וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לו"ז לחופש הגדול

25.7.2013 / 16:00

כשגם המשפחתון והגן הפרטי יוצאים לחופש זה אומר שאתם הולכים לעבוד. קבלו המלצות איך לשרוד את החופש עם הזאטוטים

גם אם הקטנטנים שלכם בגן פרטי או משפחתון אי שם בתחילת-אמצע אוגוסט גם הסידור הזה נגמר ולילדי החופש הגדול מצטרפים התינוקות והפעוטות. זה לא פשוט להעסיק ולטפל גם בהם, במיוחד אם יש עוד אחים, אז לפני שאתם תולשים את השערה הראשונה מראשכם, קחו נשימה וקראו את הטיפים הבאים.

ילדים מתחת למים בבריכה. ShutterStock
ילדים מתחת למים בבריכה/ShutterStock

תכנון – גם אם אתם ספונטניים

חשוב מאוד לתכנן את היום שלכם. אם אתם מהזן המסודר והשיטתי לכו על לו"ז שבועי (בייחוד אם זה כולל הזמנת כרטיסים מראש למתחמים מסוימים). ספונטניים? עדיין כדאי לתכנן לפחות יום קודם את הדברים. בכל מקרה הרעיון הוא לאפשר מידה מסוימת של גמישות, אך להיצמד לתכנית כלשהי. הגבולות האלה נכונים לא רק לילדכם אלא גם לכם.

מעבר לתכנון, נכון יהיה לשמור על שגרה קבועה שהייתה נהוגה עד כה עם הפעוט בגן או במעון. הקפדה על שגרה היא מהותית ורבת חשיבות עבור ילדים בגיל הרך. זמני הארוחות והשינה אמורים להיות קבועים עם סטייה קלה, מה שיסייע למנוע רגעים ארוכים של תסכול ובכי. "הקפדה על שגרת יום דומה, יכולה להקל על הילד בגיל הרך, בעיקר בחלקים של זמן המשחק החופשי, שבהם הוא יוכל להשקיע בהמשך פיתוח יכולת 'העסקה עצמית' מאשר להתרכז ב'להעסיק' את הדמות המטפלת בו" אומר גיא ניב, יועץ ומדריך הורים ב"קול להורה" של ויצו.

בכל יום ציינו לעצמכם את ה'היי-לייט' של אותו היום, גם כדי להבדילו משאר ימות השבוע וגם כדי להרגיש שבכל יום עשיתם משהו מיוחד: יום סרט (כדאי יהיה להגביל בגילאים צעירים לחצי שעה), יום בריכה, יום אפייה, יום ים, יום תיאטרון בובות (אותן ניתן להכין ביחד עם הילד ובכלל לשלבו ביצירה – זה גם מעביר זמן), יום ג'ימבורי ועוד.

בעת התכנון חשוב להתייחס לצרכים המוטוריים של ילדים בגיל הרך ולנסות לעבוד איתם על בסיס יומי בפיתוח יכולות אלו. "בעוד שפעילות במתקנים של גן השעשועים מסייעת להתפתחות יכולת המוטוריקה הגסה של הילד, כך פעילות היצירה מאפשרת התפתחות יכולת המוטוריקה העדינה ומעניקה לילד הזדמנויות לביטוי עצמי והתפתחות האישיות הייחודית שלו". טוען ניב.
כדאי לחשוף אותם לכל מיני חומרים ומרקמים: בצק, פלסטלינה, צבעי ידיים, סבון וקצף ולהקדיש לכך חצי שעה לפחות מדי יום.

שהייה בבית לאורך כל היום גם אם הוא ממוזג ונעים, עשויה בשלב מסוים להעיק על כל הצדדים. לכן כדאי לשלב בכל יום יציאה אחת מהבית: לים או לבריכה, לקניון, לספרייה, לחברים, לגינה השכונתית או לפארק, ואפילו לערוך איתם קניות בסופר. בסך הכל גם המטלה הזו יכולה להיות פעילות חביבה אם רק הופכים אותה לכזאת. תינוקות וילדים נוטים לקום מוקדם בבוקר, כשעוד נעים בחוץ ולכן מומלץ לצאת לטיול, לגינה או לחצר בשעות המוקדמות כשעוד לא מאוד חם.

כדור השינה של אמא טבע

נכון, פעילויות לילדים הן לא תמיד זולות - אבל באמת שלא צריך להוציא הון תועפות עבור קצת נחת. פעילויות מים - האהובות על רוב הילדים, קטנים כגדולים - לא מחייבות כניסה יומיומית לקאנטרי או לפארקי מים. אפשר להסתפק לעיתים בגיגית גדולה או בריכה מגומי ולהניחה בגינה, על הגג, במרפסת או באמצע הסלון אחרי שפיניתם אותו קצת ומיגנתם מפני החלקות. ויש את הים, שיתרונותיו החוליים מאפשרים לילדים תעסוקה נוספת, יצירתית ונעימה מלבד השעשוע והריענון במים. בל נשכח את הבונוס להורים: הם יהיו רעבים ועייפים. אין כמו כדור השינה של אמא טבע.

אם עוד לא נרשמתם לכל מיני אתרים המספקים קופונים מוזלים - זה הזמן להציץ. ישנם אתרים המיועדים לפעילויות עם ילדים ולעתים ההוזלה יכולה להיות משמעותית, בייחוד אם יש לכם כמה ילדים. בנוסף, בכל עיר מוצעות פעילויות חינמיות לילדים, נכון שכולם יהיו שם, אבל שווה לעקוב. לעתים תוכלו למצוא פעילות בהחלט מהנה וראויה. בגיל הרך גם לא כדאי לפספס את שעות הסיפור בספריות העירוניות ובמרכזי התרבות השונים. הפעילות הזו מתאימה מאוד עד גיל 3 (וגם מעבר כמובן), מתרחשת במתחם ממוזג, כמות הילדים מוגבלת וגם המחיר בדרך כלל סביר מאוד.

כדי לחסוך בקניית חומרי גלם ליצירה אפשר לרכוש אותם בחנויות ציוד המיועדות לגננות המציעות מחירים זולים יותר ולרכז את הקנייה. רעיונות פשוטים וקלילים ליצירה יש בשפע באינטרנט, ברשתות החברתיות ובספרים, רק צריך ללקט אותם בשיטת "גזור ושמור". אפשר פשוט לשאול שכנה או חברה ולתכנן לעשות דברים יחד אם הילדים בגילאים דומים. אם מתאפשר, כמובן שקייטנת הורים גם היא פתרון טוב.

שימו מוזיקה ותרקדו

כדאי לשתף את הילדים בחלק מן הדברים שאתם עושים. למשל, בישול או אפייה אפשר להפוך ליצירה משותפת. הילד נהנה, לומד ונחשף לחומרי גלם שונים ובנוסף, כשילדים הם חלק מתהליך הכנת האוכל הם נוטים לאכול אותו ופתוחים לטעימות. גם בסידור הבית, ובמיוחד בהחזרת הצעצועים למקום, חשוב להעניק לילד הזדמנות לעצמאות וללקיחת אחריות. עד גיל 3, יש מעט עניינים שהם יכולים להיות אחראים לגביהם ולכן כל אפשרות כזאת יכולה לתרום לחיזוק הביטחון העצמי של הפעוט, וגם אתם תרוויחו.

אם יש לזאטוטים אחים גדולים, יש לא מעט פעילויות שיכולות להיות משותפות כמו פעילויות מים, יצירה (כמובן כל אחד בהתאם לרמתו, נסו להימנע מלתסכל את הקטנטן או לשעמם את הגדול), משחקים שגם אתם תוכלו להיות שותפים כמו מחבואים, תופסת צבעים, משחקי דמיון ושעת סיפור. אפשר גם לשים מוזיקה (רצוי שתהיה קצבית) ולהשתולל ולרקוד איתם. אין כמו מסיבה ביתית במזגן.

למרות שזה קשה וכרוך בימי חופש מהעבודה וגם מזג האוויר לא מסייע - אל תשכחו שהחופש הוא הזדמנות מיוחדת לבלות עם הזאטוטים רגע לפני שהם גדלים לכם. במהלך השנה בין העבודה לכל שאר המטלות אנחנו לא ממש מספיקים לראותם ולחוות איתם ואותם, אז אם כבר - כדאי להפיק מזה את המירב.

0
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully