוגים שונים של מדחומים: מדחום דיגיטלי פשוט, מדחום למדידת חום באוזן ומד חם הפועל בשיטה תרמית ומראה את חום הגוף באופן מיידי ללא מגע. לכל אחד יתרונות: באמצעות המדחום הדיגיטלי ניתן למדוד חום רקטלי ועם המדחום התרמי ניתן לקבל תשובה מיידית ללא מגע בגוף. בכל מקרה לאחר שימוש במדחום עם מגע בגוף החולה יש לשטוף היטב במים ובסבון ובהמשך לחטא באמצעות אלכוהול 70%. כשיש בבית תינוקות שמדידת חומם נעשית באופן רקטלי, מומלץ להצטייד במדחום נוסף (עדיף בצבע שונה או של חברה אחרת) למדידת חום שאינה רקטלית.

אביזרים נוספים הנמצאים בשימוש במיוחד בבתים עם תינוקות קטנים הם מכשירי אדים, מכשירי אינהלציה ואירוצ'יימברים (המשמשים לטיפול במשאפים). קיים ויכוח מתמשך לגבי סוג האדים הרצוי, קרים או חמים. לכל אחד יתרונות וחסרונות.

התומכים באדים קרים מציינים שאדים קרים מרגיעים את דרכי הנשימה ואין בהם סכנת כוויה. התומכים באדים חמים טוענים שהם אינם מעבירים זיהומים. אז מה עדיף? מומלץ להתייעץ עם הרופא המטפל לפני רכישת מכשיר אדים.

לגבי כל המכשירים חשוב להקפיד על שימוש על פי הוראות היצרן ועל ניקויים בתום כל שימוש, גם כן בהתאם להוראות היצרן. שימוש נכון של ניקוי וחיטוי מאפשר לכל בני הבית להשתמש במכשיר. במקרה שמדובר באדם הסובל ממחלה כרונית, בייחוד זיהומית, עדיף שלחולה יהיו מכשירים אישיים כדי שבני משפחה אחרים לא יידבקו.

טיפים לשימוש נכון בארון התרופות

• אין להוציא את התרופות מהאריזה המקורית.
• כשנוטלים תרופה יש לוודא את שם התרופה והמינון במקום מואר. מי שראייתו לקויה חייב להרכיב משקפיים.
• יש לקרוא ולפעול בהתאם להוראות הרוקח או הרופא והוראות יצרן התרופות.
• יש לקרוא את תאריך התפוגה ולא להשתמש בתרופות שפג תוקפן. הרכב התרופה משתנה עם הזמן ובמקרה הטוב היא לא תשפיע, אך במקרה הגרוע היא עלולה לגרום לנזק.
• יש לאחסן את התרופות לפי הוראות היצרן. חום, אור ולחות עלולים לגרום לשינוי הרכב התרופה. אל תאחסנו אותן בארון באמבטיה.
• יש לאחסן את התרופה הרחק מהישג ידם של ילדים. בליעה של תרופה בטעות עלולה להיות מסוכנת.
• אין להשתמש בתרופה שנרשמה לאדם אחר ללא אישור מהרופא. לאנשים שונים תגובות שונות וצרכים שונים.

טיפים למניעת הידבקות בין בני הבית במחלה זיהומית

כשאחד מבני הבית חולה במחלה זיהומית חשוב להקפיד על מספר כללים הנכונים גם לימים רגילים. ראשית, לפני ואחרי מגע עם החולה והפרשותיו או עם אביזרים הקשורים לטיפול בו יש לשטוף ידיים היטב במים וסבון, יש להקפיד על אוורור החדר ואם ניתן – רצוי שהחולה יבוא כמה שפחות במגע עם יתר בני הבית ואף ישהה בחדר אחר – עד להחלמתו.

ד"ר דורון כרמי הוא מומחה באנדוקרינולוגיה ורפואת ילדים ויועץ למותג "טיפטיפות"

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully