וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הקשר בין מוצרי פלסטיק לאסתמה בילדים

28.9.2014 / 8:25

מחקר של אוניברסיטת קולומביה מצא כי חומרים כימיים שנמצאים בכלי פלסטיק עלולים לגרום לאסתמה בילדים. עד שהחומרים האלה לא יאסרו לשימוש יש כמה דרכים שבעזרתם תוכלו להימנע מהרעלים

כלי פלסטיק. ShutterStock
מסוכנים לבריאות. כלי פלסטיק/ShutterStock

חוקרים מאוניברסיטת קולומביה גילו שכמעט רבע מהילדים החיים בעיר ניו יורק הם חולי אסתמה. הגילוי הזה הוביל אותם למחקר שבו הם עקבו אחרי 300 נשים בהיריון, בתקווה לאתר את המשתנה שגורם לילדים לחלות באסתמה באחוזים כל כך גבוהים.

עוד בנושא:
הלהיט של הילדים מסוכן להם לבריאות
חשד לרכיב מסרטן במשחת שיניים של קולגייט

הממצאים של המחקר הראו כי בעיות נשימתיות ונוירולוגית בילדים מתקשרות גם לחשיפה לכימיקלים ורעלים בגילאים מוקדמים. בין החומרים שנחשפו אליהם הילדים היו פתלטים - תרכובות כימיות שנמצאות בחומרי ניקוי, היגיינה ואריזות פלסטיק, שעוברות לגוף דרך רוק וזיעה ויכולות לגרום לשיבושים בתפקוד המערכת ההורמונלית של ילדים.

השבוע התפרסם מחקר חדש ומעמיק יותר של צוות החוקרים, ובפעם הראשונה הם הצליחו להתחקות אחרי ההשפעות של החומרים האלה על ילדים, מהרחם ועד לגיל בית ספר. התוצאות היו מדאיגות. ילדים שנחשפו לחומרים הכימיים האלה בריכוזים גבוהים כשעוד היו ברחם, היו בעלי סיכון של 70% לחלות במחלות נשימתיות בין הגילאים 5 ל-12.

המסקנה של החוקרים אינה רק בעלת משמעות בריאותית, כי אם גם כלכליות. בעוד בארה"ב נאסר השימוש בפתלטים במוצרי ילדים, ובאירופה הוא אף נאסר לחלוטין בכל המוצרים, קיימים הרבה מאוד תחומים שבהם עדיין משתמשים בכימיקלים הללו. אחד מהם הוא תחום האריזות. אימהות שנחשפו למוצרים מ-PVC (פולימרים תרמופלסטיים), כמו קופסאות אוכל מפלסטיק או אריזות מוצרי פלסטיק, ברמות גבוהות פי שמונה ומעלה מאימהות אחרות, הגבירו את הסיכוי של ילדיהן לחלות באסתמה.

צמידי גומיות. ShutterStock
גם בהם יש פתלטים/ShutterStock

אם לפני עשור היה זה הפרבן, חומר משמר שהשתמשו בו בתחום הקוסמטיקה, ונקשר לסרטן השד והרחם, שהוגבל בשימוש וגרם לחברות רבות לסמן את מוצריהן כנטולי פרבן, בשנים האחרונות הפתלטים החליפו את מקומו. חברת ג'ונסון אנד ג'ונסון למשל, אחת החברות הגדולות בתחום הקוסמטיקה בעולם, הוציאה את הפתלטים ממוצרי התינוקות שלה בעקבות מחקרים שהתפרסמו בעיתונות והבליטו את השימוש שלה במרכיבים המסוכנים. עד 2015 הבטיחה החברה להסיר אותו גם מכל המוצרים למבוגרים.

לרוב השימוש בפתלטים במוצרי הקוסמטיקה הוא בהשארת הריח לזמן רב יותר, כך שניתן להסירם מהמוצרים בקלות יחסית. בתחום אריזות הפלסטיק המצב שונה, ואם אתם רוצים אריזת פלסטיק גמישה ולחיצה, זה אומר שאתם צריכים להשתמש בפתלטים במוצר שלכם. בגלל שרוב המוצרים היום, ומוצרי הפלסטיק והאריזה בפרט, מיוצרים בסין ועלותם נמוכה כמעט בלתי אפשרי לפקח על התרכובות במוצר.

אפשר למנוע אסתמה כבר בשלב ההיריון
תוצאות המחקר מביאות את החוקרים לנסות ולהרחיב את המחקר שלהם, לאוכלוסיות שונות ומשתנים אחרים. "אסתמה אצל בנים היא יותר שכיחה לפני גיל ההתבגרות מאשר אצל בנות, שבדרך כלל לוקות במחלה בגיל מאוחר יותר", אמרו עורכי המחקר לעיתון הגרדיאן. "אלו שחולים באסתמה בגיל מאוחר, סביר להניח שיחלו במחלה לאורך כל חיים, לכן חשוב לבדוק אם אפשר למנוע את המחלה הזו כבר מהרחם".

אז מה אתם יכולים לעשות בינתיים כדי להמנע מחשיפה לרעלים?

1. העדיפו חומרי ניקוי והיגיינה נטולי ריח.

2. אל תחמממו את המזון שלכם בכלי פלסטיק.

3. החליפו את אריזות הפלסטיק בכלי זכוכית כשאתם מגיעים הביתה ושמים אותו במקרר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully