וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

קריאת חובה להריוניות

פרופ' ארנון סמואלוב

2.9.2013 / 8:59

לידה היא אירוע שלא ניתן לצפות מראש, אבל הכתבה הזו תסייע לך להחליט באיזה בית חולים יתאים לך יותר ללדת ואיזה דברים כדאי לשאול במהלך הסיור במחלקה

אחת השאלות שמטרידות נשים הרות בייחוד כשמועד הלידה מתקרב, היא היכן עדיף ללדת. הנושא רלוונטי במיוחד כעת, בחודשי הקיץ החמים הידועים כחודשי ה'בייבי בום'. לכולנו אמא, אחות או חברה שילדו ולהן מגוון סיפורי לידה וחוויות שונות מבית חולים זה או אחר, אך לצערנו לא פעם זכורים לנו דווקא הסיפורים הקיצוניים, בין אם מדובר בלידות מוצלחות ו'קלות' או כאלו שהסתבכו.

אמנם לידה היא אירוע שלא ניתן לצפות מראש והתפתחות הלידה ומהלכה אינם בשליטתנו, אך בהחלט ניתן לצמצם את חוסר הוודאות בעזרת איסוף מידע, ביקור בחדרי לידה בתקופת ההריון והגדרת העדפות וסדרי עדיפויות שיאפשרו בסופו של דבר בחירה בבית החולים המתאים ביותר לרצונות.

ישנם מספר גורמים משמעותיים, אותם מומלץ לקחת בחשבון כשבוחרים בית חולים ללידה:

מקצועיות הצוות הרפואי

מיומנות הצוות הרפואי הלוקח חלק בתהליך הלידה וכולל מיילדות, רופאים מיילדים, רופאי ילדים ומרדימים, היא אולי אחד השיקולים החשובים ובעלי ההשפעה הרבה ביותר על הבחירה. ככל שהצוות הרפואי בעל ניסיון רב יותר, כך גדלה יכולתו לזהות ולטפל ביעילות במצבים קיצוניים ולא צפויים במהלך הלידה.

כיצד בודקים את מיומנות צוות בית החולים?

1. ניתן להיעזר בעצות מחברים ובני משפחה, שילדו בבית החולים אותם אתם בוחנים ולשאול כיצד התנהלה הלידה, כיצד פעל הצוות באם התגלה חשש לשלום האם או העובר, או אם הלידה לא התקדמה כמתוכנן. בנוסף, קיימים גם לא מעט פורומים ברשת דרכם ניתן לשאוב אינפורמציה בנושא.

2. ככל שמחלקת המיילדות בבית החולים גדולה ומתקיימות בה יותר לידות, כך גם הצוות הרפואי מנוסה יותר. לכן, עדיף לבחור בבית חולים בו מחלקת המיילדות גדולה ובעלת ניסיון רב.

3. איסוף אינפורמציה על התערבויות בלידה. לאלו מביניכם המתלבטים בבחירת בית החולים ללידה, מומלץ לברר לגבי שיעור הניתוחים הקיסריים המבוצעים בבית החולים – בייחוד עבור נשים שחשוב להן לעבור לידה טבעית. דו"ח השוואתי שפרסם לאחרונה על ידי ארגון ה-OECD מצא כי שיעור הניתוחים הקיסריים בישראל עומד על 20% מכלל הלידות.

בעת ביקור בחדר לידה, ניתן לברר אם שיעור הניתוחים הקיסריים בבית החולים גבוה או נמוך מהממוצע. (למשל, מחלקת המיילדות בשערי צדק מאופיינת בשיעור הניתוחים הקיסריים מן הנמוכים בארץ - 11.6%). מ

ידע נוסף שעשוי להיות רלוונטי עבור נשים רבות נוגע לחיתוך החיץ במהלך הלידה. מדובר בפרוצדורה שנדרשת לעתים כשקיים סיכון לקרע באזור הפירנאום. עם זאת, נשים רבות מעוניינות כיום להימנע, ככל הניתן, מחיתוך האזור, ולכן בירור לגבי שיעור חיתוכי החיץ המבוצעים בבית החולים עשוי גם הוא להיות שיקול בבחירת בית החולים.

נושא נוסף הוא נגישות לשיטות אלחוש ומניעת כאב שונות. הכוונה היא לזמינות של אפידורל במידת הצורך ואלטרנטיבות נוספות הקיימות לשיכוך כאב.

המיילדות

המיילדת היא זו שבסופו של דבר מלווה את היולדת לאורך תהליך הלידה, מסייעת לה בכל הנדרש ואחראית לוודא כי הלידה מתנהלת כשורה. לעתים, ההבדל בין חוויית לידה נעימה לחוויה מתסכלת וקשה טמונה במיילדת עצמה, מיומנותה וניסיונה.

מצוות המיילדות ניתן להתרשם בעת ביקורכם בחדר הלידה, וכן ניתן לשאול את המיילדות באופן יזום כיצד הן פועלות במקרים כאלו ואחרים המתעוררים במהלך הלידה. כמו כן, אינפורמציה נוספת על המיילדות בבית החולים ניתן לשאוב מפורומים שונים ברשת.

חשוב להתרשם מייחסן של המיילדות, מידת הסבלנות והאמפתיה שהן מפגינות כלפי היולדת וכדאי לברר גם על נגישותן (מיילדת על כל יולדת, שתיים או שלוש בעת ובעונה אחת). מקבץ שאלות אלה - יחס, אמפתיה ומקצועיות המיילדת - הם החשובים ביותר.

הריון בסיכון

כיום, 20% מההריונות בישראל מוגדרים כהריונות בסיכון. הריון בסיכון יכול לנבוע ממצבה של האם או של העובר לפני או בזמן הלידה. כך, הריונות המוגדרים בסיכון הם למשל כאלו בהם האם סובלת מסוכרת הריון, יתר לחץ דם, וכן הריון מרובה עוברים.

עבור נשים שהריונן מוגדר בסיכון, מומלץ לבחור בבית חולים בו פועלת יחידה להריון בסיכון והצוות הרפואי בה מיומן בהתנהלות וטיפול בהריונות ולידות מסוג זה. כמו כן, בכל הנוגע לפגים, באם מדובר בלידה מתוכננת או לא, מומלץ לבדוק איזו פגיה ושירותי פגיה יש בבית החולים, כלי מקובל להערכה הוא שככל שהפגייה גדולה יותר, כפי הנראה הצוות מנוסה יותר.

sheen-shitof

בהנחה בלעדית

החברה הישראלית שהמציאה את מסירי השיער עושה זאת שוב

בשיתוף Epilady

רמת השירותים הרפואיים

לאחר שבדקתם וחקרתם את מיומנות ומקצועיות הצוות הרפואי והמיילדות, מומלץ לבחון את רמת הציוד הרפואי בחדרי הלידה. כך, בעת הסיור בחדר הלידה ניתן לבחון את חדרי הלידה, האם לכל יולדת חדר משלה ללדת בו, כמה חדרי ניתוח ישנם ועד כמה הם זמינים בעת הצורך. שימו לב גם לצורת חדר הלידה, הנוחות והיכולת לשמירה על פרטיות היולדת ומתן מענה לבקשות מיוחדות.

פתיחות לרצונות היולדת

לנשים שונות העדפות שונות באשר לאופן שבו תתנהל הלידה. כך, בעוד שחלק מההרות בטוחות כי יש ברצונן להיעזר במשככי כאבים, אחרות מעדיפות לידה טבעית, עם התערבות מועטה ככל הניתן. מומלץ לבדוק האם בית החולים יכול להתאים את עצמו לרצונה של היולדת ועד כמה. האם הוא מכבד תכנית לידה? כמה מלווים ניתן להכניס לחדר הלידה? האם ישנה אפשרות לצרף ללידה דולה או מיילדת חיצונית וכו'. לנשים המעוניינות ללדת באופן מסוים, מומלץ לברר האם בית החולים מצויד בעזרים המתאימים – כדור פזיו, כיסא הולנדי, שימוש בג'קוזי ועוד.

דת ואמונה

בכל לידה, קיים כ- 40% סיכוי שהיולדת והקרובים לה יבלו את השבת בבית החולים, באם בלידה או בהשגחה לאחר לידה. כך, עבור קבוצות אוכלוסייה דתיות (נוצרים, יהודים ומוסלמים כאחד), מומלץ לברר מהי מדיניות בית החולים לגבי שמירת השבת ועד כמה בית החולים מכבד את העדפות היולדות בהתאם לדתן.

שיקולים נוספים

ישנם מגוון פרמטרים נוספים שיכולים לסייע בהחלטה, ביניהם קרבה פיזית של בית החולים לאזור המגורים, שעות הביקור הנהוגות במחלקת אשפוז היולדות, מספר הנשים בחדר לאחר הלידה, האם בית החולים נוהג להעניק מתנות ליולדות ועוד. עם זאת, חשוב לזכור כי ההחלטה על בית חולים ללידה צריכה לנבוע בראש ובראשונה משיקולי טובת האם והיילוד, כדי להבטיח מתן טיפול רפואי מיטבי, בין אם מדובר בלידה רגילה או בלידה מורכבת יותר.


הכותב הוא מנהל מחלקת מיילדות וסיבוכי הריון במרכז הרפואי שערי צדק.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully