וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

איך תזהו שלילד יש בעיות ראייה?

מערכת וואלה! בשיתוף אופטיקנה

28.8.2014 / 11:15

כל שיעול, נזלת או פריחה על העור של ילדינו יביאו אותנו לביקור אצל הרופא, אבל כשיש ליקויים שלא ניתן להבחין בהם, כמו ליקוי ראייה, אנחנו עשויים לפספס זאת, ולילדינו עלול להיגרם קושי רב. מתי כדאי לקחת את הילדים לבדיקות ראייה?

עין כחולה של ילד. ShutterStock
בישראל נבדקים כבר מיד לאחר הלידה/ShutterStock

מתוך 165 אלף לידות בשנה בישראל, 20 אחוזים מהנולדים יסבלו מליקויי ראייה כאלה ואחרים. רוב ליקויי הראייה אינם תוצאה של מחלה או פציעה, אלא קשורים להתפתחות של מערכת הראייה בגיל הרך. פעמים רבות ההורים אינם מודעים לליקוי הראייה, כיוון שלא נראים סממנים חריגים או יוצאי דופן אצל הילד. עם זאת, ליקויים אלה עלולים לפגוע באיכות חייהם של הילדים ובסופו של דבר גם של ההורים. צביקה פייג, אופטומטריסט באופטיקנה, חושף את הסימנים שיעידו כי לילדכם יש ליקוי בראייה.

משקפי שמש לילדים - חובה או המלצה?

נבדקים מרגע הלידה
אנחנו חיים במדינה מתקדמת בכל מה שנוגע לרפואת עיניים לילדים. לכן, כל יילוד נבדק על ידי רופא עיניים או רופא ילדים מיד לאחר הלידה בבית החולים. בבדיקה הזו בוחנים את הרפלקס המתקבל מרשתית העין, על מנת לראות שהכול תקין ושאין קטרקט מולד או בעיה אחרת בעין. אצל פגים, תאומים או שלישיות, עורכים בדיקות מקיפות יותר, וזאת מכיוון שהם מקבלים חמצן מוגבר ואז כלי הדם מצטמצמים ועלולים להיגרם נזקים לרשתית העין.

אחות טיפת חלב מבצעת בדיקות סקר במקרה של חשש לליקוי ראייה. במידת הצורך, תפנה האחות את התינוק לרופא עיניים המתמחה ברפואת עיניים של ילדים. "מגיל תשעה חודשים העין בשלה יותר וניתן לבצע בדיקה מקיפה לתינוק על ידי רופא עיניים, שבודק תגובות עיניות או נוירולוגיות", אומר פייג, "בגיל כזה, מומלץ לגשת לרופא כאשר יש רקע תורשתי של מחלות עיניים וליקויי ראייה, או שיש חשש לכך".

חשוב להיבדק לפני גיל 5
ההנחיה היחידה של משרד הבריאות היא לערוך בדיקת ראייה לפני הכניסה לכיתה א' אצל רופא עיניים לילדים או אופטומטריסט, על מנת לשלול פזילה סמויה, בעיה במיקוד הראייה או אי יכולת התכנסות של העיניים. "חשוב לדעת בגיל זה שאיכות הראייה תקינה מכיוון שיש צורך במיומנויות שונות של העיניים בבית הספר, והעיניים צריכות לעמוד במאמץ הנדרש מילד בכיתה א'", אומר פייג.

במקרה של ליקוי ראייה אצל ילדים, הסיכוי להחזרת ראייה דו עינית תקינה לפני גיל שלוש הוא כמעט 95 אחוזים. כאשר ליקוי כמו עין עצלה מאותר בזמן, ניתן לשפר את איכות הראייה. "ככל שהגיל צעיר יותר, הקשרים בין העין למוח עדיין לא בשלים וניתן לשפר אותם. מגיל חמש הסיכוי לתקן ראייה יורד ל-15 אחוזים, ואילו בגיל 7-8 כבר מאוחר מדי ויש סיכויים אפסיים לשפר את הראייה", אומר פייג.

לכן, אף שאין המלצה ברורה של משרד הבריאות, מומלץ לבצע בדיקות ראייה כבר לפני גיל 5. כך, תוכלו לשפר את איכויות הראייה של ילדכם לטווח הרחוק. חשוב שמלבד ההורים, גם גננות ומורים יהיו ערניים לנושא.

אילוסטרציה. ShutterStock
לא לתת להם לבהות במסך/ShutterStock

כך תגלו שלילדכם יש ליקוי ראייה

קרבה למסך הטלוויזיה - אם הילד מתיישב קרוב מדי למכשיר הטלוויזיה, וכשמנסים להרחיק אותו הוא יתקרב שוב ושוב.

מחוץ לקווים - כאשרהילד צובע מחוץ לקו של הציור באופן עקבי, כותב עקום או מצייר בעטים, שמדגישים ומבליטים את הצבע.

טשטוש בראייה – הילד מתלונן שהוא רואה מטושטש, או כפול? לפעמים, הסיבה היא צורך בתשומת לב, או כי לחבר יש משקפיים וגם הוא רוצה. בכל אופן, כדאי תמיד לבדוק את התלונה.

שפשוף עיניים - אם הילד משפשף את עיניו יותר מדי, או מתלונן שמשהו מעקצץ, צורב, או שהוא דומע יתר על המידה.
העין "בורחת" – כאשר שמים לב שלעיתים שתי העיניים לא ממוקדות, ואחת מהן בורחת או פוזלת הצידה.

כאבי ראש – אם הילד מתלונן על כאבי ראש באופן קבוע אחרי השיעור בבית הספר, או לאחר קריאת טקסט או פעולה שדורשת ריכוז בראייה.

צמצום העין – כשהילד מצמצם את העיניים, כדי להצליח לקרוא את מה שכתוב מרחוק, או עוצם עין אחת כדי להקל על עצמו בקריאה.

לא מצליח להעתיק – כאשר הילד לא מספיק להעתיק מהלוח, או מעתיק בצורה לא נכונה, או מוותר על שתי האופציות ומעתיק מהילד השכן. גם כשהוא כותב בכתב קטן או גדול או מדלג על מילים, ובייחוד אם נלוות לזה הזזה של הראש קדימה ואחורה כדי להתמקד. מורה ערנית תוכל להבחין בכך.

סימנים לחוסר ריכוז – בדומה להפרעת קשב וריכוז, כמו ילד שמסתובב בכיתה ולא מסתכל ללוח או מקשיב למורה. מקרה כזה הגיע לפייג בעקבות המלצה של המורה, ולאחר בדיקה התגלה כי הוא צריך משקפיים במספר 7. כלומר, ככל הנראה, מאז לידתו הוא סבל מקוצר ראייה משמעותי.

תורשה - כשלהורים יש בעיות ומחלות עיניים או שהם קצרי ראייה, רוב הסיכויים שזה יעבור בתורשה לילדים.

מקרב לעיניים - מחזיק את המחברת, הסמארטפון או הטאבלט קרוב מדי לעיניים? זה צריך להדליק נורה אדומה. בנוסף, מומלץ לא לתת לילדים לשבת זמן רב מדי ליד המסכים, שאינם תורמים לבריאות העיניים שלהם.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully