וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שאלות ותשובות: כל מה שרציתם לדעת על השפעת

האם נגיף שפעת החזירים אלים יותר מבעבר? מתי יש לגשת לרופא? האם מומלץ להתחסן בשלב זה? ראש שירותי בריאות הציבור במשרד הבריאות, פרופ' איתמר גרוטו, עונה

החורף עושה את שלו, והעלייה במספר חולי השפעת נמשכת. אמש מתה צעירה בת 28 מהפזורה הבדואית שחלתה בשפעת החזירים בבית החולים סורוקה בבאר שבע, ולפני כשבועיים מת מהנגיף פעוט בן שלוש בבית החולים שניידר בפתח תקווה. עומסים כבדים נרשמים בבתי החולים והשבועות הקרובים צפויים לעמוד עדיין בסימן השפעת. פרופ' איתמר גרוטו, ראש שירותי בריאות הציבור במשרד הבריאות, עונה על השאלות שמטרידות רבים.

מה ההבדל בין סוגי השפעת?

כל שנה מופיעים נגיפי שפעת דומים ומוכרים מהעבר, מה שאנו מכנים שפעת "רגילה" או שפעת עונתית. פעם בכמה שנים מגיע נגיף חדש, כמו נגיף שפעת החזירים שהופיע ב-2009 והזן החדש נקרא שפעת עולמית. מדובר בזן חדש שאיש לא מחוסן נגדו, מתפשט מהר ויכול להיות אלים. היום המונח שפעת רגילה או עונתית כולל בתוכו גם את שפעת החזירים.

האם יש הבדל בית תסמיני שפעת לשפעת חזירים?

אין הבדל בתסמינים. שפעת חזירים לא אלימה יותר היום משפעת רגילה. ב-2009 היה חשש כי היו מקרי תחלואה רבים, אך היום מדובר בתסמינים זהים.

אילוסטרציה. ShutterStock
כדאי להתחסן/ShutterStock

לאור מקרי מוות, בהם מקרה של אדם ללא מחלות רקע, האם נגיף שפעת החזירים אלים יותר מבעבר?

הנגיף הוא אותו נגיף. בשנה שעברה היה שקט יותר, פחות אנשים נחשפו ופחות חוסנו ולא שמענו על מקרי תחלואה רבים כך שאולי הנגיף בא בגלים. אך כאמור לא מדובר בנגיף חדש או שונה.

מתי יש לגשת לרופא או לבית חולים?

אין תשובה חד משמעית לשאלה זו, ולכן רואים עומסים כבדים בבתי החולים. יש לבצע הערכה סובייקטיבית אם החום נמשך פרק זמן ארוך ולא יורד, קוצר נשימה, כיחלון, חיוורון, אפאטיות או בלבול, שבהחלט מעידים על צורך לפנות לרופא. אצל ילדים המצב מורכב יותר, אך מצבים של קוצר נשימה או חום שלא יורד ולא מגיב לטיפול תרופתי ונמשך זמן רב מצריך בדיקת רופא, כך גם אם הילד אפאטי, לא אוכל ולא שותה. רצוי לפנות לרופא משפחה או לקופת החולים ולהגיע למיון רק על פי המלצת רופא, בשל המצב בבתי החולים.

האם אדם שחלה צריך להישאר בביתו?

בשל החשש מהדבקת אנשים אחרים מומלץ לחולים להישאר בבתיהם עד 24 שעות לאחר ירידת החום והופעתם של יתר תסמיני המחלה. אם יש החמרה והופעת תסמינים נוספים כפי שפורטו יש לפנות לרופא.

האם קיימת אוכלוסייה בסיכון?

היום כל אדם יכול להידבק. המחלה תהיה קשה יותר אם לאדם יש מחלות רקע כמו מחלות ריאה כרוניות, מחלות לב, סרטן, נשאי איידס, חולי סכרת, חולי כליות, מחלות נוירולוגיות, שיתוק מוחין ועוד.

האם מומלץ להתחסן בשלב זה של התחלואה?

כדאי להתחסן כי עדיין לא הגענו לשיא וגם כשנגיע אליו לוקח למחלה בדרך כלל בין שבועיים לארבעה עד שהיא נעלמת, כך שהחיסון יעיל. בינתיים כל עוד לא חלה ירידה בתחלואה, השיא לפנינו. חשוב לציין כי הנגיף עלול לגרום לסיבוכים גם אצל אנשים בריאים - ואלו עשויים להוביל לתמותה.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

תרפיית מציאות מדומה: טיפול להתמודדות עם חרדה

בשיתוף zap doctors
מתכונת שבת בבית החולים הלל יפה, דצמבר 2012. שלומי גבאי
לפנות לרופא אם יש החמרה/שלומי גבאי

האם נשים בהיריון צריכות להתחסן?

לנשים בהיריון כדאי מאוד לקבל חיסון והן נכללות בקבוצת סיכון. חשוב להדגיש שהחיסון יגן גם על תינוק שעתיד להיוולד בחורף הנוכחי.

האם מחסנים תינוקות?

היום מחסנים תינוקות מגיל חצי שנה וחשוב לחסן את בני המשפחה סביבם.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully