וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לידה כבקשתך

12.9.2013 / 8:34

זה לא זול, אבל רוב הנשים הפונות ללידה פרטית הן מהמעמד הבינוני שעברו לידה טראומטית. הצוות הנבחר ינהל את הלידה באופן אישי וללא תלות באורכה ובעומסים בחדר הלידה. מה היתרונות של יילוד פרטי, למי זה מתאים והיכן עושים את זה

בשנים האחרונות עולה שיעור הנשים הפונות לשירות פרטי בלידה. עניין זה הוא לא בהכרח תולדה של יכולת כלכלית גבוהה במיוחד, אלא יותר של חווית עבר לא נעימה שנחוותה במסגרת השירות הציבורי, ולניסיון לעצב באופן אישי את אחד האירועים המכוננים בחיי האישה. אירוע שלא פעם הוא בעל השלכות גם על התקופה שלאחר הלידה וראשית ההורות.
יתרונות הלידה הפרטית

יכולת הבחירה - הלידה היא אירוע אישי ואינטימי והיא מערבת בחירות מהותיות שיכולות להשפיע על תהליך הלידה ותוצאותיה. בעולם נכון יותר, ליולדת הייתה אמורה להינתן זכות בחירה אך מה שקורה בפועל זה שיכולת הבחירה של היולדת בכל מה שנוגע ללידה שלה, ולגוף שלה היא מוגבלת ביותר. אחד מהפרמטרים המרכזיים והמשפיעים שנוגע לבחירת היולדת הוא הצוות שילווה אותה.

פרטיות - בהרבה בתי חולים יש כביכול פרטיות, בגלל שהאישה עוברת את תהליך הלידה בחדר פרטי, אך למעשה לחדר הפרטי הזה נכנסים הרבה אנשים זרים: אנשי צוות, רופאים, מיילדות, כוח עזר ,אנשי ניקיון וסטודנטים, בכל שעה ומבלי לבקש מהיולדת רשות. וכך, תהליך הלידה שהיה אמור להיות אינטימי רחוק מלהרגיש כזה.

תחושת ביטחון ואמון – מעצם הבחירה האישית בצוות המיילד, ההיכרות המוקדמת וערוצי התקשורת שנוצרו איתו נוצרת תחושה של ביטחון ואמון.

התאמה אישית – ד"ר קרלוס רוזנברג, רופא נשים מומחה, מיילד בכיר ומייסד "הרחם", מרכז לליווי הריון ולידה והדולה נתי רוזנברג שמרגד, מסבירים שתפקידם בתהליך הליווי בין אם זו לידה ואגינלית או קיסרית הוא לאפשר ליולדת ללדת בביטחו ובדרכה שלה.
דבר זה מתאפשר הודות לשלושה גורמים עיקריים: היכרות מוקדמת עם היולדת ובן זוגה, המחדדת את הצרכים והרצונות של הזוג; ניסיון אישי עתיר שנים במיילדות המאפשר הגמשה של פרוטוקולי עבודה בחדר לידה והתאמתם באופן אישי ליולדת; ונוכחות רצופה לאורך כל הלידה, למשך כל הזמן שיידרש, ללא קשר לעומסים בחדר לידה.
"בחדרי לידה במגזר הציבורי קיימים פרוטוקולים המבוססים על מחקרים שלא תמיד מתאימים לצרכים האישיים של כל הנשים. מאוד קשה במסגרת העבודה העמוסה בחדר הלידה להתאים את שיטות העבודה לכל היולדות" אומר ד"ר רוזנברג ומוסיף שחלק ניכר מההתערבויות בלידה בבתי חולים במגזר הציבורי נובע ממצוקת מקום ומעומס בחדר לידה. "ההתערבויות הללו הן לאו דווקא הכרחיות לאותה יולדת".

תהליך הליווי

ד"ר דורון קרייזר, גניקולוג, מומחה להריונות בסיכון גבוה ודורית קרייזר, אחות מיילדת מוסמכת, הם בני זוג שנותנים שירות פרטי של ליווי בלידה ואגינלית או קיסרית. הצוות קרייזר נפגש עם הזוג שעומד ללדת ומכין איתם תוכנית לידה, המתחשבת בכל הרצונות והחשקים של היולדת ופועלים על פיה, כל עוד זה לא מסכן את היולדת והתינוק.
"בגלל שאנחנו צוות פרטי יש לנו את הזמן והיכולת להיות צמודים ליולדת, להשגיח עליה ועל התינוק, מה שבדרך כלל לא מתאפשר בשירות הציבורי. ואז אנחנו פונים לעזור בהנקה, בהדרכה, בייעוץ לשינה ובצילום ותיעוד הרגעים הראשונים לאחר הלידה. הקו שלנו פתוח ליולדת 24 שעות. לניתוח הזה יש אימא ואבא" אומרת קרייזר.

הזוגות שעוברים את תהליך הלידה עם ד"ר רוזנברג והדולה נתי רוזנברג עוברים הכנה פיזית ורגשית ללידה במרכז "הרחם" , שם קיימת האפשרות להתחיל את שלב הצירים תחת השגחה רפואית של ד"ר רוזנברג והתמיכה הפיזית והרגשית של רוזנברג שמרגד, שבנוסף להיותה דולה עוסקת בהדרכה ובליווי זוגות בתהליכי הריון, לידה והורות ראשונית.

המרכז בהוד השרון מצויד באביזרים הרפואיים שקיימים גם בבית חולים כמו אולטרה סאונד ומוניטור. ד"ר רוזנברג מבהיר שהחוויה של היולדת מורכבת מהרבה היבטים ותחומים, ולא רק אם עשו לה ואקום או לא, אלא באיזו דרך דיברו אליה, האם שיתפו אותה וכיבדו את צרכיה ועד כמה התאמצו כדי שהיא תלד בדרכה שלה.
"נשים מרגישות מסופקות מהתפקוד שלהן בלידה אם הן יודעות שעשו את המקסימום ושהצוות עזר להן", מוסיף ד"ר רוזנברג. בדומה לזוג קרייזר, חלק מהשירות של הזוג רוזנברג בתהליך הליווי הוא דאגה ליצירת תנאים שייטיבו בבניית הקשר הראשוני עם התינוק, מתן עזרה בהנקה וארגון סביבת התינוק בבית.

למי תתאים לידה פרטית?

בין הזוגות הפונים ללדת בלידה פרטית ניתן למצוא כאלו שעברו חוויה טראומטית ורוצים חוויה מתקנת, זוגות שהדרך הקיימת אינה מתאימה להם והם מבקשים חוויה אחרת המדויקת להם, נשים שחוששות ממהלך הלידה וזקוקות לליווי צמוד וקשוב יותר.

אמנם המודעות ללידה פרטית נמצאת בסימן עלייה, אך הבחירה הזו נמצאת הרחק מאחור אצל רוב הזוגות. "זוגות משקיעים בהריון הרבה אנרגיה, כסף ושיקול דעת בנושא בדיקות ואילו בנושא הלידה עניין הבחירה לא תופס מקום", מסביר ד"ר רוזנברג "היולדת אמנם בוחרת באיזה בית חולים ללדת, אבל אין הבדלים גדולים ביניהם. הדבר החשוב ביותר זה לבחור את המיילד על מנת להבטיח ליולדת ולתינוק את התנאים הטובים ביותר, ולדאוג לכך שזה לא יהיה עניין של מזל", מוסיף ד"ר רוזנברג.

לטענת קרייזר, אלו שפונים אליהם הם אנשים מהמעמד הבינוני ומטה ולאו דווקא זוגות בעלי יכולת כלכלית גבוהה. "בכל לידה יש פוטנציאל של סכנה, והשירות הזה מתאים למי שבראש סדר העדיפויות שלו עומד הרצון להגיע למינימום סיכונים. עם ליווי ומעקב צמודים יש סיכוי רב יותר להפחתת סיכונים בהשוואה למצב בו מישהו מיילד בסרט נע, מבצע ניתוחים, ולא מכיר אותך", אומרת קרייזר.

ענת שפר (35) ממרכז "לשוב ללדת", תומכת בנשים שעברו חוויות לידה טראומטיות ובחרה בלידה פרטית לאחר שבלידתה הראשונה היא עצמה עברה לידה טראומטית באחד מבתי החולים במרכז. רופא מתמחה ביצע בה ניתוח קיסרי חירומי שהסתבך והסתיים בזיהום ואשפוז ממושך. לאחר שנה ושמונה חודשים עמדה שוב ללדת והפעם החליטה שהחוויה תהיה שונה. בחיפושיה אחר רופא פרטי הגיעה לד"ר אילן הלוי, והוחלט על לידה שתתחיל במרכז לידה פרטי ותסתיים בבית חולים לניאדו.

אמנם הלידה השנייה עם ד"ר אילן הלוי הייתה גם היא מפרכת וקשה והסתיימה בואקום, מכיוון שהעובר היה במנח עורף אחורי, אך עדיין שפר אסירת תודה על התהליך הפרטי שעברה. "קיבלתי יחס חם ותמיכה לכל אורך הדרך, ובעיקר הרגשתי שהוא נמצא שם כל הזמן, רוב הניתוחים וההתערבויות קורים כי הצוות לא נמצא שם כל הזמן בגלל חוסר בתקציב וחוסר כוח אדם", היא מוסיפה.

איפה וכמה

בבתי החולים בירושלים ניתן לקבל שירות פרטי של לידה וגינאלית או קיסרית כשהרופא הוא מתוך צוות בית החולים. בבית החולים לניאדו ומעייני הישועה בנוסף לצוות הרופאים הקבוע ניתן להביא רופא פרטי שאינו נמנה עם צוות בית החולים. אם מדובר ברופא שלא נתן בעבר את השירות הפרטי בבתי חולים אלו תידרש פרוצדורה בירוקרטית.

במעייני הישועה עלות שירות פרטי של רופא רגיל או בכיר מתוך צוות בית החולים עומד על 8400-9600 ש"ח . מחירו של רופא פרטי חיצוני (שאינו מצוות בית החולים) משתנה בהתאם לתעריף שלו.

על שירות הלידה הפרטית שילמה שפר בעבר כ- 12,000 ¤ (סכום הכולל גם את התשלום לבית החולים לניאדו על סך 1000 ¤). "אני לא אדם עשיר אבל זה שווה כל אגורה וזו השקעה בבריאות הגופנית והנפשית. הלידה הייתה חוויה מאוד מעצימה וזה היה כה מתגמל שבחרתי לעבור זאת שוב עם ד"ר הלוי ללא תלות בתוצאות שיהיו" אומרת שפר.

"נכון בעיני שהשירות הזה יהיה מכוסה על ידי קופות החולים או על ידי הביטוחים המשלימים", מציין ד"ר רוזנברג ומדגיש: "בדיוק כמו שבוחרים רופא מנתח או רופא פרטי דרך קופות החולים, כך צריך לבחור מיילד, כשהמימון לא צריך לבוא מכיס היולדת בלבד, אבל היא זו שבוחרת מי יילד אותה".

  • עוד באותו נושא:
  • לידה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully