וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שלך בלבד ועד שיהיה כאן תינוק

1.8.2013 / 9:14

במקום לפגוש כמה מיילדות אנונימיות אפשר לעבור לידה עם מיילדת פרטית שתהיה שם איתך מההתחלה ועד הסוף. איפה ניתן השירות, מה הוא כולל וחוויות אישיות

מהיום שבו אישה מתבשרת שהיא בהריון ובייחוד בפעם הראשונה, נדמה, שבמשך יתרת החודשים הבאים היא מתכוננת לרגע הלידה. וככל שמתקרב המועד עולה התהייה (לעיתים מלווה בחרדה) איך תיראה הלידה ואיך תהיה המיילדת (וכן, גם איך ייראה התינוק). אין ספק, שלאווירה בחדר הלידה ולקשר שנטווה בין היולדת למיילדת יכולה להיות השפעה מכרעת על תהליך הלידה.

בעיקרון כשאישה מגיעה ללדת בבית חולים היא תפגוש מיילדת או כמה מיילדות תלוי כמה ארוכה תהיה הלידה שלה וכמה משמרות יעברו עד שתלד. לעיתים בגלל עומס במחלקה היא לא תראה את המיילדת לצדה כפי שהייתה רוצה לראות. אבל זה לא חייב להיות ככה וזה יכול לשנות את כל התמונה אם היולדת תדע שתלווה אותה מיילדת אחת עד סוף הלידה.

השירות של מיילדת פרטית החל בשנות האלפיים בעקבות ביקוש בקרב יולדות, שהחליטו שהן רוצות מישהי שתהיה צמודה אליהן לכל אורך הלידה ושהן לא יצטרכו לחלוק אותה עם יולדות אחרות. בנוסף, זוהה הרצון להיכרות מוקדמת עם המיילדת. בפברואר 2013 אסר משרד הבריאות על שירות מיילדת בתשלום בבתי החולים הציבוריים (מאחר שמדובר בשר"פ האסור על פי הוראת היועמ"ש), אך בחלק מבתי החולים ניתן שירות דומה (תחת השם "שמירת אחות בחדר לידה"). בבתי החולים: "שיבא", "מאיר", "ליס" ו"אסף הרופא" מציעים שירות הכולל מיילדת צמודה מתוך צוות בית החולים, אך לא ניתן לבחור אותה מראש ובתום המשמרת שלה תחליף אותה אחרת. תנאי השירות וסגנונו משתנים מבית חולים אחד לאחר.

עוד פגישה ועוד פגישה ואז לידה

בבית החולים "לניאדו" בדומה לבתי החולים "מעייני הישועה" ו"בית החולים האנגלי" בנצרת, ניתנת אפשרות לשכור מיילדת פרטית שהיולדת בוחרת מראש והיא זו שתלווה אותה לאורך כל הלידה. בבית החולים לניאדו עלות השירות היא 4000 ¤ (מקדמה בסכום 600 ¤) והוא מהווה כ-3-5% מסך הלידות החודשיות בבית החולים. ב"מעייני הישועה" עלות השירות כ-2900 ¤.

בבית החולים לניאדו היולדת פונה באופן עצמאי לאחת המיילדות הפרטיות מתוך רשימה שמית של מרכז הלידה "שביל החלב" המונה כ-15 מיילדות פרטיות (מתוך 35 מיילדות). תהליך הבחירה במיילדת הפרטית דומה באופיו לתהליך בחירת דולה. היולדת יוצרת קשר טלפוני עם המיילדת והן קובעות פגישת היכרות שאינה כרוכה בתשלום.

פגישה נוספת בין היולדת למיילדת תתקיים לקראת הלידה, סביב שבוע 38. זוהי פגישת הכנה ללידה בה היולדת משתפת את המיילדת בתוכנית הלידה שלה. המיילדת מצדה תדבר על סימנים מבשרי לידה, איך מתמודדים עם כל שלב, מתי להגיע לבית החולים ועוד.

ביום שבו צירי הלידה מגיעים, היולדת יוצרת קשר עם המיילדת, שמתחילה ללוות אותה בתהליך ומייעצת לה מה ניתן לעשות בשלב זה בבית. לרוב, הן מגיעות יחד לבית החולים ומרגע זה המיילדת נשארת עם היולדת עד שהתינוק נולד. רוב המיילדות נשארות עד כשעתיים לאחר הלידה על מנת לסייע בהנקה, בהתאוששות ובמקלחת, באם חפצה בה היולדת.

כדאי לדעת, שלכל מיילדת יש מגבה, למקרה שהיא חולה או עסוקה בלידה אחרת. המגבה מיודעת לגבי התפיסה המנחה את היולדת ומהי תכנית הלידה שלה.

ההבדל בין דולה למיילדת פרטית

חלק מהיולדות שוכרות דולה בנוסף למיילדת הפרטית. זה עניין של צורך ויכולת כלכלית, אך כדאי לא לבלבל בין היוצרות. הדולה אינה מוסמכת לתת ייעוץ או טיפול רפואי ליולדת וכן ליילוד, תפקידה הוא ליווי ותמיכה הן בהיבט הפיזיולוגי על ידי שיטות טיפול הוליסטיות והן בהיבט הרגשי על ידי עידוד וחיזוק. המיילדת לעומת זאת מגיעה מעולם הרפואה. היא אחות מוסמכת שעברה הכשרה ביילוד והיא זו שאמורה לתת מענה מקצועי לצורכי היולדת.

"רוב הנשים ששוכרות מיילדת פרטית, הן כאלו שהייתה להן חוויה לא טובה בלידה הראשונה", אומרת פנינה רוזנווסר, מיילדת ומנהלת "שביל הלידה", מרכז הלידה בלניאדו. "מגיעות גם נשים שילדו בניתוח קיסרי ורוצות להגדיל את הסיכוי ליילוד וגינאלי, וכמובן, נשים שזוהי הלידה הראשונה שלהן. נשים אלה בוחרות לדעת מראש מי תהיה המיילדת שלהן, שתלווה אותן לאורך כל הלידה וחשוב להן שיהיה חיבור נכון ביניהן בייחוד אם הכוונה היא לעבור לידה טבעית", מוסיפה רוזנווסר.

הצעה שאסור לפספס

התקדמו לדור הבא של ברי המים של תמי4: קטנים יותר, חכמים יותר

לכתבה המלאה

"כל הזמן שם בשבילי"

סמדר (32) עברה שתי לידות עם המיילדת הפרטית אביגיל דהרי מבית החולים לניאדו, אליה הגיעה בעקבות המלצה של קרובת משפחה. כשהייתה בחודש רביעי נפגשו, נוצר ביניהן חיבור ולקראת הלידה סמדר עדכנה את אביגיל במצבה. "הלידה הראשונה התפתחה מאוד מהר והגעתי לבית החולים בפאניקה. ברגע שאביגיל הגיעה מיד נרגעתי. החוויה הייתה שהיא כל הזמן שם בשבילי. כל הזמן היד שלה הייתה עליי, מעסה, מלטפת, מרגיעה."

בהריון השני, אביגיל הייתה אחד מהאנשים הראשונים אליהם התקשרה סמדר כדי לבשר את הבשורה. רק שבהיריון הזה היו יותר סיבוכים ומורכבויות. העובר היה גדול ועד הרגע האחרון נראה היה שהכיוון הוא קיסרי. "אני לא רציתי ניתוח ואביגיל עזרה לי, עודדה וחיזקה אותי להישאר בהחלטה שלי", מספרת סמדר. בסופו של דבר ילדה סמדר תינוקת במשקל 4.300 ק"ג בלידה וגינאלית ללא תפרים. "כל מיילדת אחרת הייתה חותכת מזמן, כי שלב הלחיצות היה ארוך ולא היה פשוט להוציא אותה. המעורבות שלה הייתה עד הסוף", אומרת סמדר.

חלק מהנשים ששוכרות מיילדת פרטית בוחרות ללדת במרכז הלידה הטבעי של לניאדו ובחירה זו ניתנת לכל יולדת אחרי אישור של מנהל המחלקה בהתאם לתיק והעבר הרפואי שלה. הריון בסיכון נמוך לרוב יעבור אישור כזה. אולם, במצבים שבהם לידה וגינאלית אינה מומלצת מכל סיבה שהיא, ובמצב שבו ליולדת היו בלידה הקודמת קרעים מדרגה 4 וישנה המלצה רפואית לניתוח קיסרי - שכירת מיילדת פרטית לא תאושר.

"ישנם דברים שהמיילדת אינה יכולה להתחייב אליהם, גם אם זו לידה פרטית, כמו להימנע לחלוטין מחתך חיץ", אומרת רוזנווסר. "אבל חשוב להדגיש שהמאמץ שנעשה עבור היולדת מצד המיילדת הוא זהה הן בלידה רגילה והן בפרטית".

לידה היא אירוע מעצב ואינטימי בחיי אישה וזה צריך להיות בחברת נשים שאני סומכת עליהן", מציינת סמדר ומוסיפה: "אני לא יכולה לדמיין ללדת בלי אביגיל. היא חלק מאוד משמעותי מחוויית הלידה שלי ובאיזשהו מקום היא חלק מהילדים שלי".

0
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully