וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הפרעת הקשב ממשיכה גם בחופש הגדול

עינב קשר

27.7.2014 / 8:13

הורים לילדים עם הפרעת קשב מקווים לעיתים שהחופש הגדול יהיה גם קצת חופש עבורם, אבל בפועל - ילד עם הפרעות קשב צריך עזרה גם כשהלימודים נגמרים. כך תצליחו ליהנות מהקיץ

ילד צורח. ShutterStock
לילדים שנוטלים תרופות במינון גבוה מומלץ להמשיך וליטול את התרופה גם בחופש/ShutterStock

אם יש לכם ילד שסובל מהפרעת קשב וריכוז, והשמעתם אנחת רווחה עם תום שנת הלימודים מכיוון שזהו, גם אתם יוצאים לחופשה, אז הרשו לי לתקן אתכם. נכון, עבדתם קשה כל השנה - הערתם אותם בבוקר, שקדתם על הכנת שיעורי הבית, דאגתם לעבודות, התכוננתם למבחנים, הסברתם למורה את מצבם, ואולי צרחתם בייאוש בחדרי חדרים. בהחלט מגיע לכם שבוע חופש, אבל אחריו רצוי מאוד שתחזרו למסגרת קבועה, מסודרת, ומאורגנת, כדי שבתחילת שנת הלימודים לא תצטרכו להתחיל את הכל מאפס.

עוד על הורות בוואלה! בריאות:
איך תשמרו על הילדים שלכם מפני הסכנה שברשת?
אל תפחדו לדבר עם הילדים על כסף

אין הכוונה להפוך את החופש הגדול למחנה מפרך של לימוד ותרגול אלא לנצל אותו לפיתוח מיומנויות חדשות. ההמלצות המובאות כאן אינן רק פרי מחקר וידע שנצבר באקדמיה. חלקן מובאות באדיבותם של הורים שהשתתפו במפגשי טיפול והדרכה. אז איך כדאי להעביר את החופש הגדול?

1. סדר יום מהול בגמישות

ילדים הסובלים מהפרעת קשב זקוקים לחופש לפחות כמו ילדים אחרים, ואולי אף יותר. נסו לבנות סדר יום עמוס בעוגנים קבועים (שיפורטו בהמשך), אבל כזה שמאפשר הרבה יוזמה מצד הילד.

2. שעות שינה קבועות

לא אכנס כאן לקושי בוויסות שעות השינה אצל ילדים הסובלים מהפרעת קשב (אף שכדאי לדעת שזה קושי רווח ולא מוכר מספיק), רק אומר כי כדאי ללכת לישון בשעה קבועה, להעיר את הילד בשעה קבועה, לא מאוחרת מדי, ולהתחיל את היום במשהו כיפי על מנת להגביר את המוטיבציה לקימה.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קק"ל מעודדת לימודי אקלים באמצעות מלגות לסטודנטים צעירים

בשיתוף קק"ל

3. הגבלת זמן המסכים

ילדים הסובלים מהפרעת קשב מתקשים מאוד בהערכת זמן, בעיקר כשהם נמצאים ב"היפר פוקוס" – כשהם מרוכזים כל כך במה שהם עושים עד שהם לא ערים כמעט לנעשה סביבם. רוב ההורים מאמינים שהילדים מתעלמים בכוונה, אבל אין זה כך. מומלץ להגדיר יחד את הזמן היומי המוקצב לישיבה מול מסך (מחשב, טלפון או טאבלט) ולחלק אותו לפחות לשלוש "ישיבות". אם מחלקים את הזמן מראש הילד לומד, בעקיפין, תכנון, ולא צף סתם כך, בין תמונות אקראיות.

4. פעילות גופנית

היפראקטיביות היא לא רק תסמין של הפרעת קשב. מדובר באמצעי של הילד לגיוס קשב. מחקרים רבים מראים שיפור בביצועים הקוגניטיביים בעקבות פעילות גופנית. למידה של מיומנות גופנית (טניס, קרטה, ריקוד) עוזרת לא רק ברגיעה אלא גם בשיפור תחושת הערך העצמי. "אני יודעת לשחק טניס" או "אני יודע לשחק כדורסל" משמעותיים יותר מ"ניצחתי את שרון באקסבוקס".

5. פעילות משותפת

אם תשאלו את הילדים תגלו כי האנשים שאיתם הם מעדיפים לבלות הם אתם. מצאו זמן לבילוי איכותי משותף – בישול, אפייה, צפייה משותפת בסרטים.

6. אוכל

הסיכוי שהילדים יצאו מגדרם כדי להכין לעצמם ארוחה מזינה הוא אפסי. כדי שלא יאכלו "שטויות של חופש גדול" כדאי שיהיה בבית אוכל שאינו דורש הכנה, אלא מקסימום חימום. השתדלו להשאיר בבית ירקות ופירות חתוכים או אוכל מבושל בצלחות מוכנות מראש. הכנת האוכל יכולה להיות הפעילות המשותפת מן הסעיף הקודם.

7. מטלות

אחד המסרים החשובים ביותר שאני מנסה להעביר במפגשים עם הורים הוא שילדים מגיבים טוב יותר לאתגרים מאשר לאיומים, להוראות או לשאלות. במקום: "את מוכנה לשטוף כלים?" נסו את: "בעוד חצי שעה אני רוצה שתבואי לשטוף כלים". במקום: "אם החדר שלך לא יהיה מסודר לא תקבלי דמי כיס", נסו את: "אחרי שתסיים לסדר את החדר נצפה בסרט שביקשת שאוריד". שימו לב: אין סימן שאלה או התניה בניסוחים האלו.

8. ריטלין גם בחופש?

ילדים שנוטלים ריטלין במינון מינון של ארבע עד שש שעות (למשל, ריטלין סטנדרטי או SR), רק בשעות הלימודים, לא צריכים ליטול אותו בחופש אלא אם הם בקייטנה שדורשת ריכוז ולמידה כמו קייטנת מדעים, למשל. אצל ילדים שנוטלים תרופות במינון של שמונה עד 12 שעות (למשל ריטלין LA או קונצרטה) בגלל קשיים בוויסות ההתנהגותי או אימפולסיביות מומלץ להמשיך וליטול את התרופה גם בחופש הגדול. מובן שראוי שכל מקרה יטופל לגופו. שיתוף של הילדים בהתלבטות מומלץ ואף רצוי.

9. התעדכנות בנושאי הלימוד לשנה הבאה

לקראת סוף החופש הגדול כדאי לייעד את שעות הפעילות המשותפת לרכישת ספרי הלימוד לשנת הלימודים הבאה. עטיפת הספרים יכולה להיות שעה של בילוי: בחירה של מדבקות ועטיפות צבעוניות. במהלך ההתארגנות ניתן לעבור על המקצועות "הבעייתיים" ולחשוף את הילד לתכנים.

10. שמרו על קשר

אחרי שנת לימודים מאומצת שבה שימשתם לפעמים מקל, תנו להם בקיץ תחושה שאתם שם בשבילם בעיקר כגזר מתוק: השאירו להם בבוקר פתק מטלות חביב ומושקע, כזה שכולל משימה יומית אבל גם פינוק טעים. חשוב שתבצעו במשך היום שיחת טלפון נינוחה ואוהבת ובה תבררו מה הילדים אכלו, מה עשו, במה צפו בטלוויזיה, מה עשו במחשב, ואם הם רוצים לעשות משהו מיוחד כאשר תשובו מהעבודה. כמו בכל חודשי השנה, תהיו שם בשבילם גם בקיץ, אבל קצת יותר ואחרת.

עינב קשר היא פסיכולוגית M.A. ומומחית בטיפול קוגניטיבי?התנהגותי (CBT)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully