וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

החיבור הנכון

מירב קריספיל, דולה מוסמכת

24.6.2013 / 22:06

נשים רבות בוחרות ללדת בלוויית דולה, אבל לא כל תומכת לידה מתאימה לכל יולדת. מירב קריספיל, דולה מוסמכת, מייעצת איך לבחור את הדולה שתתאים לך באופן אישי

שתי נשים נפגשות לריקוד משותף, ובהמשך נוצר ריקוד משולש. אם הייתם שואלים אותי איך אני רואה בעיני רוחי את הקשר בין הדולה ליולדת ולבן הזוג, זה התיאור המדויק שהייתי נותנת.

דולה היא מלווה ותומכת לידה, מקור השם ביוונית, ופירושו אישה התומכת באישה אחרת. במפגש עם הדולה הנכונה לך את תחושי את החיבור האינטואיטיבי.היא תיסוך בך ביטחון ורוגע, תדבר בשפתך ותכיל אותך בעיניה - כל מה שאת זקוקה לו ממלווה ומתומכת יהיה שם מולך.

אמנם אני כותבת לך, היולדת, אך כמובן שהתחושה הזו צריכה להיות משותפת גם לבן זוגך, וזאת בהנחה שהוא מעוניין להיות שותף פעיל בלידה.

מתי להתחיל לחפש דולה?

עדיף למצוא דולה בשבוע 28-30, לא הייתי ממליצה לפגוש מעל 3 דולות, זה עשוי להיות מבלבל, וגם קצת מתיש. היי קשובה לעצמך, אם את חשה שנוצר חיבור אל תמשיכי לחפש. האמת היא שכבר בשיחת הטלפון המקדימה את עשויה לחוש את הפוטנציאל לקשר ביניכן או את היעדרו. תדירות הקשר עם הדולה, מספר הפגישות ואורכן משתנים ותלויים בצרכייך האישיים.

תפקידה של הדולה היא להכיר את בני הזוג ולערוך איתם מפגש הכנה והדרכה. כמו ברומטר עדין היא חשה את בני הזוג שמולה ומבינה את תחושותיהם ופחדיהם ביחס למצבים שונים בלידה.

כחלק מההכנה היא תמחיש ותתאר סיטואציות שונות מחדר לידה וזאת על מנת לבדוק מהם הפחדים והפנטזיות של בני הזוג, מהם הקווים האדומים שלהם ואיפה נכון יהיה לגבות את החלטתם ולחזק אותם. כל וזאת מבלי להעמיס מידע ומבלי ללחוץ ולכוון אותם לבחירות שאינן שלהם.

לי כדולה חשוב מאד להכיר את בן הזוג, להבין כמה הוא מעוניין להיות שותף פעיל בלידה ובאילו דברים אוכל להיעזר בו. כך אוכל לדעת במהלך הלידה איך לעודד אותו לחזק את היולדת להתחבר לתהליך ולתמוך בה.

דולה פלוס

אני פוגשת נשים רבות שבנוסף לליווי בלידה, מבקשות לעבור תהליך עם הדולה במהלך ההריון. התהליך יכול להיות עיבוד פחדים וטראומות מהעבר, שיחה על חרדות לקראת הלידה או חיזוק בפן הפיזי כמו טיפול בכאבי גב וחוסר אנרגיה. לנשים כאלה אני מציעה למצוא דולה שהיא גם מטפלת מוסמכת ולהגיע אליה כבר בשבוע 24-25 ואפילו קודם לכן.

ישנן שיטות שונות ומגוונות לטיפול וכל דולה יש את ארגז הכלים שלה: רפלקסולוגיה, שיאצו, דמיון מודרך, פסיכותרפיה גופנית ועוד. דולה שגם מטפלת בפן הרגשי תדע להכיר את האתגרים שהיולדת עומדת בפניהם ותדע איך לסייע לה לעבור נקודות משבר במהלך ההריון והלידה. דולה שהיא מטפלת במגע, תכיר את היולדת דרך הגוף שלה ותוכל לעזור לה בשעת הצורךבהקלה על הכאב וקידום הלידה.

הכרתי אישה שבשבוע ה-17 הייתה מלאה בחרדות ובפחדים מהלידה. היא עברה אצלי תהליך שסופו היה בשתי לידות טבעיות שעברו בצורה מדהימה. ההיכרות עם הפחד והאמונות שקדמו לו מאפשרת להגיע למקום של שליטה בחיים ובבחירות שנעשות. זהו מקום של שלמות ועוצמה.

כשאישה עוברת עם דולה תהליך שכזה, בו הדולה תורמת במספר תחומים, הקשר והביטחון בקשר הולכים ומעמיקים ויש לזה ערך עצום בתהליך הלידה.

תאמו ציפיות

לא כדאי לצפות מהדולה לייצג אתכם מול הצוות הרפואי, להיפך, לדולה יש כאן תפקיד לעודד את התקשורת בין הזוג והצוות הרפואי ולהעצים אותו על מנת שיוכלו לייצג את עצמם. בסופו של דבר אני רואה את הלידה כתהליך זוגי שמקרב ויוצר אינטימיות ועמוקה יותר בין בני הזוג.

ערך חשוב בעיניי יש לתיאום הציפיות בין היולדת לדולה. אני ממליצה לנשים לפנות זמן להן ולבני זוגן כדי לברר ביחד את כל מה שמהותי להם לדעת. מומלץ לערוך רשימה של כל התהיות והשאלות שעולות ושברצונם לברר במפגש איתה. לדוגמה, האם ישנה סמיכות גיאוגרפית ביניכם? האם היא בעלת ניסיון רב או שהיא בתחילת דרכה? כמה לידות יש לה בממוצע בחודש? האם היא מפעילה גיבוי? האם סביב תאריך היעד יש לה מחויבויות נוספות ביומן? ועוד.

הקשר שלך ושלכם עם הדולה הוא כמו רומן. קשר מהותי ואינטנסיבי לתקופת זמן שהיא קצרה אמנם, אך רבת משקל ומשמעות. הכי חשוב לי לומר: הקשיבי לליבך ולקול הפנימי שיכוון אותך אל זו שתעבור איתך יחד את המסע המופלא הזה.

ואיך זה היה אצלכן? ילדתן עם דולה? איך הייתה החוויה?
אתן מוזמנות לספר לנו וגם להפנות אל מירב שאלות דרך כפתור התגובות.


מירב קריספיל היא דולה מוסמכת, מטפלת בכירה בשיאצו ואייפק. מטפלת בנשים בהיריון ובלידה, מקיימת סדנאות שיאצו בלידה לזוגות, דולות ומיילדות.
האתר שלה

  • עוד באותו נושא:
  • לידה
  • דולה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully