וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בטן גב זה לא

6.8.2013 / 7:29

ששת השבועות אחרי הלידה מכונים "משכב לידה", אבל שכיבה ומנוחה הם לא מה שמרבים לעשות במהלכם. מה כן צפוי בהם ואיך להתכונן?

מעניין שצמד המילים חופשת לידה או משכב לידה מעוררים קונוטציה מאוד נינוחה ורגועה, אך במציאות, לרוב, רוגע ונינוחות אינם מאפיינים את התקופה הזו. ברפואה נוטים לתחום את משכב הלידה לששת השבועות לאחר הלידה שבמהלכם הרחם מתכווץ לגודלו המקורי, המשקל מתחיל לרדת והגוף אט אט חוזר לעצמו. בכל מקרה, בגוף עדיין מתחוללים שינויים פיזיולוגיים ואם את בדיוק בתקופה הזו או לפני לידה הכנו לך מדריך קצר המסכם את הצפוי.

דימום
הדימום לאחר הלידה יכול להימשך בין מספר ימים למספר שבועות. במהלך הדימום יכולים גם להופיע קרישי דם. לאחר זמן מה גוון ההפרשה מתבהר ובסוף הגוון לבן-צהבהב. אם הדימום נמשך בעוצמה מעבר לשבועיים או אם עולה ריח רע מההפרשה כדאי להיבדק על ידי רופא ולשלול זיהום רחמי או מצב אחר.

החלמה מתפרים
אם אזור החיץ נחתך ונתפר ולאחר לידה מכשירנית, המקום מהדהד כאב רב. עוצמת הכאב והזמן שהוא נמשך משתנה מאישה לאישה ונע בין מספר שבועות ועד למספר חודשים. ישיבה על כסאות מרופדים או כדור פיזיו מקלים על הכאב. קירור האזור עם פדים גדולים אותם מספיגים בתמצית פרחי קלנדולה וקמומיל ומקפיאים יכול להביא להקלה בתחושת הכאב.

לעתים התפרים עשויים להיות הדוקים מדי וביקור אצל רופא נשים שישחרר אותם מעט יכול לסייע. הכי חשוב לשמור על היגיינה ולשטוף את האזור מספר פעמים ביום במים חמימים.

החלמה לאחר ניתוח קיסרי
גם ההחלמה מניתוח קיסרי היא אינדיבידואלית. יש כאלה שקמות מהמיטה מיד אחרי הניתוח ויש כאלה שזה לוקח להן כמה ימים. כדאי להיעזר במשכך כאבים ולא להתאמץ מדי. כל קימה, ישיבה וסיבוב במיטה ילוו בכאב אבל גם זה עובר. עדיף לשכב על הגב ולהניח כרית מתחת לברכיים כדי למנוע מתיחה באזור התפרים.

השמירה על היגיינה באזור התפר והסיכות חשובה. יש לשטוף את האזור פעמיים ביום עם פולידין נוזלי ובמקרים של אודם, כאבים מוגברים או מוגלה כדאי לגשת לרופא, כי לעיתים מתפתח זיהום ואז יש ליטול אנטיביוטיקה. אם יש תחושת גרד באזור הצלקת אפשר להתייעץ עם רופא קונבנציונלי או להיעזר ברפואה משלימה. את הסיכות יש להוציא אצל אחות בדרך כלל לאחר כשבוע ובהתאם להוראות הרופא.

שינה ומנוחה
אם היה אפשר להפקיד מראש בבנק השינה שעות רבות של שינה רצופה ונעימה, וודאי רובנו היינו משחררים לפחות חצי מחסכונותינו. אז אמנם, אי אפשר לצבור מראש שעות שינה, אבל בתקופה זו הגוף שעבר מסע מפרך, זקוק למנוחה מירבית. ההמלצה הזו (או כמו שאומרים "כשהתינוק ישן את ישנה") אמנם קשה ליישום, אבל כל פעם שתצליחו זה יהיה רווח נקי. היעדר שינה יאט את תהליכי ההחלמה בגוף, יעיב על הסבלנות ויכולת ההכלה הדרושים מאוד בתקופה זו. השינה גם חשובה להנקה סדירה.

מצב הנפש
לבואו של תינוק לעולם יש השפעה רגשית גדולה על כל המשפחה וכמובן על היולדת. כדאי לזכור שההורמונים ממשיכים להשתולל ולהתכונן, בייחוד בימים הראשונים, לפרצי בכי בלתי מוסברים ולרגישות גדולה בכל נושא. הבנה, תמיכה וסבלנות מצד הסביבה הקרובה יסייעו לעבור את ימי הבייבי-בלוז ולחזור חזרה למסלול. יש לשים לב שלא מדובר במצב מתמשך שיכול להפוך לדיכאון אחר לידה - מצב קליני שניתן לאבחן וחובה לטפל בו במקרה הצורך.

תזונה
ראשית, זה ממש לא הזמן לפצוח בדיאטה כדי להשיל במהירות הבזק את הקילוגרמים העודפים, בייחוד אם מניקים. זה כן הזמן להתייחס לגוף בכבוד הראוי לו ולאכול בריא, מגוון ומאוזן ומכל אבות המזון. כדאי להכין מראש (כלומר לפני הלידה) תבשילים מזינים ולהקפיא אותם, כך שלפחות בשבוע הראשון לא יהיה צורך לעסוק בבישול.

חשוב שנשים מניקות, שמן הסתם גם חשות יותר צמא, יקפידו הקפדה יתרה על שתיית מים מרובה, בערך 10-12 כוסות מים ליום/ בכל הנקה כדאי להניח במרחק יד כוס מים או בקבוק שתייה. ישנם מזונות שעשויים להגביר את הגזים לתינוק, כמו קפאין, ירק ממשפחת המצליבים (כרוב, ברוקולי) או קטניות, כדאי לשים לב לעניין ובמקרה הצורך להמעיט במאכלים אלו.

אירוח
נכון שכולם ממש חייבים לראות את הפלא שנולד, אבל בינינו, לא יקרה כלום אם הם יחכו קצת. זמן אירוח בא על חשבון זמן מנוחה ומצריך מאמץ וטרחה אז עשו זאת במידה המתאימה לכן. את המעגל הקרוב יהיה קשה יותר לדחות, אבל אלה ממילא אנשים שמרגישים יותר נוח בסביבתם ואפשר גם לסנג'ר במטלות כמו סידור הבית, קיפול כביסה, הכנת אוכל ודאגה לילדים הגדולים יותר.

פעילות גופנית
ישנה חשיבות לחזרה לפעילות, אך כדאי שכל אישה תהיה קשובה לגופה ולקצב ההחלמה שלו. אפשר להתחיל בהליכות נעימות עם העגלה, בייחוד אם מזג האוויר שבחוץ מאפשר זאת ובהדרגה לחזור לפעילות קבועה, אם הייתה כזו לפני הלידה. תמיד אפשר גם להתחיל במשהו חדש, אבל באיזי. לאחר ניתוח קיסרי ההוראה היא לנוח ולא לעסוק בפעילות גופנית 6 שבועות ולהתחיל אחרי אישור מהרופא.

  • עוד באותו נושא:
  • לידה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully